در پی حملات اخیر در آلمان، بحث درباره استقرار نیروهای نظامی در شهرهای این کشور به وجود آمده است.

احتمال استقرار نیروهای نظامی در خیابان‌های آلمان برای مبارزه با داعشبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، حملات اخیر در آلمان موجب شده است بحث درباره لزوم استقرار نیروهای نظامی در خیابان‌ها برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم افزایش یابد.

روز 18 ژوئیه (28 تیر) یک پناهجوی افغان که با گروه تروریستی داعش مرتبط بود با تبر و چاقو به مسافران قطاری در نزدیکی شهر "وورتسبورگ" در شمال غرب مونیخ حمله کرد. در این حادثه 5 نفر به شدت زخمی شدند.

شش روز پس از آن، در تاریخ سوم مرداد یک پناهجوی 27 ساله سوری در نزدیکی یک کافه در شهر جنوبیِ "آنسباخ"، بمبی را که در کوله پشتی‌‎اش قرار داشت، منفجر کرد که در این حادثه 15 نفر زخمی شدند. مقامات امنیتی پس از آن اعلام کردند وی در یک ویدیو خود را از عناصر داعش معرفی کرده بود.

در تاریخ 22 ژوئیه (1 مرداد)، یک نوجوان 18 ساله در مجتمع تجاری "المپیا" در شمال مونیخ به روی مردم آتش گشود که در این تیراندازی دستکم 10 نفر (از جمله فرد ضارب) کشته و 16 تن زخمی شدند. با این‌که اعلام شد این نوجوان با گروه‌های تروریستی ارتباطی نداشته است، موجی از وحشت در سراسر آلمان منتشر شد.

آلمان که قطب اقتصادی اتحادیه اروپا است، در سال گذشته میلادی 2.1 میلیون مهاجر را به داخل مرزهایش راه داده است. نیمی از این مهاجران را پناهجویانی تشکیل می‌دهند که از مناطق جنگ‌زده سفر مخاطره آمیز خود به آلمان را آغاز کرده بودند.

آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان – با اطمینان اعلام کرده است آلمان می‌تواند این تعداد از مهاجران را بپذیرد. موضع تزلزل‌ناپذیر مرکل در پذیرایی از پناهجویان سوری تحسین جهان را برانگیخته است.

امکان حضور نیروهای نظامی در خیابان‌ها برای کشوری که 7 دهه پیش از حکومت خودکامه نازی‌ها رهایی یافته است، بسیار مورد توجه خواهد بود.

در سال 2012، حکم یک دادگاه به نیروهای مسلح آلمان اجازه داد در وضع اضطراری – حتی در زمان صلح --  در هر نقطه از خاک این کشور مستقر شوند.

حملات ماه گذشته در آلمان بحث‌های سیاسی درباره وضع قوانین امنیتی جدید را افزایش داده است. به عنوان مثال، اتخاذ سیاست‌هایی که اخراج پناهجویانی که ممکن است رفتارهای خطرناک داشته باشند را ساده‌تر کند، به بحث گذاشته شده است.

توما دو مزیر – وزیر کشور آلمان – در اوایل ماه جاری میلادی پیشنهاد کرد تابعیت آلمانی پناهجویان دوملیتی که در گذشته برای گروه‌های تروریستی جنگیده‌اند، هرچه سریع‌تر لغو شود.

وی همچنین اعلام کرد قصد دارد در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار از نرم‌افزار تشخیص چهره برای شناسایی مظنون‌ها استفاده کند. وی همچنین متعهد شد در سال آینده میلادی 4600 اداره پلیس جدید را برای افزایش امنیت تشکیل دهد.

وزیر دفاع آلمان نیز گفت در انتهای سال جاری میلادی، ارتش این کشور برنامه آموزش روش‌های مبارزه با تروریسم به نیروهای پلیس را در دستور کار خود دارد.

این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند سیاست‌‍مداران محافظه‌کار آلمانی از حملات تروریستی اخیر به عنوان حربه‌ای برای کشاندن ارتش به خیابان‌ها استفاده می‌کنند. به باور این تحلیلگران، هرگوه تغییر در قوانینی که پس از جنگ جهانی دوم در آلمان اجرا می‌شده است، موفقیت آمیز نخواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار