طنز مطبوعاتی بعد از انقلاب با انتشار «دو کلمه حرف حساب»های کیومرث صابری فومنی با نام مستعار «گل آقا» احیا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیومرث صابری فومنی با نام مستعار «گل‌آقا» در 8 شهریور سال 1320 متولد شد. او نویسنده‌ای بود که با اشراف به اصول روزنامه‌نگاری و طنزنویسی توانست میزان تحمل مسئولان حکومتی را تا اندازه ای بالا ببرد و طنز مطبوعاتی بعد از انقلاب را احیا کند.

وی فردی بود که اگر طنزش فقط گزنده بود، تأثیر چندانی بر روی کار مسئولان و اقشار مختلف جامعه نمی‌گذاشت؛ زیرا از قدیم گفته‌اند سخنی که از دل برآید بر دل نشیند و در اصل نقد سازنده‌ای که در طنز «گل آقا»یی دیده می‌شود، سخنی است که از دل فردی دغدغه‌مند بر می آید. بنابراین بدون ایجاد هیچ حساسیتی بر دل خواننده اش می‌نشیند و تأثیرش را می‌گذارد.

صابری فومنی در دوران فعالیتش کارهای تأثیرگذاری را به انجام رساند که از آن جمله می‌توان به بهره‌گیری از شخصیت‌های خیالی چون «شاغلام»، «ممصادق»، «غضنفر» و «کمینه عیال صادق» در ساختار طنزهای مطبوعاتی، انتشار اولین هفته نامه طنز پس از انقلاب و تأسیس خانه طنز ایران و راه اندازی مؤسسه گل آقا اشاره کرد.

وی در 11 اردیبهشت سال 1383  به دلیل ابتلا به سرطان خون درگذشت و مؤسسه «گل آقا» نیز در سوم تیر سال1387برای همیشه کار خود را پایان داد.

یاداور می‌شود؛ نام«گل آقا» همواره با شعار «یک دهان دارم دو تا دندان لق/ می‌زنم تا زنده هستم حرف حق» گره خورده و همواره در یاد و خاطره مشتریان دائمی و گذرایش ماندگار است.                              

خاطرنشان می‌شود؛ عاطفه تلقانی، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون در سال 1390تا1392 با ساخت مستندی با عنوان «راز گل‌آقا» نام صابری فومنی را برای همیشه در شناسنامه تصویری کشورمان ثبت کرد تا دین هنرهای تصویری کشور را نسبت به شخصیت «گل آقا» ادا کرده باشد.  



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار