اهواز؛

ضرورت کنترل بهداشتی بر نهاده‌های دامی وارداتی

مديرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در سال 94 و 4 ماهه اول امسال نظارت و کنترل بهداشتی بر بيش از 11 ميليون تن انواع نهاده‌های دامی وارداتی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصطفي کنارکوهي اظهار کرد: دامنه نظارتي اداره کل دامپزشکي خوزستان به‌دليل گستردگي نيازمند به تلاش شبانه‌روزي و برنامه‌ريزي‌هاي دقيق بوده، هم‌چنان که در حال حاضر همکاران شاغل در دامپزشکي استان در تمام رده‌ها نسبت به انجام وظايف محوله به نحو مطلوب اقدام مي‌کنند.

وي افزود: نظارت بر کارخانه‌جات دام، طيور و آبزيان، کشتارگاه‌هاي دام و طيور، کارگاه‌هاي بسته‌بندي فرآورده‌هاي خام دامي، سردخانه‌ها، ناوگان حمل و نقل دام زنده و فرآورده‌هاي دامي، صادرات دام و فرآورده‌هاي مرتبط، واردات نهاده‌هاي دامي و صدها حوزه ديگر بخشي از امورات محوله به دامپزشکي است.

مديرکل دامپزشکي خوزستان با اشاره به اينکه امروز مقوله غذا و امنيت غذايي از دغدغه‌هاي هر کشوري است گفت: به‌کارگيري روش‌هاي مناسب و نظارت‌هاي بهينه که تضمين کننده امنيت غذايي است؛ در هر جامعه‌اي الزامي هستند.

کنارکوهي ادامه داد: در اين راستا اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذائي اين اداره کل در سال 94 و چهار ماهه اول سال 95 تعداد 102 هزار 610 مورد بازديد از اماکن توزيع، عرضه و نگهداري فرآورده‌هاي خام دامي انجام داده است.

وي با بيان اينکه تعداد 746 مورد آزمايشات ميکروبي، قارچي ويژه فرآورده‌هاي خام دامي در آزمايشگاه مرجع استان صورت پذيرفته است، تصريح کرد: در کشتارگاه‌هاي مربوط به دام تعداد 888 هزار و 756 لاشه دام سبک و تعداد 93 هزار و 132 لاشه دام سنگين مورد بازرسي‌هاي بهداشتي کارشناسان دامپزشکي مستقر در کشتارگاه‌هاي دام استان قرار گرفته است.

مديرکل دامپزشکي خوزستان افزود: در حوزه قرنطينه و امنيت زيستي در سال 94 و چهار ماهه سال 95 نظارت‌هاي بهداشتي بر صادرات 145 هزار و 576 راس دام سبک و تعداد يک‌هزار و 546 راس دام سنگين اعمال شده است.

وي با اشاره به اينکه در اين مدت نظارت و کنترل بهداشتي دامپزشکي بر بيش از 11 ميليون تن انواع نهاده‌هاي دامي وارداتي از جمله کنجاله سويا، ذرت، کلزا توسط کارشناسان دامپزشکي انجام گرفته است عنوان کرد: در زمينه مراکز درماني و دارويي و آزمايشگاهي، استان خوزستان با دارا بودن 224 مرکز يکي از استان‌هاي پر حجم از اين جهت محسوب مي‌شود.

کنارکوهي افزود: در اين راستا در سال 94 و 4ماهه 95 تعداد 2 هزار و 250 بازديد از مراکز ياد شده صورت گرفته است مواردي از قبيل نظام‌مند کردن توزيع دارو، ساماندهي مناسب داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها، نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها‌، آزمايشگاه‌ها و مراکز مايه‌کوبي به‌شکل جدي و مستمر پيگيري مي‌شود.

این مقام مسئول گفت: آزمايشگاه مرجع اداره کل دامپزشکي خوزستان به‌عنوان يکي از مجهزترين آزمايشگاه‌هاي کشور بوده که از کادر مجرب برخوردار است، در آزمايشگاه اداره کل تعداد 58 هزار و 161 مورد انواع آزمايش شامل سرولوژي دام و طيور و آناليز شيمي، کشت ميکروبي، انگل شناسي، PCR، ويروس شناسي، و سم‌شناسي انجام گرفته است.

وي بيان کرد: در زمينه آموزش و ترويج با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و تلاش همکاران در سال 94 و چهار ماهه 95 تعداد 178 مورد کلاس آموزش ترويجي، با مشارکت بيش از 3 هزار و 958 نفر از گروه‌هاي هدف شامل جامعه روستايي و شهري برگزار شد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.