رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع خلق منابع پایدار برای نظام سلامت از وظایف وزارت بهداشت است.

خلق منابع پایدار برای نظام سلامت از وظایف وزارت بهداشت است

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی (امروز، یکشنبه، 7 شهریورماه) در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور ضمن تبریک هفته دولت گفت: خوشحالم در این جلسه که رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور و مسئولین وزارت بهداشت هستند، چند نکته را عرض کنم.

رئیس مجلس ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی وزیر بهداشت در کشور مسیری روبه تکامل داشته و بهداشت به روستاها منتقل شده است و وضعیت کشور از نظر تعداد پزشک و متخصص بهتر شده و آمارها در بعضی زمینه‌ها خیلی خوب و در بعضی متوسط است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بنده آمارهای بهداشتی کشورمان را در صحنه بین‌المللی بررسی کردم، ایران از نظر واکسیناسیون بین 191 کشور رتبه نخست را دارد و از نظر مرگ‌ومیر از هر 1000 نفر در میان 210 کشور، ایران رتبه 126 را کسب کرده است که رتبه خوبی می‌باشد و از نظر مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال در میان 197 کشور 86 و نیم و همچنین از میان 140 کشور از نظر مرگ نوزادان، هفتاد و ششمین کشور است. کشورما در بعضی جاها خیلی خوب عمل کرده و البته کشورهای دیگر نیز در طول این سالها رشد بهداشتی بالایی داشته و وضع ما نسبتا خوب است.

وی خاطر نشان کرد: در بعضی از دوره‌ها از نظر بهداشت در کشور آشفتگی پیدا کردیم و مردم از نظر دارو و خدمات پزشکی نارضایتی زیادی داشتند، زمانی که خانم دستجردی مسئولیت وزارت بهداشت را بر عهده داشت، از وی پرسیدم که برای فراگیر و متعادل کردن وضعیت بهداشت در کشور چقدر نیاز داریم که ایشان مبلغ 6 هزار میلیارد را برای ارتقای سطح سلامت در کشور تقاضا کردند. فراهم کردن این مبلغ سخت بود اما ما تلاش کردیم این بودجه را تهیه کنیم اما با توجه به اینکه مدیریت اجرایی کشور در آن زمان در مسیر درستی نبود این پول را در اختیار وزارت بهداشت قرار ندادند.

وی افزود: وزیر بهداشت دولت یازدهم فردی پرتلاش هستند و خودشان پیگیر موضوع بوده و تلاش می‌کنند تا سلامت کشور از آن شرایط بحرانی عبور کند، وضعیت دارو و نارضایتی‌های مردم خیلی کاهش پیدا کرده و به یک نقطه برجسته دست پیدا کرده‌ایم و باید قدردان وزیر باشیم.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه باید چند کار انجام دهیم تا به یک وضعیت پایدار در زمینه بهداشت کشور برسیم، گفت: با فرض اینکه پشتوانه مالی کافی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است باید این وزارتخانه نقاط ضعف خود را بررسی کند و به جبران بخش‌های آسیب‌پذیر خود بپردازد زیرا بعد از سه سال این فرصت خوبی برای ارزیابی فعالیت‌های وزارتخانه است.

رئیس مجلس در ادامه اشاره کرد: ما هم اکنون در آستانه بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم هستیم، در این زمان وزارت بهداشت با همکاری کمیسیون بهداشت و درمان باید بخش‌های مشکل‌دار را پیدا کند و به رفع این مشکلات بپردازد.

رئیس قوه مقننه به بیان نکته دوم پرداخت و گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در کشور سوء مدیریت است زیرا ما خدماتی را به مردم می‌دهیم اما به موقع نیست، مانند خرید تضمینی گندم از کشاورزان چرا باید پس از خرید گندم، دو الی سه ماه بعد پول کشاورزان پرداخت شود آن هم با اعمال شاقه. این موضوع در وزارت بهداشت نیز وجود دارد بعضی از بیمارستان‌ها پس از 7 الی 8 ماه پول خدمات خود را دریافت می‌کنند این در حالیست که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: اجرت کسی را که خدمتی برای شما انجام داده قبل از خشک شدن عرقش پرداخت کنید، این چه پرداختی است که پس از دو سه ماه پول کشاورز را به او می‌دهند آیا به این می‌گویند عرق خشک کردن!؟

لاریجانی با بیان اینکه وضعیت کشور به سمت اصلاح می‌رود، ادامه داد: وضعیت بهداشت باید از حالت وصله پینه‌ای در بیاید ما در مجلس تصویب کردیم که 8 هزار میلیارد به وزارت بهداشت پرداخت شود تا با عبور از این گردنه با یک بودجه پایدار به یک وضعیت مناسبی دست بیابد.

وی در ادامه گفت: مقدار زیادی از وقت مسئولین وزارت بهداشت صرف کسب منابع می‌شود این اشکال بزرگی است زیرا وزیر بهداشت و مسئولان مربوطه باید برای بهبود سلامت در کشور وقت کافی داشته باشند و اگر ایرادی در بودجه باشد باید از ابتدا به آنها گفته شود تا سطح کاری شان را به همان میزان قرار دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید به کسب درآمدهای پایدار فکرکند، تصریح کرد: در گذشته 10 درصد از منابع یارانه‌ها و یک درصد از مالیات از ارزش افزوده برای بهبود سلامت بهداشت در کشور اختصاص داده می شد ولی هر کدام مشکلاتی پیدا کردند، یک درصد از مالیات که به خزانه وارد می‌شود و با یکی شدن با سایر منابع دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد، 10 درصد منابع یارانه‌ها  هم بخش بهداشت تاکنون داده نشده است بنابراین لازم است که وزارت بهداشت به دنبال کسب درآمدهای پایدار باشد و بر روی آن فکر کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: با صحبت‌های نوبخت در جلسه امروز، شاید ما با تخصیص منابع موجب ناراحتی سازمان برنامه و بودجه را فراهم کرده باشیم البته می‌توان مکانیزم‌های قانونی مناسبی برای این کار درست کرد و از این گردنه نیز عبور کنیم، مسئله خزانه را نیز باید با یک برنامه ریزی مناسب حل کرد.

لاریجانی با بیان اینکه خلق منابع پایدار و یافتن فرمولی قانونی برای گرفتن بودجه باید در دستور کار آینده وزارت بهداشت قرار بگیرد ،ادامه داد: کشمکش‌های وزارت بهداشت و رفاه باید با یک مدیریت درست حل شود، باید به نحوی عمل کرد که وزارت رفاه انگیزه لازم برای فعالیت را داشته باشد و همچنین تصمیم‌گیری‌ها دور از دسترس وزارت بهداشت نباشد، با همکاری وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان می‌توانید به حل مسئله بپردازید.

رئیس قوه قانونگذاری به بیان نکته چهارم پرداخت و گفت: ساختار بهداشت و درمان در کشور اگر چه رو به تکامل است اما با دیدگاه‌های مختلف شکل گرفته، در اوایل انقلاب طرح کارآموزی همراه با خدمات بهداشتی در دستور کار بود که البته موفق هم بود و بعد از آن طرح پزشک خانواده خلق شد هم اکنون نیز طرح تحول نظام سلامت در حال انجام است هر کدام از این‌ها بخش‌هایی از یک نظام هستند، شما باید یک نظام بهداشت را طراحی کنید که همگی در آن وظایف خود را بدانند. مثلا دولت وظایف خود در نظام سلامت را بر عهده بگیرد و بخش‌‎هایی را نیز بر عهده بخش خصوصی قرار دهید. باید فرصت‌ها در این نظام دیده شوند تا با بادهای موضعی سیاسی جابجا نشوند.

وی ادامه داد: هم اکنون در مجلس آرای مختلفی درباره نظام سلامت مطرح است. عده‌ای عقیده بر کمک به بخش خصوصی دارند و بعضی دیگر وضعیت فعلی را مناسب می‌دانند. باید در طراحی نظام سلامت تکلیف بخش خصوصی به طور کامل مشخص شود و همگان متقاعد بشوند، مثلا حوزه‌ای که بخش پژوهش‌ها می‌تواند در آن کار کند سهمش مشخص شود و در بخش‌های دیگری که بخش خصوصی می‌تواند مانور داشته باشند را توانمند سازیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه وضعیت بودجه کشور با توجه به جمعیت 80 میلیونی و منابعی که در اختیار دارد مناسب نیست، اظهار داشت: توصیه می‌کنم که از نقدینگی که در دست مردم است استفاده کنید طبق آمار 800 هزار میلیارد نقدینگی در دست مردم است که اگر به سمت تولید و خدمات نرود به سمتی می‌رود که ما تاکنون نسبت به آن نالان بوده‌ایم. تورمان باید برای جذب نقدینگی مردم خیلی پهن باشد.

لاریجانی با اشاره به قانون بودجه گفت: دو سال است که در قانون مطرح می‌شود که بودجه کافی برای طرح‌های نیمه تمام نداریم، 400 هزار میلیارد طرح کلنگ زده شده در کشور وجود دارد که ما فقط 20 هزار میلیارد در اختیار داریم، 40 الی 50 سال طول می‌کشد که با این نقدینگی این طرح‌های کلنگ زده شده تمام بشود که البته در آن زمان خودشان هم ساختمان کلنگی می‌شوند حتما باید ستادهایی تشکیل شود و در آن معماری و شاکله نظام بهداشت و درمان کشور مشخص شود.

وی با بیان اینکه در زمانی این اجلاس تشکیل شد که لحظات آخر کمیسیون‌های تخصصی مجلس و ارائه نتایج آن به کمیسیون تلفیق است، ادامه داد: از این دو روز فرصت اجلاس استفاده کنید تا اگر پیشنهاداتی در زمینه کسب درآمدهای پایدار و ایجاد حالت مدیریت آسان‌تر دارید، استفاده شود پیشنهادات خود را در حد قابل قبول و آسان ارائه دهید مجلس نیز برای هدایت و کمک‌رسانی به این نظام تمام تلاش خود را خواهد کرد. امیدوارم که این نشستی موفق باشد و در آینده از وضعیت بهتری برخوردار شود.

رئیس مجلس نکته پایانی خود را به بیان مشکلات پرستاران اختصاص داد و گفت: پرستاران از وضع موجود ناراحت هستند و در مسیر این نشست مشکلات آنها را فراموش نکنید، در زمینه خدمات پس از عمل نیز بیشتر دقت کنید ورزیدگی عبور از شرایط سخت در کشور فراهم است بخش‌هایی را که می‌توانند این زمینه را ترمیم کنند باید فعال‌تر شوند.

وی در پایان از خداوند توفیق، سعادت و سلامت را برای حاضرین در جلسه خواستار شد.

انتهای پیام


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار