به هیچ عنوان رکود علمی در کشور نداریم/8 دانشگاه ایرانی در بین دانشگاههای برتر دنیا

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه هرگز رکود علمی نداشتیم، از تعداد دانشگاههای کشور در بین دانشگاههای برتر دنیا طبق پایگاههای مختلف خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت دولت با محوريت  " دستاوردهاي وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری" برگزار شد، گفت: تعداد مقالات نمایه شده در پایگاههای ISI و اسکوپوس طی سالهای 2011 تا 2014 رشد مثبت داشته،  این آمار با رشد مثبت برای سال 2015 تا یک یا دو ماه دیگر تکمیل می شود.

وی ادامه داد: لذا نه تنها رکود علمی نداشتیم بلکه با رشد هم مواجه بوده ایم.

احمدی درباره نرخ رشد گفت: ایران در جهان رتبه سوم شتاب علمی را در پایگاه اسکوپوس دارد،  در واقع از لحاظ نرخ رشد علمی، سومین کشور هستیم.

وی افزود: تعداد دانشگاههای ایران در دانشگاههای یک درصد دنیا از لحاظ طبقه بندی لایدن برای سال 2013 پنج و سال 2016 حدود 14 دانشگاه، همچنین تعداد آنها در دانشگاههای برتر دنیا بر اساس رتبه بندی تایمز هشت دانشگاه است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: ایران از لحاظ تعداد دانشگاههای برتر در رتبه بندی تایمز 2016، رتبه 32 را دارد.

کمک 50 میلیاردی وزارت علوم به پارک‌های علم و فناوری
احمدی درباره اقدامات معاونت در 2 سال و نیم اخیر بیان کرد: تدوین و ابلاغ آیین نامه تاسیس شرکت‌های دانش بنیان از سوی اعضای هیات علمی، ابلاغ آیین نامه معافیت مالیاتی 15 ساله شرکت‌های دانش بنیان در سال 93، ساماندهی پارکهای علم و فناوری به منظور آمایش پژوهش و فناوری که برای سال 92 و 93 انجام شده که امیدواریم سال 94 هم تکمیل شود و تدوین و تصویب برنامه راهبردی پارک‌ها از جمله اقدامات انجام گرفته است.

وی با اشاره به حمایت مالی از پارک‌ها عنوان کرد: طی 2 سال و نیم اخیر حدود 50 میلیارد تومان به پارکها کمک شده، همچنین حدود 70 میلیارد تومان را برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی در اختیار دانشگاهها قرار دادیم و در واقع با مجموع کمک‌های معاونت علمی و درآمد خود دانشگاها، مبلغ 120 میلیارد تومان خرید تجهیزات (ساخت داخل) داشتیم.

احمدی افزود: اشتغال ایجاد شده مستقیم در پارکها و مراکز رشد به 30 هزار مورد و صادرات محصولات آنها به 50 میلیون دلار در سال 2015 رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه در حال حاضر 7 مرکز رشد علوم انسانی و هنر فعال داریم، افزود: برای حمایت از دانشجویان دوره دکتری از سوی معاونت علمی و فناوری مبلغی تحت عنوان پژوهانه پرداخت و تامین می‌شد که از سال 94 با تغییر برنامه ها این مبلغ واریز نشد، اما وزارت علوم  با در نظر گرفتن وام ویژه دکتری از مجموعه اعتبارات خود حدود 21 میلیارد تومان در سال 94 پرداخت کرد.

احمدی بیان کرد: قرار است این وام ویژه دکتری برای سال 95 افزایش پیدا کرده و به تمام متقاضیان تعلق گیرد. 

وی با اشاره به بحث المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی اظهار داشت: حدود 2 سال است که این المپیاد به حوزه فناوری جشنواره شیخ بهایی به منظور حمایت از طرح‌های خلاقانه که منجر به کسب و کار می‌شوند اضافه شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: همچنین پارک‌های علم و فناوری با همکاری دانشگاه‌ها برنامه‌هایی را برای ارائه کسب و کار در نظر دارند که اینگونه فضای پرنشاطی بر دانشگاه‌ها حاکم می‌شود. 

وی بیان کرد: در کنار هفته پژوهش ارتباط فضای علمی دانشگاهی و پژوهش را با مجموعه مدیریت‌های اجرایی استان‌ها در نظر داریم تا استانداری‌ها هم درگیر علم و برنامه‌ریزی‌های پژوهشی شوند. 

وی با اشاره به راه اندازی کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری در استان‌ها اظهار داشت: این کارگروه نقش موثری داشته و باعث هماهنگی پژوهشی و اجرایی استان‌ها شده است.

احمدی اعلام کرد: از آنجا که طرح صندوق‌های پژوهش و فناوری برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در برنامه پنجم مسکوت ماند اما در برنامه ششم تبدیل به قانون مصوب مجلس شد و در حال حاضر تعداد آنها به 20 صندوق رسیده است. 

وی با اشاره به توسعه ارتباطات بین المللی عنوان کرد: با کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه،‌ اتریش، فنلاند، کره، ژاپن ضمن عقد قراردادهای مختلف به تبادل استاد و دانشجو پرداختیم. 

همچنین احمدی بیان کرد:‌ تعداد انجمن‌های علمی دانشگاهی از 301 مورد در سال 2012 به 351 انجمن در سال 2016 افزایش پیدا کرد و تعداد نشریات علمی پژوهشی در سال 2016 به 145 نشریه رسیده است. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره تعداد آزمایشگاه‌های مرکزی و غیر مرکزی قرار گرفته در بستر شاعا اظهار کرد:‌ با توجه به 12 هزار و 594 آزمایشگاه‌ کشور وابسته به وزارت علوم تنها یک هزار و 451 آزمایشگاه در این شبکه قرار گرفتند.

احمدی ادامه داد:‌ 

39 پارک علم و فناوری و 170مراکز رشد در سال 1395
946 شرکت‌ دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در سال 2015
112 مرکز کارآفرینی و نوآوری در کلیه مراکز آموزشی و فناوری دولتی در سال 2015
425 قرارداد منعقده با صنعت در نمایشگاه و فن‌بازار در سال 2015
هزار و 45 فناوری‌ مهم خلق شده در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در سال 2016
19 فناوری محصولات و خدمات صادر شده در پارک‌ها و مراکز رشد در سال 2015
549 ایده‌ تبدیل شده به محصول در سال 2016
279 اختراعات ثبت شده در پارک‌ها و مراکز رشد در سال 2016

احمدی با اشاره به وضعیت طرح‌های کلان ملی در دبیرخانه شورای علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد: 34 طرح دارای متقاضی و سفارش دهنده و متاسفانه 13 طرح بدون متقاضی هستند. 

وی افزود: کل سهم شورای عتف در تامین اعتبار 34 طرح کلان ملی 8 هزار و 780 میلیارد ریال است که اعتبار پرداختی تا کنون 420 میلیارد ریال بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار