این سد در شمال شهر دامغان و در کنار تنگه ای موسوم به بز پل و مجاور کوه چکل شیر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از دامغان ، یکی از مناطق گردشگری واقع در شهرستان دامغان که جاذبه ی گردشگری آن بر خلاف بیشتر مناطق نمونه به دلیل دخالت انسانی ایجاد شده  سد شهید شاهچراغی است که در فاصله ی 12کیلومتری شهر دامغان احداث شده است.

آشنایی با سد شهید شاهچراغی دامغان + تصاویر
 این منطقه در میان دره ای واقع است که  دو طرف  آن را کوهستان ها احاطه کرده اند  وبخشی از کناره های سد اکنون به (( دریاچه سد)) تبدیل شده و گامی در جهت بهینه سازی یک امکان یا تبدیل  یک توانمندی  بالقوه به یک جاذبه طبیعی  برداشته شده است .
گفتنی است ، این سد از نوع شنی با هسته رسی می باشد که ارتفاع آن از کف رودخانه 57 متر و ظرفیت آبگیری آن 40 میلیون متر مکعب است و طول تاج 227 متر و ارتفاع آن از سطح دریا 1500 متر و طول مسیر آب پشت سد حدود 6 کیلومتر می باشد.

آشنایی با سد شهید شاهچراغی دامغان + تصاویر
 مهم ترین قابلیت منطقه  مورد مطالعه  چشم انداز سد قرار گیری  در مسیر  گردشگران چشمه علی  آب وهوای مطبوع و فضای سبز آن است  و وجود سد و دریاچه آن  فرصت بهره برداری گردشگری  از آن را چه با استفاده از قایق  وچه با استقرار در حاشیه های آن  برای تفریح ماهیگیری  یا موارد دیگر  فراهم آورده است.  سد شهید شاهچراغی در مسیر چند جاذبه دیگر  از جمله قلعه ی گرد کوه  تاسیسات چشمه علی  جنگلهای ارس شمال دیباج و مراتع ییلاقی دامغان قرار گرفته وفرصت استفاده چند گانه را از فرصت ها و جاذبه های منطقه برای گردشگران فراهم آورده است و محدوده این منطقه در ناحیه ی اقلیمی سد خشک و تقریبا بیابانی میباشد .

آشنایی با سد شهید شاهچراغی دامغان + تصاویر
 محیط زیست طبیعی  منطقه به دلیل دخا لت انسانی و حظور مداوم وچرای زودهنگام  دام به شدت آسیب دیده وتنوع گونه های جانوری  منطقه  بسیار کمتر از پیش شده است.
قرار گیری سد شهید شاهچراغی  در مسیر راه دامغان –چشمه علی-دیباج آن  را در کنار جاده ای آسفالته  قرار داده است.
انتهای پیام / ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.