آیا نباید انتقال آب از سر شاخه‌های کارون و گرفتن حقابه طبیعی آن را به عنوان یکی از مهمترین دلایل تنگی نفس و وضعیت ریزگردهای مردم خوزستان و اهواز دانست؟

گرده افشانی یا خشک شدن چشمه‌ها؛ کدام علت تنگی نفس خوزستانی‌هاست؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آب‌های سرچشمه کارون و آنچه سهم مردم خوزستان است به بهانه آب شرب، به کشاورزان اصفهانی می‌رسد که سند تشنگی کارون، شالیزارهای برنج شهرهای زرین، باغداران، لنجان، ورنامخواست و زاینده رود نصف جهان است. 
 
این اتفاق در حالی روی داده که معاون وزیر جهاد کشاورزی کشت برنج در تمامی استان‌ها به جز مازندران و گیلان را ممنوع اعلام کرده است. 
 
بحث اینجاست که چرا 400 میلیون متر مکعب از آب زاینده رود و حدود 800 میلیون متر مکعب از آب سرشاخه‌های رودخانه کارون؛ صرف کشاورزی غرقابی، غیر اقتصادی و پر هزینه ناشی از آب گران انتقالی می‌شود، در حالی که  این انتقال آب  را، به پرونده تأمین آب شرب چسبانده اند بدون اینکه مجوز زیست محیطی داشته باشند. 

حذف حقابه کارون ، هجوم ریزگردها، آب شرب  گل آلود، خشکی مزارع کشاورزی و . . . تنها بخشی از صدمات این انتقال آب به شمار می‌رود.
 
**آبی که به بهانه شرب به کام کشاورزان و صنایع تمام می‌شود
 
مصرف سالانه آب کشاورزی اصفهان حدود یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است که حدود 800 میلیون متر مکعب آن یعنی به اندازه یک زاینده رود کامل، از آب سر شاخه‌های کارون و از تونل‌های کوهرنگ اول و دوم و چشمه لنگان تأمین می‌شود. 
 
علاوه بر این انتقال آب؛ 400 میلیون متر مکعب دیگر، از آب زاینده رود که حجم طبیعی آن 800 میلیون متر مکعب برآورد شده به مسائل کشاورزی استان اصفهان اختصاص یافته است؛ در حالی که کارشناسان محیط زیست معتقدند که روش کشاورزی در این استان غرقابی بوده و با جایگزینی روش‌های مدرن و بهینه، علاوه بر حذف آب گران انتقالی و معایب آن در مبدأ، می توان آب زاینده رود را برای حفظ آن صرف کرد. 

با این حال همچنان اصرار به انتقال آب از دیگر سر شاخه های کارون در بیرگان (سومین تونل کوهرنگ) و بهشت آباد را دارند. 

**خطر در کمین است 
 
کشاورزی گران با آب انتقالی کارون در استان‌های غیر مسیر کارون نه تنها باعث اتلاف منابع ملی و منافع کشور می‌شوند بلکه به نوعی مخالف اقتصاد مقاومتی است. 

انتقال آب سرشاخه‌های کارون حتی برای آب شرب؛ اگر منجر به خرید آب معدنی توسط ساکنان پایین دست شود کار نادرستی است. 
 
این انتقال آب باعث نابودی چشمه‌های چهار محال و بختیاری، کشاورزی مسیر طبیعی کارون، ورود آب شور دریا به خاطر کاهش آورد کارون، نابودی نخلستان‌های انتهای مسیر کارون، افزایش ریزگردهای داخلی خوزستان، افزایش غلظت فاضلاب کارون، افزایش بیماری‌های آمیبی و تنفسی در خوزستان، کاهش کیفیت آب شرب خوزستان به گونه‌ای که مردم این دیار به شکلی غیر سیستم لوله کشی اقدام به تهیه آب خود می‌کنند. 
 
در نهایت عرصه‌های گسترده کشاورزی  اقتصادی چهار فصل کشت خوزستان و منابع  ملی آب کارون نابود و مردم این سرزمین اقدام به مهاجرت خواهند کرد. 
 
**اصفهان تشنه تر می‌شود 
 
با همه این انتقال آبها، استان اصفهان دارای بزرگترین فضای سبز مصنوعی کشور، بزرگترین مراکز تفریحی آبی فلات مرکزی، صنایع آب بری مثل فولاد پتروشیمی، پالایشگاه، آجرپزی و کشاورزی غرقابی است. 
 
انتقال آب، منطقه اصفهان  را تشنه تر و تنها مسکنی برای چند سال است چرا که آب برها با پیشرفت خود، روز به روز میزان آب خواهی خود را افزایش می دهند. 
 
** طرح‌های انتقال آب کارون مجوز ندارد 
 
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای مرداد ماه امسال در نشست با مدیران استانی اهواز درباره وضعیت رودخانه کارون تأکید کرد: برای هیچ کدام از طرح‌های برداشت آب از سرشاخه‌های کارون مجوز زیست محیطی صادر نشده است. 
 
در حالی عدم مجوز زیست محیطی انتقال آب سرشاخه‌های کارون از جانب مقام ارشد سازمان حفاظت محیط زیست مورد تأکید است که امسال انتقال آب کارون به کرمان در طرح بهشت آباد کلید خورده است. 
 
**گرده افشانی گیاهان و تنگی نفس اهالی  خوزستان 
 
ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست اخیر شورای حفاظت کیفی رودخانه‌ کارون و ستاد مقابله با گرد و غبار خوزستان در خصوص فرجام مطالعات مشکلات تنفسی این منطقه معتقد است:  تاکنون 16  گزینه احتمالی به عنوان عوامل عارضه تنگی نفس خوزستانی‌ها مورد بررسی  قرار گرفته که در مطالعات اولیه احتمال گرده افشانی گیاهی و  تشدید آن با نخستتین بارندگی به عنوان مهمترین عامل تنگی نفس مطرح شده است. 
 
با این اوصاف به نظر می‌رسد ابتکار در بیان دلایل مختلف تنگی نفس خوزستانی‌ها هر روز گزینه جدیدتری را ارائه کرده و آب پاکی را در دست مردم می‌ریزد که این بار پس از سه سال، گرده افشانی گیاهان را از مهمترین دلایل تنگی نفس خوزستانی‌ها معرفی کرده است. 
 
آیا نباید انتقال آب از  سر شاخه‌های کارون و گرفتن حقابه طبیعی آن را به عنوان یکی از مهمترین دلایل تنگی نفس و وضعیت ریزگردهای مردم خوزستان و اهواز دانست؟ 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
همشهری عزیز دل پر دردت رو آروم کن بهش وعده ی الکیم نده تا یه انگی بهمون نزدن اینجا کسی به فکر من و شما و خوزستان نیست اینجا از نجابت مردم سواستفاده میشه اینجا سختی زیاده ولی خداییم هست که جای حق نشسته من و تو گرما رو تحمل میکنیم تا نفت شهرمون ایران رو آباد کنه شاید از نفت خودمدن برامون خرج کنن شایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
تورو بخدا کاری کنید من دو ساله از نفس تنگی اذیتم.تورو به خدا کاری نکنید از این بدتر شه.تورو به خدا این پیامه منو نشون بدید.
Seychelles
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
ما مسولبن را انتخاب می کنیم که به فکر ما باشند اما با در سر های زیادی که برای مانع تراشی در زنگی ما دارند زندگی نداریم توی جهنم داریم زندگی می کنیم دو کلمه درد دل خوزستانی است .
Finland
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
نه اینکه این مشکل تنگی نفس خوزستانیها بدلیل گرده افشانی از حدود 200 سال پیش شروع شده ، بخاطر این میگن ، و اصلاً ربطی به حدود 10 سال انتقال آب و خشک شدن کارون نداره .
برو خواهر من مگه ما آب داریم که گیاه داشته باشیم گرده افشانی کنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
زمانی که مسولین امانت دار با نظریه ها و عملکردشان باعث خشک شدن جلگه خوزستان شدند و باعث بلند شدن گرد و خاک گردید هرچه مردم گفتند گوش شنوایی نبود تا بالاخره گرد و خاک به تهران رسید و تازه مسئولین به صرافت افتادن! جالب تر اینکه قبل از خانم ابتکار یک خانم دیگه ای مسئول محیط زیست بود که به صدا و سیما ایراد گرفته که شما دارید حرف تو دهن مردم می گذارید و اصلا این گرد وخاک طبیعیه! بنده فقط به چند مورد از اسیبهای گرد و خاک اشاره می کنم ۱- از انجایی که قلب اقتصاد ایران درمنطقه جنوب و خصوصا خوزستان قرار دارد ببینید این گرد و خاک چه اثار زیان باری برای صنایع دارد ۲- طی سالهای گذشته اغلب کسانی که در این مناطق زندگی می کنند یا شروع به مهاجرت به مناطق دیگر کرده اند و در فکر مهاجرت هستند ۳- از انجایی که این مناطق اغلب در نزدیکی مرزهای غربی قرار دارند متاسفانه باعث خلا های امنیتی خواهد شد۳- با توجه به اینکه ورود جبهه های هوا و ابرها از غرب وارد کشور می شود عدم توجه به این موضوع باعث می شود که مناطق بیشتری از کشور درگیر موضوع گرد و خاک و مسایل دیگر محیطی قرار گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
اون باغداران نیست،باغبهادران و در اصطلاح محلی ها باغبادران هست.
زرین شهر،هم درست زرین هست.
Seychelles
gggg
۲۱:۳۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
اب شوشتر .استان خوزستان مثل لجنه بوی بد وانتقلال فاضلاب بیمارستان به رود خانه که الان ابی داخلش نیست با کم بو د اب دست پنجه نرم می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
چ عجب یکی اومد حرف حق زد آب لوله اهواز چند ساله ک فاضلاب خالصه آب تصويه کن میخاد چیو پاکسازی کنه واقعا خانم ابتکارخودش میاد ازاین آبا مصرف کنه دلش میاد بااینا حموم کنه؟
Seychelles
شوشتر خوزستان
۲۱:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
خانم ابتکار از اب اشامیدنی خوزستان نمی خوره مطمئن باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
باسلام رودخانه های کارون وزاینده رود سرچشمه از استان چهارمحال وبختیاری می گیرند.ولی در طی این سالها به وام
خواهی استانهای دیگر تبدیل شده تا جایی که مردم این استان برای تامین اب شرب خود هم بامشکل مواجه هستند
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
ما که از خوزستان میریم مشهد دیگه جای زندگی نیست اینجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
چه فایده اونا کار خودشونو میکنند ما کسی رانداریم ازما حمایت کنند این از وضع هوا این از وضع بیکاری این از وضع بیمارستانها .چه قدر مشکلات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
خدا خیرتون بده که حرف حق رو زدید. عجرتون با خدا. از گوچ اهسته مردم به شهرهای دیگه هم خبردار باشد. زمانی خواهد رسید که از خوزستان جز خاک و مردم بیمار چیزی نخواهد ماند.الانه هر کسی رو میبینم قصد سفر و جابجای به شهرهای دیگر رو برا زندگی در نظر داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
کسانی که این طرح رو پیشنهاد،تصویب و اجرا کردن مسئول هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
گرده افشانی گیاهان عامل تنگی نفس????!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
خدا به دادمان برسه
آخرین اخبار