از مجموع سیزده هزار نفر معلول شناسایی شده استان سمنان پنج هزار و 50 نفر زن و هفت هزار و 556 نفر مرد هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ؛ مدیر کل بهزیستی استان سمنان گفت : بیشتر معلولیت ها ناشی از عوامل ژنتیکی، ارثی، محیطی و سوانح است ولی موارد ارثی و ژنتیکی بیشترین از سایر عوامل تاثیرگذار است.
علیرضا ایزدپور تصریح کرد : در این ارتباط نیز عواملی مانند ضربه های دوران بارداری و هنگام تولد ،سوء تغذیه و عدم توجه به واکسیناسیون ها نیز می تواند به معلولیت منجر شود.
وی با ابراز نگرانی از روند افزایشی جمعیت معلولان این استان اظهار داشت : از مجموع دستکم سیزده هزار نفر معلول شناسایی شده استان سمنان پنج هزار و 50 نفر زن و هفت هزار و 556 نفر مرد هستند.
وی تعداد مراکز نگهداری معلولان این استان را 30 مرکز اعلام و افزود : در این مراکز یک هزار و 700 معلول جسمی حرکتی، اعصاب و روان، سالمند نگهداری می شوند.
ایزدپور با بیان این که به مراکز بخش خصوصی نگهداری معلولان سه تا 6 میلیون ریال یارانه پرداخت می شود، یادآور شد : هم اکنون سه هزار معلول این استان مستمری بگیر هستند.
مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به هزینه های مادی و معنوی نگهداری از معلولان تصریح کرد : علاوه بر هزینه نگهداری یک معلول در ماه بین 10 تا 15 میلیون ریال، هزینه های معنوی شامل بر هم زدن فضای خانواده ، اختلال ارتباط بین والدین ، احساس گناه و بی توجهی به دیگر اعضای خانواده را باید در نظر گرفت.
وی در خصوص خدمات بهزیستی به معلولان یادآور شد: دستکم 100 نفر از مددکاران اجتماعی این نهاد به خانواده های دارای فرزند معلول با هدف جلوگیری از تولد فرزند معلول دیگر مشاوره می دهند و حتی آزمایش های ژنتیک به این افراد رایگان است.
ایزد پور فعال تر شدن در حوزه پیشگیری را اولویت کار سازمان بهزیستی در سال 95 اعلام کرد و گفت : علاوه بر راه اندازی مراکز جدید بحث آگاه سازی افراد از سوی رسانه ها و فرهنگ سازی برای انجام مشاوره ژنتیک نقش مهمی در پیشگیری از معلولیت ها دارد.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان این که اعتبارات تخصیصی به این نهاد فقط 40 درصد از هزینه های درمانی معلولان را پوشش می دهد، افزود: مستمری دریافتی یک معلول باید یک چهارم قانون کار یعنی معادل 250 هزار تومان باشد در حالی که هم اکنون هر فرد معلول500 الی 600 هزار ریال مستمری می گیرند.
وی یکی از مشکلات اصلی افراد معلول و خانواده های مددجو را اشتغال و تامین مسکن دانست و خاطرنشان کرد : بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان که در سال 83 مصوب شده است، تا سه درصد از فرصت های شغلی سازمان ها، کارخانه ها و نهادهای دولتی، باید به افراد معلول اختصاص یابد که این قانون اجرا نمی شود.
دستکم 22 هزار مددجو در استان سمنان از اداره کل بهزیستی خدمات می گیرند.
انتهای پیام / ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.