دیلی کالر: بازگشت تهران به بازار جهانی نفت/ رقبایی که چشم به ایران دوخته‌اند

به نوشته دیلی کالر، افزایش سطح تولید نفت ایران تا میزان پیش از تحریم‌ها، می‌تواند بیش از پیش رابطه این کشور با عربستان را تیره کند.

دیلی کالر: بازگشت تهران به بازار جهانی نفت/ رقبایی که چشم به ایران دوخته‌اند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی دیلی کالر در گزارشی نوشت: پس از لغو تحریم‌های ایران به دنبال توافق تاریخی این کشور و قدرت‌های جهانی، تولید نفت تهران افزایش یافته است.  بنابر اطلاعات جمع‌آوری شده بوسیله بلومبرگ، سطح تولید نفت ایران به طور تقریبی با سال 2011 برابری می‌کند. همین مسئله باعث اختلافاتی میان تهران و رقبایش در بازار جهانی نفت شده است.

به احتمال زیاد موضوع تولید نفت بر روابط پرتنش ایران و عربستان تأثیرگذار خواهد بود. پس از اعمال تحریم‌های جهانی علیه ایران، نفت عربستان ارزش بیشتری یافت و همین مسئله به ریاض فرصت داد تا سهم بیشتری از بازار جهانی طلای سیاه کسب کند.

بازگشت ایران به احتمال زیاد سیاست خارجی عربستان را تهاجمی‌تر خواهد کرد و در عین حال بر اقتصاد کشورهای عضو سازمان اوپک تأثیر خواهد داشت.

عربستان و 3 کشور عربی دیگر حاشیه خلیج فارس در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن 94) روابط سیاسی خود را با تهران قطع کردند. به دنبال این اقدام، ریاض همچنین از ورود کشتی‌های حامل نفت ایران به آب‌های خود در ماه آوریل (31 روز منتهی به 13 اردیبهشت) ممانعت کرد. 

سعودی‌ها تهدید کرده‌اند برای ضربه زدن به ایران و کاهش بهای نفت، تولید خود را تا سطح یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهند داد. اقدامات مذکور در مجموع انگیزه ایران برای کمک به تثبیت بازار نفت را از بین برد.

با این وجود، این دو رقیب همچنان به همکاری یکدیگر برای افزایش بهای جهانی نفت نیاز دارند. تهران به طور مکرر اعلام کرده است تا زمانی که سطح تولید خود را به دوران پیش از تحریم‌ها نرساند و سهم گذشته خود را بازنیابد، حاضر به همکاری در این زمینه نیست. 

