بهای نفت که طی روزهای گذشته به دنبال توافق روسیه و عربستان، افزایش داشت، تثبیت شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، بهای نفت خام برنت که شاخص جهانی است، روز سه شنبه با از بین رفتن امید به توافق برای توقف افزایش تولید، حدود یک درصد کاهش یافت.

روز دوشنبه، پس از آن که روسیه و عربستان توافق کردند در بازار نفت جهانی مشارکت کنند، بهای نفت برنت نیز جهش پنج درصدی داشت. اما بعد از این که خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی گفت در حال حاضر نیازی به تعیین سقف تولید وجود ندارد، بهای نفت نیز کاهش یافت.

همچنین الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت اگر کشورها در خصوص تعیین سقف به توافق نزدیک شوند، مشکلی ندارد که چه زمانی، دوره تعیین سقف تولید آغاز شود.

روز سه شنبه، بهای نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر با کاهش 37 سنتی، به میزان 0.8 درصد افت کرد و به بشکه ای 47 دلار و 26 سنت رسید. در عین حال، بهای نفت خام آمریکا با افزایش 39 سنتی به میزان 0.9 درصد نسبت به سری جمعه افزایش داشت و به بشکه ای 44 دلار و 83 سنت رسید. رز دوشنبه نیز به مناسبت روز کارگر، تحویل نفت انجام نشد.

به دنبال تعطیلات درازمدت آخرهفته روز کارگر، معاملات در آمریکا با کندی روبه رو بود. سازمان کشورهای عضو اوپک و اعضای غیر رسمی آن از جمله روسیه قرار است 26 تا 28 سپتامبر در الجزیره، نشست برگزار کنند. بسیاری به این توافق بدبین هستند.

تیم اوانز، کارشناس آینده نفت در سی تی فیوچرز گفت: «واکنش ها تا کنون نشان می دهد که گفتگو برای پشتیبانی از قیمت ها، بی اثر شده است. بازار نیازمند اقدام عملی است. صحبت درباره توافق، آسان است اما رسیدن به چنین توافقی با وجود ایران که چهارمیلیون بشکه نفت در روز تولید می کند؛ و نیجریه که در حال ترمیم است، مشکل تر است.»

بر این اساس ایران همچنان در تلاش است سهم خود از بازار منطقه را پس از رفع تحریم ها، پس بگیرد.

روز سه شنبه عربستان مدعی شد با برنامه تعیین سقف تولید، موافق است اما ایران را متهم کرد که جلوی چنین توافقی را  می گیرد. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در لندن طی سخنانی واهی، به خبرنگاران گفت: «گمان کنم این بار هم ایران وضعیت را بر هم می ریزد. نمی شود انتظار داشته باشید بقیه افزایش تولید نداشته باشند و خودتان داشته باشید.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار