مدیر عامل منطقه آزاد چابهار گفت: سرمایه گذاران و بازرگانان افغانستانی برای دریافت زمین در این بندر ترانزیتی، محدودیتی نخواهند داشت.

سرمایه‌گذاران افغانستانی برای دریافت زمین در چابهار محدودیت ندارند
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «عبدالرحیم کردی» گفت: بازرگانان افغانستان در چابهار می‌توانند مالک زمین‌های خود باشند و از تسهیلات منطقه آزاد این بندر استفاده کنند.

ایران، هند و افغانستان، ابتدای امسال توافقنامه‌ای را برای توسعه بهره‌برداری از بندر ترانزیتی چابهار و ایجاد دالان ترانزیتی بین‌المللی با حضور سران این 3 کشور به امضا رساندند.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار گفت: در گذشته مشکلاتی برای روادید اقامت و تحصیل فرزندان بازرگانان افغانستان در مقاطع تحصیلی عالی وجود داشت که در حال حاضر تمامی این موانع و مشکلات از میان برداشته شده است.

وی افزود: تسهیلات تحصیل آن دسته از سرمایه‌گذاران افغانستان که در این بندر ترانزیتی فعالیت می کنند، فراهم شده و آنان با ادامه تحصیل در مقاطع عالی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران می‌توانند روادید اقامت دریافت کنند.

فرزندان سرمایه گذاران و بازرگانان افغانستانی که در چابهار مستقر می‌شوند، می‌توانند هم در دانشگاه‌ها و موسساتی که در این منطقه وجود دارد تحصیل کنند و هم با روادید تحصیلی در دانشگاه‌های سایر مناطق به تحصیلات خود ادامه دهند.

کردی افزود: در گذشته روادید 6 ماهه برای بازرگانان افغانستانی صادر می‌شد، اما این مدت به یک سال و سپس به 2 سال برای آنان افزایش یافت تا با آسودگی خاطر بتوانند به فعالیت‌های بازرگانی در منطقه آزاد چابهار بپردازند.

کردی در گفتگو با ایرنا گفت: امکان تحصیل از مقطع ابتدائی تا سطح عالی در خود منطقه آزاد چابهار نیز وجود دارد و دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در این منطقه شعبه دارند و فرزندان آنان می‌توانند در این دانشگاه‌ها به تحصیل بپردازند.

مدیر عامل منطقه آزاد در سفر به کابل در غرفه «چابهار» نمایشگاه بازرگانی مشترک ایران - افغان که هفته گذشته در پایتخت افغانستان برگزار شد، حضور یافت و با شماری از بازرگانان افغان در باره امکانات و ظرفیت های بندر ترانزیتی چابهار و تسهیلات سرمایه گذاری در این منطقه آزاد گفت‌وگو کرد.

افغانستان در خشکی محصور شده و به دریا راه ندارد و با توجه به مشکلاتی که در مقاطع مختلف برای این کشور در استفاده از بندر کراچی پاکستان به وجود می‌آید، بازرگانان افغان تمایل شدیدی به استفاده از بندر چابهار دارند.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته‌اند که استفاده از بندر ترانزیتی چابهار علاوه بر اینکه این کشور را از وابستگی به بندر کراچی پاکستان رها خواهد کرد، حدود 800 کیلومتر از مسیر آنان را برای تجارت و انتقال کالاهای خود کوتاه‌تر می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.