اجرای طرح خوشه صنعتی خرما در استان بوشهر، باعث افزایش 50درصدی صادرات این محصول شده است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر گفت: خوشه صنعتی یک مدل توسعه است و متولی ایجاد و توسعه خوشه های صنعتی کشور سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران است.

 مهدی صفوی افزود: خوشه صنعتی خرما تا کنون در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان عملیاتی شده است و در استان بوشهر نیز از سال 91 تا 94 بخش نخست آن اجرا شده است.

وی توسعه بازار، اشتغال زایی، تنوع بسته بندی و بهبود کیفیت محصول را از اهداف این طرح خواند و ادامه داد: با پایان بخش نخست این طرح، صادرات خرما 50 درصد افزایش یافته و 300 نفر نیز به اشتغال این بخش افزوده شده است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر، گفت: در اجرای این طرح سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزون بر پنج میلیارد ریال اعتبار ملی به ما پرداخت کرده است.

صفوی با اشاره به فعالیت 58 واحد صنعتی و هزار و 800 واحد سنتی در بخش بسته بندی و فرآوری خرما در استان، از برنامه هایی مدون برای عرضه محصول در بازارهای داخلی و خارجی خبرداد.

وی ایجاد کنسرسیومی از واحدهای فرآوری خرما در استان را یکی از این برنامه‌ها عنوان کرد که محقق شده و در ادامه این برنامه‌ها قرار است به زودی محصولات استان در نمایشگاه های داخلی در تهران و مشهد و نمایشگاه خارجی در روسیه عرضه شود.

در همین حال مدیر عامل توسعه خوشه صنعتی خرما نیز ایجاد و توسعه سردخانه ها برای نگهداری رطب و خرما را یکی از نتایج اجرای طرح خوشه صنعتی خرما عنوان کرد و گفت: در همین زمینه تاکنون 17 متقاضی به صندوق کارآفرینی امید برای گرفتن تسهیلات به منظور تجهیز و تکمیل سردخانه معرفی شده اند.

 ابوالفضل روزی طلب با اشاره به این که در اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت های بومی هر منطقه مد نظر است، افزود: در طرح خوشه صنعتی خرما نیز قصدمان این بود که ظرفیت های ویژه باغداران و واحدهای صنعتی است را به هم نزدیک تر کنیم تا هزینه های تولید کاهش یابد و آماده حضور در بازار های داخلی و بین المللی شویم.

مدیر انجمن ملی خرمای استان بوشهر کم آبی را مشکل حال حاضر نخل داران عنوان کرد و گفت: اجرای طرح های جدید آبیاری از یک سو موجب بهبود کیفیت خرمای استان می‌شود و از سوی دیگر موجب کمک به صنایع خواهد شد و قدرت رقابت پذیری آنها را بالا می برد.

ابوالقاسم کاووسی با اشاره به این که ایجاد سردخانه باعث ارزش افزوده محصولات نخل داران شده است، افزود: کنسرسیوم صادراتی استان شامل سه شرکت فرآوری و بسته بندی، تشکیل شده که قرار است 21 شهریور خرما را برای عرضه به مشتریان به مسکو بفرستند.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.