این روزها تب فراگیری زبان انگلیسی به یک نیاز اجتماعی تبدیل شده که وزارت آموزش و پرورش با تدوین برنامه‌های مختلف سعی در تحقق آن دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رشد روزافزون تعداد آموزشگاه های زبان در یک دهه گذشته نشان دهنده استقبال افراد از یادگیری زبان خارجی است در حال حاضر بخش قابل توجهی از آگهی های تبلیغاتی، از آگهی روزنامه ها گرفته تا تراکت ها و بروشور‌هایی که در خیابان ها پخش می شود یا روی در و دیوار چسبانده شده مربوط به آموزشگاه‌های زبان هستند که متولیان این آموزشگاه ها با تبلیغات مختلف افراد را به سمت خود می کشانند.

امروزه آموزش زبان اهمیت ویژه ای پیدا کرده و به عنوان یکی از الزامات زندگی افراد قرار گرفته، در همین راستا وزارت آموزش و پرورش نیز پنج زبان خارجی مختلف را برای آموزش دانش آموزان به مدارس وارد کرد هر چند که زبان انگلیسی جایگاه متفاوت تری نسبت به سایر زبان‌های بیگانه دارد ولی فراگیری زبان‌های مختلف خالی از لطف نیست.

تب بالای آموزش زبان در کشور/ زبان انگلیسی و سیاست نابخردانه آموزش و پرورش!

عدم انگیزه؛ بزرگترین چالش پیش روی آموزش
مریم رحیمی مادر یکی از دانش آموزان در خصوص نتیجه شرکت در کلاس‌های زبان طولانی مدت فرزندش بیان کرد: نزدیک به شش سال است که فرزندم در یکی از موسسات زبان مشغول به تحصیل است ولی تاکنون نتیجه اثربخشی از این کلاس های طولانی مدت ندیدم و نمیدانم دلیل این مشکل را در فرزندم جست و جو کنم یا در نحوه آموزش مربیان.

ساغر بیات دکترای زبان در خصوص نحوه آموزش این درس اظهار داشت: به طور کلی آموزش باید جوانب مختلفی را در بر گیرد که اولین مورد آن انگیزه و علاقه فراگیر است چرا که عدم انگیزه افراد سدی پیش رو است و در مراحل پس از آن باید روش های مختلف آموزش را مورد بررسی قرار دارد چرا که آموزش صحیح و کاربردی تاثیر به سزایی در جذب فراگیر دارد.

ورود آموزش زبان های مختلف به مدارس
آموزش زبان چنان اهمیت و جایگاه ویژه ای در سیستم آموزشی کشور دارد که وزارت آموزش و پرورش برای آن برنامه هایی تدوین کرده است.

احمد عابدینی معاون شورای عالی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که پنج زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی به مدارس وارد می شوند، گفت: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش حداقل تعداد دانش آموزان برای تشکیل هر یک از کلاس های زبان خارجی در هر مدرسه ۱۵ نفر است و برای کمتر از این تعداد، کلاس تشکیل نخواهد شد.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدارس خاصی برای آموزش زبان‌های خارجی درنظر گرفته نشده، افزود: آموزش و پرورش موظف شده شرایط تدریس و آموزش برای متقاضیان فراگیر زبان های خارجی به غیر از زبان انگلیسی را در هر مدرسه فراهم کند.

وی بیان کرد: اگر مدرسه‌ای یک متقاضی زبان روسی، یک متقاضی زبان فرانسوی و پنج متقاضی زبان ایتالیایی داشته باشد امکان تشکیل کلاس در آن مدرسه برای آموزش و پرورش وجود ندارد.

عابدینی تصریح کرد: کارگروه هایی در آموزش و پرورش برای فرهنگ سازی آموزش زبان های خارجی در بین دانش آموزان تشکیل شده چرا که اگر در جامعه تقاضایی برای یادگیری این زبان ها وجود نداشته باشد دانش آموزان نیز تمایلی به فراگیری آن نخواهند داشت.

معاون شورای عالی اذعان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش تاکنون برای آموزش زبان های خارجی در مقطع ابتدایی هیچ مصوبه‌ای نداشته است اما ما معتقدیم بهترین زمان برای آموزش زبان خارجی به دانش آموزان در دوره ابتدایی و متوسطه دوره اول است.

مهم‌ترین عامل موفقیت دانش آموزان را بشناسید 
مرتضی سمیعی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات با بیان این که آموزش ها باید به صورت کاربردی انجام شود، گفت: در جریان تدریس معلمان حضور پنج عنصر بسیار حائز اهمیت است چرا که می تواند سبب افزایش انگیزه دانش آموزان در فرآیند آموزش باشد که شفافیت اهداف یادگیری،استفاده از راهبردهای تدریس فعال، بازخورد دانش آموزان به صورت انفرادی و تعیین محتوای آموزشی از جمله آن ها است.

سمیعی بیان کرد: لازم است دانش آموزان از میزان، محتوا و هدف آموزشی آگاه باشند تا شفاف سازی، موضوع ذهن آنان را هدایت کند همچنین باید معلم با استفاده از راهبردهای تدریس فعال، امکانات و تجهیزات سعی در افزایش انگیزه فراگیران داشته باشد.

وی تصریح کرد: لازم است معلم با تعریف و تمجید نقاط قوت دانش آموزان را افزایش و با تذکر و ارائه راه حل نقاط ضعف را کاهش دهد.

سمیعی با بیان این که علی رغم تلاش ها و پیشرفت ها شاهد ضعف و نارسایی در همه عناصر تدریس هستیم، اظهار کرد: اغلب معلمان از روش های سنتی و غیر فعال استفاده می کنند به طوری که فراگیر تنها به عنوان شنونده حضور دارد همچنین عدم استفاده از تجهیزات هر چند ساده آموزشی نیز یکی دیگر از عوامل به شمار می رود.

وی در ادامه عنوان کرد: لازم است خانواده ها نیز از روش های تدریس معلمان آگاهی پیدا کنند تا بتوانند فرزندان خود را به همان سمت هدایت و حمایت کنند که برگزاری کلاس های آموزشی و تشکیل جلسات مختلف در این راستا اهمیت به سزایی دارد.

رفع مشکلات آموزشی در گرو تغییر سیاست های آموزش و پرورش

آموزش زبان انگلیسی در کشور ما با چالش هایی رو به رو است که با تغییر در برخی سیاست های آموزشی قابل حل است؛ درس زبان انگلیسی یکی از دروس آموزش رسمی به شمار می رود که از سال اول راهنمایی تا پایان پیش دانشگاهی همراه دانش آموزان است.

اما این که چرا نتیجه مطلوب از هفت سال آموزش مستمر بدست نمی‌آید موضوعی مطرح برای اغلب افراد جامعه است چرا که دانش آموزان حتی به حد درک مطلب ناتوانند و مسئولان آموزش و پرورش در خصوص راه‌های بهبود آموزش زبان انگلیسی و تغییر محتوای آموزشی این درس راهکارهایی را مطرح کردند كه به نظر می‌رسد تا تبدیل شدن به عمل و واقعیت فاصله قابل توجهی دارد.
    

گزارش از صهبا دقیانوس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار