به گزارش
حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «محمود بلیغ» وزیر فواعد عامه افغانستان با بیان اینکه خط آهن پنج جانبه 2 هزارو 200 کیلومتر طول دارد، گفت: یک هزار و 100 کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان واقع شده و این خط آهن در کنار خط آهن خواف - هرات و خط آهن شمال که افغانستان و ایران و ترکمنستان را به هم وصل میکند، در تسهیل دسترسی بازرگانان افغانستان به بندر ترانزیتی چابهار ایران اهمیت دارد.
وی گفت: طرح کلان شبکه خط آهن افغانستان تا سال 2032 میلادی تدوین شده و براساس این طرح اکنون وزارت راه روی چند گذرگاه اصلی کار می کند که یکی ازاین گذرگاه های اصلی خط آهن پنج جانبه است و این پنج کشور توافقنامه آن را امضاء کرده اند.
وزیر فوائد عامه افغانستان افزود: این توافقنامه به امضای کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران رسیده و مطابق آن، خط آهن چین ازاین مسیر به خط آهن جمهوری اسلامی ایران وصل میشود و افغانستان از طریق ایران به ترکیه و در نهایت به اروپا متصل خواهد شد.
وی گفت: خط آهن دیگری که در اولویت اجرای طرحهای افغانستان قرار دارد، مسیر «تورغندی» در غرب افغانستان است که ترکمنستان را به شهر هرات وصل میکند امکان سنجی این طرح تکمیل شده ودراین طرح نیزدراولویت اجرا قرار گرفته است.
وزیر راه افغانستان گفت: سومین خط آهن که دراولویت قرار دارد، راه آهن خواف- هرات است. این مسیر حدود 191 کیلیومتر است که 114 کیلومتر آن در خاک افغانستان واقع شده و بقیه آن در خاک ایران قرار دارد.
این مسیر از ایستگاه خواف واقع در محور خواف – تربت حیدریه که یکی از انشعابهای محور بافق – مشهد – بندرعباس است، شروع می شود و پس از گذشتن از روستای مرزی «شمتیغ»، وارد شهرستان «غوریان» از توابع ولایت هرات در غرب افغانستان میشود
خط آهن خواف – هرات به چهار قطعه تقسیم شده که قطعه های اول و دوم آن به طول 76 کیلومتر در خاک ایران و قطعه سوم و چهارم آن در خاک افغانستان واقع شده است. قطعه اول و دوم این مسیر تکمیل شده و قطعه سوم به طول 62 کیلومتر در داخل افغانستان نیز توسط ایران در حال ریل گذاری است.
وزیر فوائد عامه افغانستان گفت: مقدمات اجرای قطعه چهارم این خط که حدود 53 کیلومتر است، انجام شده و قرار است با وام کم بهره ایتالیا به افغانستان به اجرا درآید و به تازگی مجلس ایتالیا نیز پرداخت آن را به تصویب رسانده و کار اجرایی آن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.
بلیغ افزود: امتداد خط آهن خواف – هرات به خط آهن تورغندی که از ترکمنستان به هرات میرسد، وصل خواهد شد و به استان «فراه» و از آنجا به مرز «اسپین بولدک» افغانستان، واقع در «قندهار» و مرز «چمن» پاکستان، وصل خواهد شد.
وی گفت: طرح دیگری نیز در زمینه خط آهن افغانستان با کمک کشور هند در دست تهیه است که با اجرای آن، ولایت فراه در غرب به ولایت «نیمروز» در جنوب غربی افغانستان وصل خواهد شد که اگر این طرح و خط آهن چابهار – زاهدان تکمیل شود، افغانستان از خط آهن خواف – هرات و زاهدان – نیمروز – فراه، به بندر چابهار وصل خواهد شد.
وزیر فوائد عامه افغانستان گفت: مسیر خط آهن دیگری که پیش بینی شده، مسیر «پیشاور» پاکستان به مرز «تورخم» در ولایت ننگرهار واقع در شرق این کشور است که تا کابل و از آنجا به بامیان در مرکز افغانستان و مزار شریف مرکز استان بلخ در شمال افغانستان امتداد خواهد یافت.
بلیغ تصریح کرد: در بین این خطوط راه آهن اصلی پیشبینی شده، گذرگاه شمالی که ایران، افغانستان و ترکمنستان را به همدیگر وصل میکند، برای ما در اولویت قرار دارد؛ زیرا افغانستان محصور در خشکی است و به آب های آزاد راه ندارد و دولت افغانستان مصمم است تا از طریق راهآهن، به آبهای بین المللی دست یابد.
وی گفت: بندر چابهار برای افغانستان فوق العاده استراتژیک و مطمئن است و قرار داد 3 جانبه ای که بین افغانستان، ایران و هند امضاء شده ناشی از اهمیت آن و با هدف گسترش مبادلات تجاری بین این کشورها و کشورهای منطقه صورت گرفته است.
وزیر فوائد عامه افغانستان افزود: خط آهن خواف - هرات نیز یکی ازابزارها و مسیرهایی است که ما را به سادگی و سهولت از طریق راه آهن ایران به چابهار و بندرعباس وصل میکند و زمینه را برای افزایش مبادلات تجاری بین 2 کشور و کشورهای منطقه را با هزینههای کمتر فراهم می کند.
وی در گفتوگو با ایرنا گفت: اگر با دید منطقهای به این طرحها نگاه کنیم، آثار مثبتی برای منطقه و افغانستان خواهد داشت و به همین خاطر اجرای این طرحها، از اولویتهای افغانستان است تا از طریق شهرهای مرزی با کشورهای همسایه وصل شویم.
انتهای پیام/