اویل پرایس در مطلبی به پیشبینی آینده بازار جهانی نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت تحلیلی اویل پرایس در مطلبی نوشت: اشباع بازار نفت حتی در شرایطی که تقاضا برای طلای سیاه در حال افزایش است، موجب شده است بهای نفت در کانال 50 دلار به ازای هر بشکه باقی بماند.

بر اساس پیشبینی آژانس بین‌المللی انرژی، درحالی که تولید نفت در ماه‌های باقی‌مانده از سال 2016 بدون تغییر خواهد بود، تقاضا برای نفت 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این مسئله از ایجاد نوعی ثبات در بازار نفت خبر می‌دهد. با این‌حال، هنوز مشخص نیست این روند با چه سرعتی ادامه خواهد یافت.

اما در کوتاه مدت، انباشته شدن سطح بی‌سابقه نفت خام و سایر تولیدات نفتی در جهان، از افزایش بهای طلای سیاه جلوگیری می‌کند. آمریکا تا پایان ماه اوت (31 روز منتهی به 10 شهریور) 525 میلیون بشکه نفت خام، و 232 میلیون بشکه بنزین ذخیره داشته است. این ارقام نسبت به 5 سال گذشته افزایش یافته اند.

با این‌که ذخایر نفت و بنزین در سطح بالا بازار نفت را کاملا اشباع کرده است، نشانه‌هایی وجود دارند که احتمال وقوع مشکلاتی کاملا متضاد با این مسئله را بیان می‌کنند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند سطح اندک ظرفیت مازاد تولید نفت در جهان، خبر از اوضاع آشفته بازار می‌دهد. "جکی فارست" – نایب رئیس موسسه تحقیقاتی "اِی‌آر‌سی فایننشال" – در این‌باره گفت: "درست است که بازار نفتی به اشباع رسیده است؛ اما برای بررسی شرایط این بازار، باید سطح تولید مازاد جهانی را نیز در نظر گرفت."

بخش بزرگی از ظرفیت مازاد نفت جهان در عربستان سعودی قرار دارد. این کشور در چند هفته گذشته نشان داد می‌تواند تولید نفت خود را به صورت چشمگیری افزایش و یا کاهش دهد. اما این کشور در تابستان امسال، به دلیل تلاش برای حفظ جایگاه خود در بازار، تولیدات نفتی خود را تا سطح بی‌سابقه‌ای افزایش داد و آن‌را به بیش از 10.6 میلیون بشکه در روز رساند. این حرکت عربستان، عرضه را افزایش داد اما باعث کاهش ظرفیت مازاد این کشور شد. کشورهای عضو سازمان اوپک نیز رکورد تولیدات نفتی را شکستند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی تخمین زده اند ظرفیت مازاد کشورهای عضو اوپک به کمتر از 1.4 میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان، کاهش 50 درصدی ظرفیت مازاد را نسبت به چند سال گذشته نشان می‌دهد. آخرین رویداد مشابه، در بازه زمانی بین سال‌های 2004 و 2008 رخ داد. در پی آن، بهای نفت افزایش چشمگیری یافت.

این در حالی است که به دلیل سقوط بهای نفت، سرمایه‌گذاری‌ها به منظور کشف منابع نفتی جدید کاهش یافته است. گروه تحقیقاتی "وود مکنزی" تخمین زده است در سال 2015، اکتشاف چاه‌های نفتی جدید به پایین‌ترین سطح خود در 70 سال گذشته رسید و در سال 2016 این میزان همچنان با کاهش روبرو بوده است. کاهش قابل توجه هزینه‌های تحقیقات و اکتشاف به وسیله تولیدکنندگان جهان نیز ثابت می‌کند این روند ادامه‌دار خواهد بود.

در این صورت، احتمال دارد در چند سال آینده، تولیدکنندگان توانایی تامین تقاضای جهانی برای نفت را نداشته باشند. با افزایش تقاضا برای نفت در جهان، اشباع بازار نفتی به کسری عرضه تبدیل خواهد شد. ذخایر نفتی کنونی می‌تواند تا حدی از این ضربه ناگهانی جلوگیری کند؛ اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تا آن زمان از حجم عظیمی از این ذخایر استفاده خواهد شد. به طور معمول، اوپک می‌تواند در این مقطع دخالت کند و از ظرفیت مازاد خود برای افزایش عرضه کمک گیرد. اما اوپک و به خصوص عربستان سعودی، پیش از وقوع این بحران، تولیدات نفتی را تا این حد افزایش داده اند. در صورتی که کشورها از عرضه نفت مازاد ناتوان بمانند، بازار طلای سیاه با مشکلات عمده‌ای مواجه خواهد شد. از آنجا که بهره‌برداری از پروژه‌های جدید زمان زیادی می‌طلبد، ایجاد ثبات در عرضه و تقاضا می‌تواند ماه‌ها و یا سال‌ها به طول بیانجامد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار