رستگاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:
رستگاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:
محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص قطعه کاتالیست موجود در خودروها و کاهش آلودگی هوا، اظهار داشت: کاتالیست قطعهای است که بر روی اگزوز خودروها نصب شده و نقش آن کاهش آلایندگی گازهای پر خطر خروجی اگزوز و تبدیل به گازهای کم خطر است.
وی با بیان اینکه نصب این قطعه از اوایل دهه 80 با اجباری شدن استاندارد یورو 4 بر روی خودروها ضروری شده است، گفت: گران بودن قطعه کاتالیست، موثر نبودن آلودگی ناشی از پایان عمر و عدم تعویض آن، عدم آشنایی و آگاهی رانندگان از اهمیت و لزوم نصب و تعویض این قطعه، عدم وجود تقاضا در بازار، سابقه سهل گیرانه استانداردهای محیط زیست در خصوص ضرورت سلامت این قطعه که اکنون اصلاح شده و در نهایت پیشینه عدم توجه به نصب و تعویض این قطعه در دریافت برگه معاینه فنی خودروها که این مورد نیز در سیستم طرح سیمفا تصحیح و اجباری شده، همگی از عوامل ضعف در اجرایی شدن این ضرورت هستند.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه عمر قطعه کاتالیست بسته به نوع رانندگی و سوخت مصرفی متفاوت است، تصریح کرد: عمر این قطعه معمولا بین 80 تا 120 هزار کیلومتر پیمایش است.
رستگاری تصریح کرد: از زمان اجباری شدن نصب این قطعه روی خودروها، بسیاری از رانندها به دلایل ذکر شده نسبت به تعویض این قطعه اقدام نکردهاند، اما خوشبختانه سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس مصوبه هیئت دولت، استانداردهای سخت گیرانهای را برای نصب و تعویض این قطعه در طرح سیمفا گنجانده است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح سیمفا، اخذ برگه معاینه فنی منوط به سلامت و تعویض قطعه کاتالیست خواهد بود.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بین رانندگان در جهت آشنایی با عمر مفید و ضرورت تعویض کاتالیست خودروها افزود: با ارتقاء تقاضا خودرو به دلیل نبود ضعف در پتانسیل تولید،قطعا این خلاء مرتفع خواهد شد.
انتهای پیام/