آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت

از مهم ترین رویدادهای وزارت آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت تشکیل تیم های مشاوره ای جهت بررسی هدایت تحصیلی استان ها بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ تشکیل تیم های مشاوره ای جهت بررسی هدایت تحصیلی استان ها،امکان تغییر رشته برای دانش آموزان پایه دهم و افزایش تخصیص اعتبار 100 درصدی به مناطق محروم در سال جاری از جمله مهم ترین رویدادهای آموزش و پرورش در هفته ی گذشته بود.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش در مسیر تحقق 
سید حسن حسینی مدیر کل امور اداری وزارت آموزش و پرورش در خصوص خبر هایی مبنی بر برگزاری آزمون استخدامی در شهریور ماه گفت: هنوز ردیف استخدامی از طرف  سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت نکردیم و چنانچه این مجوز دریافت شود، اجازه برگزاری آزمون را داریم و بعد از دریافت مجوز از سوی این سازمان باید با سازمان سنجش وارد مذاکره شویم تا تاریخ برگزاری آزمون به طور دقیق مشخص شود و براساس تصمیم گیری ها و شرایط موجود ، نتیجه نهایی اعلام شود. 

افزایش ارتقای خدمات حمایتی برای دانش‌آموزان استثنایی 
محمد حسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنايی كشور  در خصوص هزینه‌های طرح حمایتی را شامل عمل‌های جراحی، کاشت حلزون، خرید سمعک، عصا، واکر‌ و مواردی‌ نظیر آن برشمرد و اظهار کرد: این نوع خدمات موجب می‌شود تا  دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های تلفیقی روی آورند چرا که برخی دانش‌آموزان به سبب وجود مشکلات از تحصیل عادی باز می‌مانند.

وی افزود: با توجه به بازخورد‌های مثبتی که از این طرح در سال گذشته دریافت شد؛ امسال با جدیت بیشتری برای اجرایی شدن این روند اقدامات لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جزو اولویت‌های آموزش و پرورش 
مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد:با توجه به اینکه سن آسیب‌پذیری در جامعه کاهش یافته لذا توجه به این بحث در آموزش و پرورش اهمیت مضاعفی‌ پیدا کرد که در این راستا در معاونت تربیت‌بدنی و سلامت دفتر ویژه‌ای برای آسیب‌های اجتماعی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه به دلیل حساسیت موضوع این بحث در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد عنوان کرد: اعضای شورا به دلایل مختلف بر اهمیت و توجه بیش از پیش این امر تأکید کرد و مقرر شد دستگاه‌های مربوطه تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

تشكيل تيم های مشاوره ای جهت بررسی وضعيت هدايت تحصيلی استان ها 
مسعود شكوهی دبير شورای برنامه ريزی هدايت تحصيلی اظهار داشت: با توجه به تشكيل جلسات مختلف در اين رابطه ، ٨٠ درصد از هدايت تحصيلی ها بررسی و حل شد و افراد می توانند  تا پايان مرداد ماه با مراجعه به كميته هدايت تحصيلی ادارات آموزش و پرورش مناطق و اداره كل استان ها نسبت به اعتراض خود در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند چرا كه انتخاب اجباری خلاف قوانين مصوب است .

توجه به زیرساخت‌ها در انتخاب رشته دانش‌آموزان 
اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اذعان کرد: ظرفیت برخی از رشته‌ها کاهش یافته و دانش‌آموزان در انتخاب نهایی خود دچار سردرگمی شده‌اند که باید علاوه بر تجدید نظر در ظرفیت‌های رشته‌ها باید برخی مسائل و مشکلات نظیر توزیع معلم و همچنین توزیع رشته‌ها در سراسر کشور بررسی و تجدید نظر شود تا میزان رضایت‌مندی اولیاء افزایش یابد.
وی در ادامه افزود: برای رفع موانع و مشکلات باید وزیر آموزش و پرورش و معاونان‌ این وزارت‌خانه با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات همکاری داشته باشند که در این راستا قرار بر این است جلساتی با این محور در مجلس برگزار شود.

امکان تغییر رشته برای دانش‌آموزان پایه دهم 
مسعود شکوهی دبیر شورای برنامه ریزی و هدایت تحصیلی گفت: ممکن است دانش‌آموزی پیش از آنکه در کلاس درس حاضر شود تصمیم به تغییر رشته بگیرد که این فرایند چنانچه در چارچوب قوانین تعریف شده برای هدایت تحصیلی باشد مانعی ندارد.

نگاه ویژه سازمان نهضت به سربازان بی‌سواد 
علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی از توجه ویژه به بحث سوادآموزی سربازان و زندانیان خبر داد و گفت:‌ درباره زندانیان تولید کتاب‌های جدید در حوزه متناسب با نیازهای این افراد در دستور کار قرار گرفته همچنین امکان ثبت نام تا سن 65 سالگی وجود دارد.

وی اظهار داشت: علاوه بر تفکیک افراد بی‌سواد در طول دوره خدمت سربازی در دوره آموزشی نیز به بحث سوادآموزی توجه ویژه‌ای می‌شود که برای آن رویکرد مشاوره‌ای و کلینیکی برای زندانیان بی‌سواد در نظر گرفته شده همچنین گفت وگوهایی برای توجه به بحث سوادآموزی فرزندان زندانیان شده است.

افزایش تخصیص اعتبار ١٠٠ درصدی مناطق محروم در سال جاری 
ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و عشایری نهاد ریاست جمهوری گفت: چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب كرمان و آذربایجان غربی در كشور با وضعیت محروم تر اقتصادی مورد توجه ویژه قرار گرفتند كه با همكاری بنیاد علوی، بنیاد بركت و وزارت تعاون،رفاه و كار اجتماعی مبلغ ٤٠ میلیارد تومان اعتبار و ٤٠٠ هزار بن برای دانش آموزان شبانه روزی اختصاص پیدا كرد همچنین بنیاد علوی با برگزاری اردوهای مختلف جهت بهبود وضعیت پرورشی آنان نیز اقدامات لازم را انجام داد.

وی افزود: در رابطه با تخصیص اعتبارات سال جاری هنوز تصمیم گیری نشده ولی پیش بینی برای افزایش میزان ١٠٠ درصدی است چرا كه طبق بررسی های مختلف مشكلات و كمبودها تا حد زیادی شناخته شده كه مستلزم توجه بیشتری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار