رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گتوند ازاجرای طرح ساماندهی این بنا تاریخی خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز  یعقوب نگهداری  افزود: برای اجرای این طرح که در مدت 2ماه اجرا می شود 400 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اختصاص یافته است .

وی با بیان اینکه ساماندهی این تپه باستانی توسط پیمانکار این بخش زیر نظرکارشناسان ارشد میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان و اداره میراث فرهنگی شهرستان گتوند آغاز شده است، تصریح کرد: در این طرح اقداماتی چون تهیه و نصب تابلوی راهنما برای معرفی و حفاظت پایدار اثر، پاکسازی فیزیکی ،ترمیم آبرفتگی ها و جمع آوری و نظافت اطراف این تپه باستانی انجام می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گتوند با اشاره به قدمت و پیشنیه این تپه باستانی بیان داشت: تپه باستانی چغا براساس مطالعات انجام شده بنایی از نوع معابد ایلامی و از دوران تاریخی ایلام میانی است که براساس آجر نوشته های کشف شده مربوط به اونتاش گال پسر 'هومبان من' است.

نگهداری یادآور شد: این پادشاه بانی بنای مشهور چغازنبیل از بزرگترین معابد ایلامی است و بر اساس روایات وی دستور ساخت 20 معبد را در سراسر قلمرو خود داده است که تپه باستانی چغا در شهرگتوند یکی ازمعابد مذکور می باشد.

شایان ذکراست:  تپه باستانی چغا با 3400 سال قدمت به شماره 2332 به ثبت ملی رسیده وقلعه رستم ،گچ سنگی ،آسیاب ها ، سنگ اژدها برد اژدها ،کوه طبل خانه ، آبشار پل پرزین و محمدابن زید از جمله جاذبه های میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گتوند می باشند.

انتهای پیام/م
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.