پیشنهاد تاسیس دبیرخانه دایمی برای بخش «تجلی اراده ملی»از سوی نمایندگان نهادها و سازمان ها در جلسه شورای راهبری تجلی اراده جشنواره فیلم فجر عنوان شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛نخستین جلسه شورای راهبری بخش تجلی اراده ملی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر روز گذشته 20 دی ماه در ساختمان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور نمایندگان سازمان ها و نهادهای کشور برگزار شد.
در ابتدای این نشست،دبیر اجرایی بخش تجلی اراده ملی بیان کرد: اولین فعایت های بخش تجلی اراده ملی به 20 سال پیش باز می گردد که همزمان با بخش اصلی جشنواره،سازمان ها از برخی فیلم ها تجلیل می کردند.در سال 79 این بخش به عنوان بخش جنبی به کار خود ادامه داد که در مرور زمان با گذشت سالها و تلاش مدیریت ها و اطلاع رسانی هایی که صورت گرفت، بیش از 25 سازمان در راستای حمایت از سینمای ملی و متعالی گام برداشتند.
سیدعلی الفت ادامه داد:تجلی اراده ملی امسال یک بخش اصلی به شمار می رود و دیگر یک بخش جنبی نیست.اما متاسفانه مشکل این بخش، قطع ارتباط تجلی اراده ملی با سازمان ها و نهاد ها از یک جشنواره تا جشنواره بعدی است که با اجرایی شدن طرح تاسیس دبیرخانه دائمی این مشکل قابل حل است.
سپس محمد حسین مهدی پور،مدیر بخش تجلی اراده ملی جشنواره سی ام بیان کرد:اصلی ترین چالش مدیریت فرهنگی کشور تعاملات فرابخشی است.
وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری، دو دغدغه اصلی را تهاجم فرهنگی دشمن و تبلیغ ناکارآمدی دستگاه های نظام از طرف دشمن عنوان کرد و گفت: در بخش اراده ملی جشنواره فجر سازمان ها و نهاد ها می توانند نکات کلیدی گارشان را در سینما منعکس کنند، بنابراین برای پیشبرد این اهداف در طول یک سال اهداف کلانس تعریف شده است.
وی در ادامه رویکردی را که در بخش تجلی اراده ملی در سال 90 تعریف شده است را «توانمندسازی و تحکیم پایه­های سینمای ملی و ایفای مسوولانه نقش سینما در کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی جامعه در راستای کارآمدی بیشتر سینماها و سازمان ها» و «ایفای نقش ها و مسوولیت های سازمان ها در برابر سینما و تقویت مولفه های هویت ملی از طریق رسانه پرنفوذ سینما به منظور بهبود مهندسی رفتارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مخاطبان سینما و سازمان ها» عنوان کرد.
مهدی پور در ادامه توضیح داد:جذب درصدی از منابع دستگاه های گوناگون به منظور مشارکت در تولید و حمایت از آثار سینمایی، تحکیم کننده بنیان های اساسی نظام است که از جمله برنامه های بخش تجلی اراده ملی به شمار می رود.

وی با اشاره به پیشنهاد طرح راه اندازی دبیرخانه دائمی بخش تجلی اراده ملی گفت: با ایجاد دبیرخانه بخش تجلی اراده ملی که در طول سال هم فعال باشد و به کارش ادامه دهد کار شورای راهبری می تواند در طول سال ادامه پیدا کند و همکاری ها با جشنواره های فیلم هر سازمان حتی در زمینه پروژه های مشترک پیگیری خواهد شد.
مدیر بخش تجلی اراده ملی جشنواره سی ام بیان کرد: احتمال می رود که بخش تجلی اراده ملی یک سینمای جداگانه داشته باشد که شامل یک سالن برای داوران و یک سالن برای خانواده پرسنل دستگاه های شرکت کننده در نظر گرفته شود که به زودی نتایج رایزنی ها اعلام خواهد شد و اختتامیه این بخش هم با حضور مقام عالی هر سازمان برگزار خواهد شد.
او درباره جایزه نیز بیان کرد: جایزه فیلم های برگزیده طبق روال سال های گذشته 15 سکه حداقل و 25 سکه حداکثر در نظر گرفته شده است.
دکتر محقق دبیرعلمی بخش تجلی اراده ملی نیز در این جلسه با اشاره به فرهنگی بودن انقلاب مردم ایران افزود: امام خمینی (ره) در جو پر تلاطم اول انقلاب و اوج برهنه نمایی در فیلمفارسی ها، فرمودند که سینما یکی از مظاهر تمدن است؛ اما با این مجوز قوی که معمار انقلاب در اسین عرصه صادر نمود، تا چه اندازه موفقیت آنها محقق شده است؟
محقق تاکید کرد: باید به تمام فرصت ها و چالش ها دقت شود. چون چاش ها همه نتیجه استفاده نشدن از فرصت ها است.

وی ادامه داد:تمام برنامه ها و اهداف سازمان ها می تواند در یک قالب تدوین شود و در اختیار فیلم نامه نویسان قرار گیرد تا آنها را تبدیل به فیلم های سینمایی اثر بخش کنند.
گفتنی است در این نشست، مباحثی شامل تشکیل دبیرخانه دائمی، پوشش خبری ویژه بخش تجلی اراده ملی، تعامل بیشتر سازمان ها با سینماگران و ... از سوی سینماگران مطرح شد.
در این نشست علیرضا میرزا ابراهیم طهرانی از «ستاد دیه کشور»، سعید محبی از «آموزشگاه سینمایی دارالفنون»، پژمان کریمی از «انجمن روزنامه نگاران مسلمان»،علیرضا دانش پایه از «سازمان امورمالیاتی کشور»، غلامحسین حیدری از «سازمان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه»، حسن نیکبخت از «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس»، حسن اختری از «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم»، مهران اسدی طالقانی از «بنیاد شهید و امور ایثارگران»، روح الله رجبی از «مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب»، پرویز فارسیجانی از «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»، محمدرضا شاه حسینی از «شورای فرهنگی اجتماعی زنان»، قربانعلی تنگشیر از «انجمن متخصصان روابط عمومی ایران»، سسید بهنام حسینی از «شورای صنفی دانشکده سینما و تئاتر»، مجید دهقان از «دبیر کانون روشنا (سینما و تئاتر)»، یداله کریمی از «آموزش و پرورش»، داوود سماواتی دار از «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» و هادی انباردار از «انجمن مدیران تولید سینما» حضور داشتند./ه

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار