وقتی ژنرال‌‎های سعودی با مجوز این رژیم به اسرائیل سفر می‎کنند، زمینه را برای برقراری رابطۀ علنی با دشمن صهیونیست فراهم می‌آورند.

به گزارش   خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رژیم سعودی مدت هاست که به دنبال گسترش روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی است و در این مسیر گام هایی نیز برداشته است.

اتحاد نامربوط و نامشروع رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی مدت هاست که اذهان را آزار می دهد و هر چه از این ماجرا می گذرد عمق آن زیاد و زیادتر می شود.

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به نقطه کانوی و مساله اساسی جهان اسلام گوشه ای از این هم آغوشی سخیف و منفعت طلبانه را نشان داده و می گوید: رژیم های عرب ، موضوع فلسطین را به امری فرعی تبدیل کرده اند و وقتی ژنرال ها و شخصیت های سعوودی به اسرائیل سفر می کنند زمینه را برای برقراری رابطه علنی با دشمن صهیونیست فراهم می آورند. عربستان که خود را رهبر جهان اسلام معرفی می کند، با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کرده است، با آن هماهنگی انجام می دهد و فردا هم آن را به رسمیت خواهد شناخت. وی افزود: این موضوع به دستاویزی برای دیگر کشورهای عرب مبدل خواهد شد که دنباله‌رو عربستان هستند و عربستان را به عنوان «الگویی» برای دنیای عرب می‌شناسند.


**"ریاض-تل آویو"؛ پیوندی با منافع مشترک

پیوند "ریاض-تل آویو"؛ هم آغوشی در بستر با منافع مشترک است و به اتوبانی می ماند که دو طرف در راستای تضعیف محور مقاومت از یکسو و تقابل با جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر در آن می رانند.

صحنه یمن طی ماه های اخیر به میدان اساسی برای زورآزمایی رژیم سعودی و همپیمانانش از جمله اسرائیل برای مقابله با انصار الله تبدیل شده است. در این میدان سرنوشت نقاط تلاقی بی شماری را می توان برای رژیم سعودی و صهیونیستی تصور کرد  که دو طرف تلاش می کنند تا مقاومت اسلامی یمن را از بین ببرند. گزارش ها نشان می دهد که ژنرال های ارتش رژیم صهیونیستی در فرودگاه های "خمیس مشیط" و "ملک خالد" کمک های نظامی و اطلاعاتی را به ارتش عربستان ارائه کرده اند.



پیوند دیپلماتیک


مبارزه با حزب الله ؛ نقطه مشترک دیگر "ریاض" و "تل آویو" است؛ ارتش اسرائیل در جنگ 33 روزه  تلاش کرد تا مقاومت اسلامی لبنان را از بین ببرد که البته ناکام ماند. در همین حال  رژیم سعودی هم در یک سال اخیر از هر تلاش و کوشش دیپلماتیکی برای اعلام "حزب الله" به عنوان یک گروه تروریستی دریغ نداشته است.


 المانیتور گزارش داد:  ژنرال ها و شاهزاده های سعودی که تاکنون با رسانه های صهیونیستی مصاحبه های بسیاری انجام داده اند با سازمان های به اصطلاح صلح طلب صهیونیستی ارتباط دارند و در کنفرانس های بین المللی، کنار مسئولان رژیم صهیونیستی (برای گسترش تعاملات دیپلماتیک) می نشینند.

پیوند دیپلماتیک

سعد الله زارعی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با   خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره همکاری دیپلماتیک و نظامی عربستان و اسرائیل می گوید: رابطه عربستان و رژیم صهیونیستی پیشینه ای طولانی دارد. رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی ماهیتا وابستگی به آمریکا دارند و هیچگاه بین این دو فاصله وجود نداشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی می افزاید: صهیونیست ها با جلب موافقت سران وهابی به فلسطین مهاجرت کردند و از سال 1920 رابطه رسمی بین اسرائیل و عربستان وجود داشته ، اما اعلام نشده است.

زارعی یادآور شد: اتفاقی که اخیرا افتاده این است که اسرائیل این رابطه را علنا مطرح می کند و سعودی ها سکوت می کنند و دلیلش این که صهیونیست ها در سال های اخیر هیچ موفقیتی در عرصه سیاست خارجی نداشته اند و برآنند تا با علنی کردن رابطه با سعودی ها ، به ساکنان سرزمین های اشغالی بگویند که ما یک دستاورد بزرگ سیاسی داشتیم.




**اشتیاق اعراب برای ارائه پیش پرداخت به صهیونیست ها

تحلیلگران منطقه معتقدند که اعراب به دنبال آن هستند تا با عادی سازی روابط با اسرائیل موضوع فلسطین را به فراموشی بسپارند.

این در حالی است که مقامات و رسانه های سعودی تلاش می کنند که موضوع دیدار با مقامات اسرائیلی را نفی کنند.  روزنامۀ الحیات چاپ عربستان به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه عربستان که نامش فاش نشد نوشت: ملاقات بی سابقه شاهزاده های سعودی با برخی شخصیت های اسرائیلی با مواضع دولت عربستان سعودی در خصوص اسرائیل ارتباطی ندارد. این مقام سعودی همچنین از اسرائیل با عنوان "سرزمین‌های اشغالی" نام برد.

موضوع رابطه عربستان با رژیم اسرائیل بارها مطرح شده است. سال 2002 در طرح ملک عبدالله که به عنوان «طرح عربی» برای صلح در خاورمیانه شناخته می‌شود، تصریح شده کشورهای عربی حاضرند در برابر تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 نه تنها با اسرائیل رابطه برقرار کنند بلکه روابط خود با این رژیم را «عادی سازی» کنند.


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
مرگ بر ال سعود وال یهود وهابی.
آخرین اخبار