کلینتون: پوتین جد اعلای افراط گرایی است/ ترامپ نماد نژادپرستی ملی

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقیب خود را نماد نژادپرستی ملی دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هیلاری کلینتون -- نامزد دمکرات انتخابات آمریکا -- ترامپ، نماینده جمهوریخواهان را نماد افراط گرایی مبتنی بر ملی گرایی و نژادپرستی توصیف کرد که در غرب در حال گسترش بوده و به آمریکا نیز رسیده است. 

بر این اساس، هیلاری کلینتون -- وزیر امورخارجه سابق آمریکا -- در سخنانی در یکی از تجمع های انتخاباتی اش گفت:« دونالد ترامپ از برنامه هایی سخن می گوید که به هیچ وجه با برنامه های سنتی حزب محافظه کار (جمهوری خواه) تناسبی ندارد. این برنامه ها با حزب جمهوری خواهی که مردم امریکا می شناسند هیچ ارتباطی ندارد. او دیدگاههایی نژادپرستانه دارند. دیدگاههای او سبب گسترش نژادپرستی می شود. دیدگاههای او ضدمسلمانان و ضدمهاجران و ضدزنان است. همه این مولفه ها، عناصری شناخته شده در جریانی هستند که با عنوان راست افراطی می شناسیم. آنگونه که وال استریت ژورنال شرح داده است راست افراطی مخالف نگرشهای جریان اصلی محافظه کاری و مروج ملی گرایی است و از موضوع مهاجرت و چندفرهنگی به عنوان تهدیدی برای هویت سفید پوستان آمریکا استفاده می کند. بنابراین، شاهد نوعی ادغام بالفعل بین ستاد انتخاباتی ترامپ و جریان راست افراطی هستیم و این ادغام، دستاوردی قابل توجه برای این جریان راست افراطی است. درواقع، می بینیم که عناصر حاشیه ای توانسته اند عملا کنترل حزب جمهوری خواه را در دست بگیرند.»

وی در ادامه افزود:« این امر در آمریکا نیز بخشی از یک جریان بزرگتر است که عبارتست از قدرت گرفتن ملی گرایی افراطی و راستگرا در سراسر جهان. روز گذشته رهبر جریان راستگرا در انگلیس که مردی به نام نایجل فاراژ است و از احساسات ضدمهاجرت برای پیروزی خواست خودش در همه پرسی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا  استفاده کرده است، در می سی سی پی در تجمع انتخاباتی دونالد ترامپ حضور داشت. فاراژ خواستار آن شده است که از حضور فرزندان مهاجران قانونی در مدارس دولتی نیز جلوگیری شود و اجازه دسترسی آنها به خدمات درمانی دولتی داده نشود. فاراژ گفته است ارزش زنان کمتر از مردان است. فاراژ خواهان لغو قوانینی است که مانع از اعمال تبعیض کارفرمایان برای جذب نیرو براساس نژاد می شود. با چنین اوصافی، ترامپ وقتی در یکی از سخنرانی های انتخاباتی اش حاضر می شود، چنین فردی را در کنار خودش قرار می دهد.
جد بزرگ این ملی گرایی افراطی جهانی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. فاراژ به صورت مرتب در برنامه های تبلیغاتی روسیه ظاهر می شود. حالا می بینیم فاراژ در روی صحنه در کنار نامزد حزب جمهوری خواه برای انتخابات آمریکا حاضر می شود! خود ترامپ به صورت مرتب، پوتین را ستایش می کند و از سیاستهایی سخن می گوید که  گرایش به سمت روسیه دارد. او به گونه ای نسنجیده از این سخن می گوید که متحدانمان را در ناتو رها کنیم، اقدام روسیه در ملحق کردن منطقه کریمه به خاک روسیه را به رسمیت بشناسیم و به کاخ کرملین این امکان را بدهیم تا در شرق اروپا هرکاری که می خواهد انجام بدهد. این درحالی است که روسای جمهور آمریکا از هری ترومن گرفته تا دونالد ریگان و جرج بوش و بیل کلینتون و باراک اوباما، رویکردی او را درباره روسیه رد می کنند. ما نیز باید این رویکرد را رد کنیم.»

وی گفت:«همه این مولفه ها در کنار هم سبب شکل گیری جریانی شده است که در گذشته هرگز شاهد آن نبوده ایم. همواره در فضای سیاسی امریکا، جریانی حاشیه ای با نگرشهای دشمن پندارانه حضور داشته است. بخش اعظم خاستگاه این جریان نیز ناراحتی های نژادی است اما این جریان هرگز نتوانسته بود فردی را به عنوان نامزد یکی از احزاب اصلی آمریکا برای پیشبرد برنامه هایش داشته باشد و به این فرد، بلندگویی بزرگ داده شود تا بتواند برنامه های آن را ترویج کند. چند روز پیش در برنامه رادیویی دیوید دوک (از مروجان نگرشهای افراطی در آمریکا)، حال و هوای برنامه با شعف بسیار همراه بود و یکی از معتقدان به برتری نژادی سفیدپوستان در این برنامه گفت ما توانسته ایم حزب جمهوری خواه را در کنترل خود دربیاوریم.  دیوید دوک در پاسخ به این سخن، خندید و گفت که هنوز کارهای زیادی باقی مانده است که باید انجام شود. باتوجه به این واقعیتها، هیچکس نباید ذره ای تردید داشته باشد که اوضاع از چه قرار است. شاید نامها تغییر کرده باشد و نژادپرستان، حالا خودشان را با نام دیگری توصیف کنند و معتقدان به برتری نژاد سفید، خودشان را ملی گرایان سفیدپوست بخوانند و حاشیه ای های معتقد به دشمن پنداری درباره دیگران، خودشان را راست ملی گرا بخوانند، اما واقعیت این است که همچنان نگرشهای توام با نفرت شعله ور است. حالا هم می بینیم که ترامپ در تلاش است نام دیگری از خودش مطرح کند. اما نباید فریب خورد. یک ضرب المثل قدیمی مکزیکی می گوید به من بگو با چه کسی قدم می زنی ، در ان صورت من خواهم گفت که تو چگونه آدمی هستی (تو اول بگو با کیان زیستی من آنگه بگویم که تو کیستی). حالا ما می دانیم ترامپ کیست زیرا می بینیم که با چه کسانی دمخور شده است.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
خانم کلینتون ، ترامپ ضد مسلمانان حرف می زند ، اما شما ضد مسلمانان عمل کردید . منطقه و مردم غرب دارند هزینه های خسارتی را که سیاست های ضد بشری شما و دولت متبوعتان با تاسیس داعش و به کارگیری آن در منطقه به وجود آوردند ، می پردازند .
خانم کلینتون ، شما اصلا گزینه خوبی برای ریاست جمهوری آمریکانیستید .
آخرین اخبار