از طرف دیگر، عربستان و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز اعلام کرده‌اند بدون همکاری ایران حاضر به کاهش سطح تولید نیستند. بخش نفت ایران پس از سال‌ها تحریم در حال بازیابی و ترمیم است. تهران برای رسیدن به سطح تولید گذشته در آغاز کار نیاز به سرمایه‌گذاری دست‌کم 150 میلیارد دلار در این بخش دارد. این مسئله به آن معناست که تهران باید تا 5 سال آینده 500 میلیارد دلار هزینه کند. ایران برای رسیدن به اهداف خود نیاز به سرمایه فوری دارد که تنها فروش نفت در بازار جهانی می‌تواند آن را تأمین کند.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
فقط از طريق حوثي هاي يمن بايد باموشك تاسيسا ت نفتي آرامكو عربستان وغيره به شدت هدف قرار دهيم آن وقت مي بينيد چطور وهابي سعودي تسليم مي شوند موشكهاي شهاب برايشان ارسال كنيد تااين خانواده وهابي تكفيري از عربستان فرار كنندما بايد عرصه رابرآنها تنگ كنيم باشعا رخالي فايده اي ندارد اينها غده سرطاني در منطقه هستند امروز ضريي كه وهابي سعودي برپيكر اسلام ميزنند بيشتر از اسرائيل است اين وهابي ضد اهلبيت عليهم السلام بايد نابود شوندآنها بايد مطيع فرمان رهبرجهان اسلام امام خامنه اي باشند كه البته بزودي مكه را فتح خواهيم كردانا فتحنا ولك فتحا مبينا اي ملت شريف ايران وجهان اسلام اين وعد خداوند است انشاالله.بزودي محقق خواهد شد .......مهندس عليرضا قائدي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
نفت خام ایران به چندین کشور فروخته می شود ،
۱_ روسیه
۲_ چین
۳_ آلمان
۴_فرانسه
۵_انگلستان
۶_اسپانیا
۷_ ایتالیا
۸_لهستان
۹_ ژاپن
۱۰ کره
۱۱_ سوید
۱۲ توروکیه
۱۳ هند
۱۴_ پاکستان
۱۵ اکراین
۱۶_ کانادا
۱۷_ برزیل
۱۸ _استرالیا
۱۹_ آرژانتین
۲۰_ آمریکا
۲۱ _اندونزی
۲۲_ نروژ
۲۳_ فنلاند
۲۴_ بلژیک
۲۵_هلند
۲۶_ دانمارک
۲۷ _اسکاتلند
۲۸_ ایرلند
۲۹_پرتغال
۳۰_ سوییس
۳۱ _اتریش
۳۲_ رومانی
۳۳_ کوروواسی
۳۴_ مجارستان
۳۵_ بلغارستان
۳۶_ یونان
۳۷_ صربستان
۳۸_ آلبانی
۳۹_ چک
۴۰_ بوسنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
هیچ کشوری از ما نترسه - این شیر دندون نداره دندونشو کشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
تنها راه تودهنی زدن به عربستان، دادن موشک های فوق پیشرفته به یمنی هاست طوری که مراکز حساس عربستان را با خاک یکسان کنند و گرنه با حرف زدن هیچ چیز درست نمیشه
رهبرفرزانه ایران خیلی قضیه را شل گرفته باید از تذکر دادن دست بردارد و تودهنی محکمی به عربستان سقوطی بزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
قابل توجه رهبری و قوای سه گانه: پیشنهاد می شود گفته معظم له هرچه قوی تر اجرائی و عملی شود( عمل به شعار ""سال اقدام و عمل)"" یعنی از منابع عظیم نفتی بصورت خام فروشی دست برداریم وبه جای آن محصولات بدست آمده از نفت را تولید وصادر کنیم به جای اینکه چشممان به بشکه ای(50 دلار)دلارباشد محصولی که صنایع شیمیائی وصنعتی دنیا تشنه ی آن هستند را بفروشیم آن هم با قیمت معادل پنج یا ده بشکه نفت خام یعنی سود چندین برابری آنگاه ملت آقائی وسروری مورد اشاره ی رهبرکبیرانقلاب روح اله عزیزکه رحمت خداوند بر او باد و رهبری عظیم الشان را بالعینه خواهند دیداز حیث بعد تجارت هم حالا نوبت ایران است تا از بازی های دلار بین اعراب ائتلافی و سردمداران غربی آنها در زمان تحریم که چه بر سر اقتصاد ایران آوردند درس عبرت گرفته و با تجارب کسبی از آن دوران با همان بازی ها چنان در میدان اقتصادی سرمایه گذاری و دخل و خرج کنند که در راس هرم اعراب ائتلافی که در راس آنها "عربستان" و پشتیبان های غربی آنان که در راس آن "آمریکا" قرار دارد به مدیریت و تدابیر تجارت واقتصاد ایران اظهار عجز وبه عبارتی اشتباه کردم ...کردم بیفتند. و به جهان مادی و غرق در اقتصاد ودلارثابت شود که امام راحل راست ودرست گفت که:" امریکا ودنباله هایش هیچ غلطی نمی توانند بکنند" گرچه این بارها ثابت شده و حرف آن تحلیلگر غربی نیز به اثبات برسد که گفته بود:" اسلام غولی است که از شیشه خارج شده و دیگر مهار شدنی نیست(اسلام ناب محمدی ) وگرنه غرب با اسلام بی رمق که در مقابل غرب زانو زده و کرنش کند هیچ مشکلی ندارد."جانباز سی درصد جنگ تحمیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
از یمن با موشک بزنید توی چاهای نفت وتاسیسات نفتی وشهر ریاض به تلافی شهدای منا و مردم یمن //تا بدونن یه من ماس مال چند تا گوسفنده
آخرین اخبار