سازمان غذا و داروی آمریکا بتازگی استفاده از صابون‌های دست و بدن موسوم به آنتی‌باکتریال را که از مواد خاصی تشکیل شده‌اند، ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛آب و صابون ایمن‌ترین و مؤثرترین روش شست‌وشوی دست‌ها و بدن به شمار می‌رود اما وجود مواد خاصی در صابون‌های آنتی‌باکتریال باعث شده سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از آنها را ممنوع اعلام کند.

 سازمان غذا و داروی آمریکا بتازگی اعلام کرده که وجود موادی چون «تریکلوزان» و «تریکلوکاربان» در صابون‌های آنتی‌باکتریال به دلیل ارتباطی که با اختلالات هورمونی، مقاومت باکتریایی و حتی سرطان کبد دارند، مجاز نیست.
 
این سازمان هشدار داد که تولیدکنندگان این قبیل صابون‌های آنتی‌باکتریال که حاوی مواد و ترکیبات مضر یادشده هستند، مجاز به فروش محصولات خود نیستند. این امر باعث شده برخی تولیدکنندگان صابون، تحت فشارهای عمومی و نگرانی درباره سلامتشان، مواد مضر ذکر شده را از تولیدات خود حذف کنند.
 
سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۳ از تولیدکنندگان صابون خواست تا مدارکی را دال بر سالم و مؤثر بودن موادی چون «تریکلوزان» و «تریکلوکاربان» که در تولید صابون به کار می‌رود، ارائه دهند اما بعد از مدتی مشخص شد که این مواد به کار رفته باعث بروز مشکلات هورمونی و مقاومت باکتریایی در بدن می‌شود. بر این اساس، سازمان مربوطه مقرر کرد که تولیدکنندگان صابون برای ادامه روند تولید باید کاهش خطرات ناشی از به‌کارگیری مواد داخل صابون‌ها را اثبات کنند. تولیدکنندگان صابون تاکنون نتوانسته‌اند سلامت ۱۹ ماده به کار رفته در تولید صابون را به سازمان غذا و داروی آمریکا به اثبات برسانند.
 
مشتریان تصور می‌کنند مواد شوینده آنتی‌باکتریال در جلوگیری از گسترش میکروب‌ها مؤثرترند اما تاکنون هیچ مدرک علمی مبنی بر مؤثرتر بودن مواد شوینده غیر از آب و صابون وجود ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مواد آنتی‌باکتریال به کار رفته در تولید صابون بیش از آن که سالم باشند، در درازمدت اثرات منفی‌تری به جا می‌گذارند.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار