در نشست خبری «سینما؛کیارستمی» مطرح شد؛

3 جایزه ویژه کیارستمی برای برگزیدگان فیلمسازی

نشست خبری برنامه «سینما؛کیارستمی» در راستای تشریح برنامه های این مراسم در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری «سینما؛کیارستمی» صبح امروز 7 مهرماه با حضور اشکان خطیبی، نگار اسکندر فر مدیر موسسه کارنامه ، احسان نصری و شهرام شاکری در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست احسان نصری با اشاره به مدیاهای گوناگون موجود در این برنامه، عنوان کرد: ابتدا قرار بود برنامه «سینما؛کیارستمی» تنها با نقاشی آغاز شود اما وقتی پیش رفتیم بخش‌های دیگر چون فیلم و عکس نیز به آن اضافه شد.
 
وی افزود: در بخش فیلم 30 هنرمند به مدت یک دقیقه برداشت خود را از کیارستمی در قالب تصویر خلق کرده‌اند و در بخش نقاشی و عکس هنرمندان نه تنها در زمینه پرتره بلکه نگاه و برداشتشان را از زنده‌یاد کیارستمی به تصویر کشیده‌اند.
 
نگار اسکندرفر در بخش دیگر از این نشست با اشاره به فعالیت های موسسه کارنامه در طول حیات مرحوم، بیان کرد: موسسه کارنامه مجموعه چند منظوره فرهنگی است که در بخشی از فعالیتهایش آموزش سینمایی را گنجانده است و همواره  در زمان حیات کیارستمی کارگاه‌هایی که توسط او برگزار می‌شد با همکاری موسسه کارنامه بوده است.
 
وی ادامه داد: در این سالها حدود 560 هنرجو در این کارگاه‌ها شرکت کردند و به همین جهت زمانی که سفر کیارستمی آغاز شد من حس کردم که باید برای تسکین هنرجویان که همواره با او ارتباط داشتند کاری انجام شود چرا که به نظر من شاگردان او هم بخشی از وجود وی هستند. درست مثل عکس، فیلم و بقیه کارهای ایشان این شاگردان هم نگرش او را آموخته و نشان می‌دهند.

اسکندرفر تصریح کرد: بعد از رفتن کیارستمی این دانشجویان تنها مرجع شان موسسه کارنامه بود و مدام از ما می‌پرسیدند که آیا برنامه و یادبودی برای ایشان داریم یا نه؟ اما من معتقدم که کیارستمی زنده است و این شهر پر از یادبود برای اوست به همین جهت در روزی که کنار هم جمع شدیم قرار شد گروه با سوژه فیلم «زندگی و دیگر هیچ» مشغول کار شوند و بعد از قرار گیری در جریان برنامه، با همکاری اشکان خطیبی تصمیم به برگزاری نمایشگاه گرفتیم.
 
اسکندرفر تصریح کرد: حدود بیش از 50 نفر وارد ساخت فیلم شدند و از بین آنها 48 کار تایید شد. ما نهایتا 30 اثر را با همکاری شاگردان با تجربه تر کیارستمی، دو تن از فارغ التحصیلان کارگاه مستند و چند نفر از افراد کارگاه فیلم نامه نویسی و تعدادی از مخاطبانی که کارهای او را می‌شناختند، انتخاب کردیم. این اتفاق در حالی رخ داد که ما می‌دانستیم انعکاس توصیفی برای کیارستمی در 60 ثانیه کار بسیار دشواری است.
 
وی ادامه داد: در سالهای گذشته از طریق کارنامه سعی کردیم تا ارتباطاتی با گروههای دیگری که با کیارستمی ورک شاپ داشتند برقرار کنیم و درهمین راستا از هنرجویان او در نقاط مختلف جهان یادداشت گرفتیم. امیدواریم بتوانیم راهی را برای ارتباط خوب با کسانی که با کیارستمی مرتبط بودند، باز کنیم.

اسکندرفر بیان کرد: علاوه بر اینها با دو مرکز به نامهای مدرسه تولوز در فرانسه و مدرسه تیم لندن قراردادی بسته‌ایم تا با همکاری آنها علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی در تیر ماه 96 جایزه کیارستمی به سه تن از برگزیدگان رشته فیلمسازی اعطا کنیم. این برنامه از 2 تا 14 تیر ماه مصادف با تولد کیارستمی و سالروز سفر او اجرا خواهد شد.

مدیر موسسه کارنامه در خصوص ایجاد سازمانی برای کیارستمی و فعالیت‌های او یادآور شد: خانواده کیارستمی در نظر دارند تا بنیادی را برای ایشان راه‌اندازی کنند، بنابراین چون ما در جریان تمامی فعالیتهای کیارستمی در ایران بودیم پس از تشکیل این بنیاد تمامی فعالیت‌هایمان را در چارچوب اساسنامه این مرکز به آنها تقدیم می‌کنیم اما تا کنون به دلیل درگیری که خانواده ایشان برای پیگیری پرونده پزشکی و جمع آوری آثار او داشتند اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و ما تنها در تلاش هستیم تا ارتباطی که همواره کیارستمی با هنرجویان و مخاطبانش داشت را با فعالیتهایمان حفظ کنیم.

کورورش شاکری که مسئولیت انتشار اقدامات انجام شده در برنامه سینما؛کیارستمی را عهده دار شده است در ادامه این نشست عنوان کرد: ثبت و نگارش یک رویداد موجب ماندگاری آن می‌شود. به همین جهت ما به عنوان انتشارات مکث نظر تصمیم گرفتیم تا کتاب این رویداد را منتشر کنیم.

وی افزود: این کتاب در 4 بخش منتشر شده است. یکی از این قسمتها به مقالاتی اختصاص دارد که صاحب‌نظران در خصوص کیارستمی و کارهایش نوشته‌اند.

اشکان خطیبی در بخش دیگری از این نشست در خصوص شکل گیری این رویداد اظهار کرد: کیارستمی فارغ از این که فیلم ساز بود در مدیاهای مختلفی فعالیت داشت. فعالیتی که منجر به تاثیر گذاری بسیاری در هر کدام از رشته‌هایی چو عکاسی شد.

وی ادامه داد: من به همراه برادرم از مدتی پیش اقدام به برگزاری نمایشگاههایی در خارج از فضاهای معمولی چون گالری‌ها کردیم تا بدین وسیله به مردم عام نزدیک‌تر شویم.بعد از آن با همکاری خانم اسکندرفر واحسان نصری ایده‌هایی مبنی بر گرامیداشت کیارستمی به صورت متفاوت از دیگر برنامه‌ها در ذهنمان شکل گرفت به همین جهت در این رویداد اصلا قرار نیست از کیارستمی تنها پرتره‌های او نمایش داده شود بلکه هرکدام از کارها راوی تاثیر و ایدئولوژی هستند که ایشان در رشته‌های محختلف هنری ایجاد کرده است.

خطیبی درباره بخش فیلم عنوان کرد: وقتی قرار شد برای کیارستمی فیلم بسازیم تصمیم گرفتیم به سراغ فیلم‌ سازهای بزرگ برویم و در همین راستا با  سیف‌اله صمدیان تماس گرفتیم و اینگونه شد که آثاری با نگاه‌های گوناگون حول ایشان به دستمان رسید.

احسان نصری در توضیحاتی راجع به جزئیات نمایشگاه این رویداد در حوزه نقاشی 30 نقاش از 3 نسل هنرمندانی چون رضا شیشه‌گران، علی ذاکری، عادل یونسی،‌صبا صالحی و ... با آثار خود حضور  دارند و در بخش عکس نیز به همین ترتیب از عکاسانی چون رضا کیانیان، محمود کلاری، کاوه گلستان، شادی قدیریان و ... کار وجود دارد.

گفتنی است که افتتاحیه این رویداد از یکشنبه ساعت 16 در پردیس چارسو با نمایش پشت سر هم فیلمهای منتخب برگزار می‌شود و در کنارفیلم‌ها و بخش نمایشگاهی از کتاب این رویداد نیز رونمایی می‌شود.


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار