وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت :در رشته های رادیولوژی، چشم، گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب در کشور با مشکل پزشک متخصص روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومی استانداری کرمان، سیدحسن قاضی زاده هاشمی شامگاه چهارشنبه در نشست با مجمع نمایندگان استان کرمان که با حضور علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان برگزار شد، با بیان اینکه بخشی از عقب افتادگی بیمارستان های استان کرمان به دلیل دیده نشدن منبع برای درمان اتباع بیگانه است،افزود: باید فکری در این زمینه بشود لذا لایحه ای را تنظیم کرده ایم که با تاخیر به جلسه دولت می رسد و حداقل این است که باید این هزینه ها در بودجه سال 96 دیده شود.

وی درباره کمبود پزشکان متخصص تصریح کرد: در رشته های رادیولوژی، چشم، گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب در کشور با مشکل پزشک متخصص روبرو هستیم ضمن آنکه نیاز به 700 متخصص مغز و اعصاب در کشور داریم این در حالی است که سالانه 60 نفر فارغ التحصیل از این رشته می شوند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار باید در زمینه مشکلات نیروی انسانی استان کرمان با رییس سازمان اداری و استخدامی صحبت کنند و یکسری موارد وجود دارد که خیلی از نیروها در حال بازنشستگی هستند و طبق قانون به ازای هر شغل موثر باید یک نفر استخدامی بدهند.
قاضی زاده هاشمی به وضعیت آمبولانس‌های استان کرمان نیز اشاره کرد گفت: تا پایان دولت سعی می کنیم 70 درصد آمبولانس هایی که در استان کرمان مشکل دارند، جایگزین کنیم و پیشنهاد می‌کنیم که اگر بتوانید این آمبولانس‌ها را از منطقه ویژه وارد کنید، هزینه 50 دستگاه را وزرات بهداشت متقبل خواهد شد.
وی افزود: حدود یک هزار آمبولانس در منطقه ویژه وجود دارد که طبق برنامه زمان بندی تا فروردین‌ماه سال 96 وارد کشور شده و در سراسر استان‌های کشور توزیع خواهند شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نبود پزشک عمومی در روستاها نیز تصریح کرد: نباید در روستاها با کمبود پزشک عمومی مواجه باشیم، مگر در جایی که طبق قانون نمی توانیم در آنجا خانه بهداشت بسازیم.
قاضی زاده هاشمی یادآور شد: برای جنوب استان کرمان نیز سعی می کنیم سهمیه ویژه نیروی متخصص را اختصاص دهیم و در شهرستان های قلعه گنج و کهنوج نیز اگر نیرویی تعهد بدهد که در این منطقه بماند، نامه خواهیم داد که بدون آزمون دوره های تخصص و فوق تخصص را در کرمان یا تهران بگذارنند.
وی با اشاره به اینکه بهداشت کار سختی است و تغییر فرهنگ و رفتارسازی است، تاکید کرد: بیمارستان باهنر کرمان تا پایان دولت تدبیر و امید و حداکثر تا فروردین آماده بهره برداری است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان اینکه در شهرستان جیرفت باید کار ویژه و اساسی صورت بگیرد، افزود: دولت و مجلس دست به یکی کرده اند و اجازه تعریف هیچ پروژه ای را نمی دهند و این مشکل مشترک همه دستگاه های اجرایی در زمینه طرح های نیمه تمام است و به همین علت می گویم باید فکر جداگانه ای برای شهرستان های استان کرمان برای احداث بیمارستان شود.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به استیجاری بودن پایگاه های اورژانس و مراکز بهداشتی استان کرمان اظهار کرد: 50 درصد اعتبارات برای همه مراکز بهداشتی و پایگاه های اورژانس و استان را که باید از جنوب و شرق استان آغاز شود، پرداخت می کنیم و مابقی اعتبار را دانشگاه، استانداری و خیران تعهد کنند.


نیاز استان کرمان به تجهیزات و اماکن امدادی
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان اینکه طرح تحول سلامت تحول خوبی در کشور ایجاد کرد و باید کمک کنیم که ادامه یابد، اظهار کرد: استان کرمان در حوزه تجهیزات و اماکن امدادی دچار مشکل اساسی است که باید اقدامات اساسی در این راستا صورت گیرد.
حسین امیری یادآور شد: کرمان استان حادثه خیزی است و زلزله های بم و زرند نمونه‌های بارز این حوادث است، ضمن آنکه سالانه نیز شاهد بروز حوادثی همچون سیل و حوادثی معادن در استان هستیم.
وی تصریح کرد: زلزله بم نماد مشکلات حادثه خیزی استان است و زرند در سال 56 کشته های زیادی در زلزله داشت و در سال 83 تعداد 700 نفر را از دست دادیم و اگر یک زمین لرزه دیگر مانند 83 در زرند داشته باشیم، واقعا مشکل ساز خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انبار حوادث، سالن های امدادی و ... در همه شهرستان های استان کرمان نیاز داریم تا آمادگی در برابر حوادث را داشته باشیم و در تجهیزات بیمارستانی نیز همین امر باید مورد توجه واقع شود.
امیری با قدردانی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: در بحث حوادث استان کرمان باید کمک شود تا در برابر حوادث آمادگی داشته باشد.


183 روستای حوزه جیرفت و عنبرآباد فاقد خانه بهداشت است
نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: 183 روستای حوزه جیرفت و عنبرآباد فاقد خانه بهداشت هستند و مردم محروم این منطقه از هرگونه امکانات بهداشتی و درمانی محروم هستند.
یحیی کمالی پور اظهار کرد: در شهرستان‌ها و بخش های دوساری، جبالبارز و ساردوئیه یک بیمارستان و حتی درمانگاه وجود ندارد و صعب العبور بودن منطقه و حادثه خیز بودن نیز مزید بر علت شده که مردم نتوانند از خدمات نظام اسلامی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه عدم وجود بیمارستان در عنبرآباد با جمعیت حدود 50 هزار نفر گویای این واقعیت است که مردم نمی توانند از خدمات بهداشتی و درمانی استفاده کنند، بیان کرد: ما زحمات مسئولین را انکار نمی کنیم، اما عمق فاجعه به حدی است که کار به جایی نرسیده است.

90
درصد نیروی انسانی درمانگاه شهربابک سال آینده بازنشسته می شوند
در ادامه این نشست نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به افزایش میزان رضایتمندی مردم در مراکز بهداشتی و درمانی اظهار کرد: شهربابک علی رغم اینکه پزشکان متخصص زیادی دارد، این نیروها در شهر نمی مانند و در این زمینه مشکل داریم.
علی اسدی افزود: 90 درصد نیروی انسانی درمانگاه شهربابک سال آینده بازنشسته می شود و چارت سازمانی بیمارستان مربوط به 40 سال قبل است و باید در این زمینه فکر اساسی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه مراکز بهداشتی روستایی با کمبود خودرو روبرو هستند، بیان کرد: مسئله ای که وجود دارد این است که بیشتر توجهات به درمان است، در حالی که می گوییم پیشگیری بهتر از درمان است و بهداشت باید همراه درمان حرکت کرده و به جلو برود.

اختصاص سهمیه ویژه به دانش‌آموزان رودبار جنوب در کنکور تجربی
نماینده مردم شهرستان های کهنوج، منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب وفاریاب در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان رودبار جنوب دارای 120 هزار نفر جمعیت است و در تمام سال های بعد از انقلاب یک قبولی در رشته پزشکی نداشته و امکانات پزشکی در این منطقه خوب نیست این در حالی است که دانش آموزان این حوزه با دیگر مناطق کشور رقابت می کنند و ما خواستار سهمیه ویژه برای این منطقه هستیم.
احمد حمزه ای اظهار کرد: اگر قرار است بیمارستانی ساخته شود، شهرستان کهنوج باید در اولویت باشد زیرا با 450 هزار نفر جمعیت، حدود 200 تخت بیمارستانی دارد.
وی با بیان اینکه کمبود نیروهای پزشک متخصص در منطقه یکی دیگر از مشکلات جنوب استان است و در صورتی که نیروهای طرحی به این منطقه بیاید، ملزم به ماندن خواهند بود، خاطر نشان کرد:90 درصد پوشش بیمه ای در حوزه شهرستان های جنوبی بیمه سلامت است و پرداخت های این بیمه به دانشگاه علوم پزشکی باید به موقع باشد، در غیر این صورت دانشگاه فلج می شود.
در ادامه این نشست نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی گفت: جز دو بیمارستانی که طی سه سال اخیر در ارزوئیه و رابر انجام شده که البته نیاز به تجهیزات و نیروی انسانی دارند، مابقی مراکز خدماتی و بیمارستان های ما میانگین عمرشان بیش از 40 سال است.

وجود 6 تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر در شهرستان بم
نماینده مردم شهرستان های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در شهرستان بم به ازای هر یک هزار نفر شش تخت بیمارستانی داریم و این یعنی هیچ و امیدواریم سفر وزیر بهداشت به استان کرمان و شهرستان بم منشاء خیر و برکت برای مردم این منطقه باشد.
حبیب الله نیکزادی با بیان اینکه علی رغم اینکه دولت ها باید بعد از زلزله راهکار علمی که در همه جای دنیا مدل است، استفاده می کردند، تصریح کرد: در زمینه خدمات پزشکی در شرق استان مشکلات زیادی داریم و در حال حاضر با همت دولت تدبیر و امید ساخت دو بیمارستان در ریگان و فهرج در حال ساخت و ساز است.
وی بیان کرد: بیمارستان پاستور بم با 96 تختخواب بعد از زلزله ساخته شده که امروز با بیش از 200 تخت به مردم خدمات می دهد و این تخت ها در یک فضای محدود جا داده شده است.
نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: استاندار کرمان نگاه ویژه ای به مناطق محروم دارند و امیدواریم در سایه اقتصاد مقاومتی بتوانیم یکسری از مشکلات مردم شرق استان را حل کنیم.

تکمیل بیمارستان انار، نیازمند 9 میلیارد تومان اعتبار
نماینده مردم شهرستان های انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان انار شاه راه اصلی جنوب به شمال و غرب به شرق استان کرمان است و همه سرریزها به هم رسیده و در این راستا ساخت بیمارستان در این منطقه یکی از ضروریات بود که خوشبختانه با همت مسئولین هم اکنون ساخت بیمارستان این شهرستان آغاز شده و نیازمند 9 میلیارد تومان اعتبار باقی مانده برای تکمیل آن خواهیم بود.
احمد محمدی انارکی با درخواست کمک از استاندار کرمان برای تامین بودجه این بیمارستان افزود: نیروی متخصص مقیم در شهرستان انار نداریم و تقاضا داریم این مسائل در سفر وزیر بهداشت به استان مورد توجه ویژه واقع شود.
نماینده مردم شهرستان های انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در شهرستان رفسنجان بحث افاغنه به صورت جدی مطرح است به طوری که نزدیک به 400 هزار نفر جمعیت دو شهرستان حوزه انتخابیه رفسنجان و انار است که از این تعداد نزدیک به 60 هزار نفر اتباع بیگانه بوده که مشکلات زیادی برای این ناحیه ایجاد کرده است.
محمدی انارکی افزود: مردم مطالباتی در بخش درمان و بیمارستان ها دارند که کاملا نیز به حق می باشند اما باید تاکید کنیم که کارهای خوبی در حوزه درمان در کشور و حتی شهرستان رفسنجان و انار صورت گرفته ضمن آنکه باید به اورژانس ها نیز نگاه ویژه ای صورت بگیرد که پیشانی کار حوزه درمان خواهد بود.
وی تصریح کرد: یکی از بزرگ ترین کارهای دولت یازدهم طرح تحول سلامت است و امیدواریم در بحث بودجه ای با کمک مجلس، مشکلات طی یک ماه آینده حل شده و خدمات بهتر از این ارائه شود.

پرداخت بدهی 7 هزار میلیارد تومانی بیمه به دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی
نماینده مردم شهرستان های کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید دولت پای کار آمده تا مشکلات در حوزه بیمه سلامت حل شود، گفت: بدهی بیمه به دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی استان حدود 7 هزار میلیارد تومان است، که متاسفانه به دلیل عدم پرداخت از سوی شرکت‌های بیمه‌ای، آثار خود را در استان ها گذاشته است.
محمد مهدی زاهدی با اشاره به وضعیت حوزه بهداشت و درمان در کرمان اظهار کرد: متاسفانه با کمبود جدی پزشک عمومی در روستاهای استان روبرو هستیم و نیاز است تعداد نیروها در این زمینه افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه نگران سلامت مردم و سرویس دهی بیمارستان ها هستیم، تصریح کرد: باید بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها هرچه سریعتر پرداخت شود تا مشکلات بیمارستان ها حل شود.
نماینده مردم شهرستان های کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث های تجهیزاتی به ویژه آمبولانس ها و سرویس های امدادی در استان کرمان با توجه به وسعت و پراکندگی استان باید در اولویت جدی قرار گیرد، خاطر نشان کرد: درخواست داریم که درمانگاه روستای خورند در شهرستان راور تعطیل نشود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار