طرح تحقیقی ترویجي کنترل عارضه خشکیدگی خوشه خرما در شهرستان فهرج اجرا شد

30درصد خرمای شرق کرمان دچار خشکیدگی شده استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، بنا به اعلام روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان، سعيدي رئيس سازمان در حاشيه بازديد از طرح تحقیقی ترویجي کنترل عارضه خشکیدگی خوشه خرما كه به مدت دو سال در شهرستان فهرج در حال اجرا مي باشد گفت: هر ساله متاسفانه در ماههای تیر و مرداد به دلیل دمای بیش از حد هوا و وزش بادهای گرم در مناطق خرما خيز استان و عمدتاً در شهرستانهای فهرج و نرماشیر، ریگان خسارت خشکیدگی خوشه خرما بوجود مي آيد .

وی افزود: بعضی سالها در اثر دمای بیش از حد تا نزدیک 50% محصول خرما از بین می رود.

وي با بيان اينكه درسال جاري 10 تا 70درصد ودر ميانگين بيش از سي درصد خسارت ناشي از خشکیدگی داريم، گفت: در سال 94 طرح مذكور اجرا و اطلاعات برداشت شد و امسال نيزدوباره طرح تکرار و خوشبختانه در سال94و 95 در مقایسه با شاهد نتايج خوبی داشتیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد:در مناطقی که طرح به خوبی اجرا شده بود خسارت کمتر بود كه بنابر اين توصیه می شود کشاورزان ازنتايج این تحقیقات استفاده کرده تا جلوی خسارت به محصولات خود را بگیرند.

سعیدی به کشاورزان توصیه نمود با استفاده از کودهای پتاسه و فسفاته و ریز مغذیها باغات را تغذيه نموده و با پوشش پارچه اي (متقالی) روی خوشه ها نصب نمايند.

وي ادامه داد: میانه کاری در باغات با توجه به آبیاری صورت گرفته می تواند نقش مهمي داشته باشد وبا توجه به توان درخت تعداد خوشه های خرما مد نظر قرار گیرد كه با تنک سازی خوشه خرما 6-8 عدد خوشه در هر درخت قرار گيرد.


رئيس سازمان سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان در رابطه با مشکل تک محصولی مناطق شرقی گفت با راهکارهای مناسب برنامه کشت محصولات جایگزین را در این مناطق داریم که از این حالت تک محصولی خارج شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.