با گذر زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی نشریات دانشجویی هم با دنیای کاغذی خداحافظی کرده و در روزهای تعطیل و غیر تعطیل به فکر کار و نفوذ به دنیای نسل جوان است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با فرا رسیدن تابستان، انتشار نشریات دانشجویی راکد است و تحریریه ها با فکری باز به استقبال محتوای جدید می روند درواقع گاه از این فرصت استفاده کرده و برای شروع سال تحصیلی جدید، اقدام به انتشار شماره دیگری از نشریه می کنند و گاهی هم این وقفه سه ماهه نشریات را به تعطیلی می کشاند.

توقف فعالیت نشریاتی که از تهیه و تدوین گرفته تا توزیع و بهره‌گیری اش، همه با دانشجو و دانشگاهیان است، انجام برخی کارهای فرهنگی را با بی انگیزگی روبه رو می کند در صورتی که نقش نشریات دانشجویی همانند نقش مطبوعات در جامعه است و می‌توان آنها را زبان گویای دانشجویان در دانشگاه‌ها عنوان کرد. 

همچنین فعالیت در این حوزه فرصتی است برای رشد استعداد و افزایش توانمندی دانشجویان که با ایجاد زمینه تبادل نظر و هم‌فکری اندیشه‌ها می تواند آثار و برکات ارزشمندی در دانشگاه‌ها داشته باشد.

وزارت علومی‌ها پشتیبان نشریات

ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره لزوم فعالیت دانشجویان در فضای نشریات گفت: نشریات دانشجویی یک رسانه مهم درون دانشگاهی و مخاطبان آن عمدتا جامعه دانشگاهی هستند. لذا فعالیت در این نشریات مانند کارگاهی برای تقویت توانمندی های علمی، فکری و فرهنگی دانشجویان است. 

معاون فرهنگی وزارت علوم درباره حمایت های وزارت علوم از نشریات دانشجویی بیان کرد: مهمترین حمایت های صورت گرفته از جانب وزارت علوم در چارچوب قانون است تا دانشجویان احساس کنند از یک پشتوانه و حمایت قانونی برخوردار هستند. همچنین در حد توان سعی می کند حداقل امکانات برای نشریات فراهم شود.

وی افزود: از طرفی گاهی اوقات در نشریات دانشجویی موانعی برای دانشجویان به وجود می آید که وزارت علوم وظیفه خود می داند تا این گونه مشکلات و موانع را حل کند.

به انجمن های علمی اعتماد کنید 

در حالیکه معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از رشد یک و نیم برابری نشریات دانشجویی ( نزدیک به چهار هزار و 400 نشریه با همکاری بیش از هزاران دانشجو در عرصه تدوین و تهیه مطالب از جانب دانشگاه‌های مختلف کشور) خبر می دهد، وزیر علوم هم در دیدار با نمایندگان کانون های دانشجویی علمی، فرهنگی، هنری و نشریات دانشجویی گفت: دانشگاه ها باید با اعتماد به انجمن‌های علمی دانشجویی، آنها را تقویت کنند و این کانون های علمی در جهت حل مشکلات کشور و ارائه راه حل گام بردارند.

فرهادی با بیان اینکه امیدواریم در آینده یک چاپخانه مرکزی برای چاپ نشریات دانشجویی ایجاد کنیم، افزود: بازنگری دستور العمل ها و مقررات فعالیت نشریات دانشجویی لازم است و باید شیوه نامه های اجرایی نیز از سوی شورای نظارت بر نشریات دانشجویی سریع تر در اختیار مسئولان نشریات دانشجویی قرار گیرد.

فرزاد سزایی یکی از دانشجویان فعال در حوزه نشریات دانشجویی بیان کرد: در زندگی های دنیای امروز که فضای مجازی بیش از پیش خودنمایی می کند، استفاده از نشریات الکترونیکی راحت تر است، البته نباید از حق گذشت که ورق زدن مطبوعات و مجلات چاپی حال و هوا و لذت خاص خود را دارد اما وقتی همه نسل جوان و نوجوان به گوشی ها و تبلتهای هوشمند مجهز هستند و کارهایشان را با آن تنظیم می کنند باید با شیوه آنها به دنیایشان نفوذ کرد.

به گفته سزایی این شیوه نوین امروزی حتی می تواند در زمان تعطیلی دانشگاهها هم رونق داشته باشد.

وقتی نشریات دانشجویی هم دل به فضای مجازی می زنند

امروز با ورود رسانه‌های دیجیتال و گسترش شبکه‌های اجتماعی که به سادگی بر روی گوشی‌های افراد قابلیت نصب و دسترسی را دارند شاید شوق و ذوق دانشجویان دو دهه قبل را امروز در خرید و مطالعه نشریات دانشجویی نبینیم. هر چند لذت مطالعه نشریات چاپی بر کسی پوشیده نیست و هرچقدر هم که به سمت دیجیتالی شدن رسانه‌ها پیش برویم، ورق زدن نشریه و خواندن خط به خط مطالب، لذت دیگری دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص نشریات الکترونیک گفت: با توجه به زیرساختهای موجود در فضای مجازی نشریاتی در این فضا منتشر می‌شوند. لذا با توجه به مطالبات خوبی هم که در سطح دانشگاه‌ها برای انتشار نشریات الکترونیکی وجود دارد به دنبال تکمیل آیین‌نامه‌ها هستیم تا زمینه صدور مجوز و فعالیت نشریات دانشجویی به صورت الکترونیک فراهم شود.

مدیرمسئول یکی از نشریات دانشجویی نیز اظهار کرد: استفاده از ظرفیت نشریات الکترونیک برای انتشار، فرصت خوبی برای اطلاع‌رسانی و فعالیت در این حوزه است همچنین در زمانی که دانشجویان در تعطیلات دانشگاه به نشریات مکتوب دسترسی ندارند بسیار می‌تواند مورد استفاده باشد.

وی تاکید می‌کند: نباید از نظر دور داشت که هر چقدر هم تکنولوژی پیشرفت کند و فضا برای انتشار نشریات در فضای مجازی فراهم شود، انتشار و مطالعه نشریات چاپی جایگاه خود را در بین مخاطبان دارد کمااینکه در کشورهای پیشرفته و با وجود پیشرفت چشمگیری که در زمینه رسانه‌های الکترونیک دارند، نشریات چاپی نیز با رونق خوبی منتشر و به دست مخاطبان می‌رسد.

 بین المللی شدن به دانشجویان انگیزه می دهد

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دانشگاه‌های کشور در زمان‌ تحریم ها تا حد زیادی به پایگاه‌های بین المللی علمی دسترسی نداشتند که خوشبختانه با رفع تحریم‌ها این مشکل بر طرف می‌شود و دسترسی مراجع علمی کشور و ارتباط با پایگاه‌های بین‌المللی با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای احیای نشریات با ارتقای کیفیت و بین المللی کردن آنها، حرکت بزرگی را شروع کرده ایم که اگر بتوان همه یا درصد قابل توجهی از آنها را بین المللی کرد، درواقع اعتبارات علمی و سطح مقالات ما بالا می رود و به طبع آن شماره مقالات، انگیزه دانشجویان و رتبه ما نیز رشد پیدا می کند، از این رو با تلاش برای تامین اعتبارات و انجام کارهای لازم در وزارت علوم تاکید داریم که تعدادی از این نشریات را انتخاب و بین المللی کنیم.

 هیچ چیز جای رسانه مکتوب را نمی گیرد

مدیرمسئول یکی از نشریات دانشجویی می‌گوید: باید توجه داشت این نشریات در کنار نشریات چاپی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا رسانه‌های مکتوب با وجود تکنولوژی، جایگاه خاص خود در بین مخاطبان را دارند.

عبدالله فرجی، مدیرامور فرهنگی دانشگاه زنجان نیز گفت:‌ علی‌رغم ایجاد زمینه مناسب برای انتشار نشریات به‌صورت دیجیتال و الکترونیک، دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در زمینه نشریات دانشجویی وارد این حوزه نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند آنها را به‌صورت کاغذی چاپ و منتشر کنند.

فرجی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک به 60 مجوز برای انتشار نشریه دانشجویی در دانشگاه زنجان وجود دارد، تاکید می‌کند: از این تعداد تنها 30 نشریه به‌صورت منظم منتشر می‌شود و بسیاری از نشریات تنها به انتشار یک شماره اکتفا کرده و پس از آن دیگر فعالیتی نداشته‌اند. درواقع طبق قوانین انتشار نشریات دانشجویی چنانچه تا یک‌سال پس از اخذ مجوز، نشریه منتشر نشود و راکد باشد، مجوز صادره ابطال شده و برای فعالیت مجدد باید دوباره مراحل درخواست مجوز چاپ طی شود.

در آخر شاید بتوان اینگونه نتیجه گرفت که حس دیده‌شدن و یا ماجراجویی و داشتن تجربه جدید در زمینه فعالیت‌های مطبوعاتی، یکی از عمده‌ترین دلیل گرایش دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی برای فعالیت در زمینه نشر به صورت چاپی است و یا شاید زمان لازم است تا نشریه الکترونیک به عنوان یک پدیده نه‌چندان نوظهور، جای خود را در کنار نشریات چاپی باز کرده و مورد توجه اهالی مطبوعات دانشجویی باشد.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار