در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

واکاوی اما و اگرهای طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان

معاون سابق و معاون فعلی وزیر آموزش و پرورش با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به واکاوی اما و اگرهای طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح هدایت تحصیلی با حضور "علی زرافشان" معاون وزیر آموزش و پرورش و "ابراهیم سحرخیز" معاون سابق وزیر آموزش و پرورش در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 3 مرداد ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث علی زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش در تشریح طرح هدایت تحصیلی در دنیا دو سبک برای دوره متوسطه دوم وجود دارد که یک سبک ادامه دوره آموزش عمومی است به این معنی که همه دانش آموزان یک برنامه درسی را مانند دوره ابتدایی یا دوره اول متوسطه مطالعه می کنند که نزدیک به 50 درصد کشورهای دنیا با این سبک اداره می شوند که علایق دانش آموزان با گرایش هایشان و انتخاب برخی از دروس پاسخ داده می شود.

وی ادامه داد: سبک دوم که کشور ما و برخی از کشورهایی که دارای شاخه و رشته در دوره دوم متوسطه هستند اجرا می شود سبکی است که دانش آموزان در دوره دوم متوسطه وارد یک دوره نیمه تخصصی می شوند.

زرافشان تصریح کرد: برابر قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب سال 67 دوره دوم متوسطه یک دوره نیمه تخصصی است و نیمه تخصصی بودن به این معنا است که دانش آموزان در این دوره در گروه ها، شاخه ها و رشته هایی تقسیم می شوند که شکل گیری این گروه ها و رشته ها نیز بر اساس نیازهای بازار کار و نیازهای توسعه علمی کشور است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری روالی که معمولاً از ابتدای تاسیس آموزش و پرورش ایران در دوره دوم متوسطه وجود داشته به دوره اول متوسطه منتقل شده و به همین جهت دانش آموزان باید بعد از پایان دوره اول متوسطه در شاخه ها و رشته ها توزیع شوند.

طرح هدایت تحصیلی مطابق با سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است

وی اظهار داشت: در راهکار 3-21 سند تحول کارکرد هدایت تحصیلی را برای نظام تعلیم و تربیت تعیین کرده آمده که یک نظام جامع هدایت تحصیلی باید تهیه شود تا هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها حِرَف و مهارت های مورد نیاز حال و آینده کشور و متناسب با استعدادها ، علاقه مندی ها و توانایی های آن ها صورت گیرد و اصل بر این است که دانش آموزان به سمت مشاغل و رشته هایی هدایت شوند که متناسب با استعداد و علایق آن ها باشد لذا کاری که هم اکنون انجام می شود هم بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و  هم بر اساس برنامه درسی ملی است 

در ادامه این بحث ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نظام جامع هدایت تحصیلی در سند تحول بنیادین آمده و تلقی ما از نظام جامع هدایت تحصیلی یک نظام فراگیر است که آنچنان پوششی دارد که دوره ابتدایی تا دانشگاه را باید تحت الشعاع قرار دهد.

وی اضافه کرد: در خیلی از کشورهای دنیا وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تحت مدیریت یک وزیر اداره می شوند و لذا این نگاه یکپارچه ایجاب می کند که ما یک نظام جامع هدایت تحصیلی داشته باشیم که هم بتوانیم نیروی انسانی مورد نیاز کشور بر حسب آینده نگری تربیت کنیم و هم این که از انعطاف خاصی برخوردار باشد تا کودکان ما را از بدو ورود ابتدایی با مشاغل و حِرَف آشنا کنند و بسترهای رقابت سنجی را فقط به سال پایانی دوره متوسطه اول متمرکز نکنیم.

سحرخیز اظهار داشت: سوال من این است که از سال 91 که بحث استقرار نظام جدید را داشتیم به این معنی که یک پایه را به دوره ابتدایی اضافه کردیم تا سال جاری که ما مواجه شدیم با این نگاه که دانش آموزان باید در دوره متوسطه اول انتخاب رشته را برای گذر از پایه نهم به دهم انجام دهند در این سه سال ننشستیم و یک کار جامع و پژوهشی انجام دهیم و بسترسازی مناسب در این رابطه صورت گیرد.

برنامه ششم و سیاست های کلی مقام معظم رهبری در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش تاکید بر تقویت آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش دارد

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برنامه ششم و سیاست های کلی مقام معظم رهبری در حوزه نظام تحول بنیادین تصریح دارد که آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش باید تقویت شود.

زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در پاسخ به این سوال وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: ما از چندین سال قبل کار تدوین آزمون های استاندارد برای سنجش استعداد و رغبت دانش آموزان را در آموزش و پرورش شروع کردیم و 6 سال است که هدایت تحصیلی بر مبنای 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات انجام می شود.

زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به برنامه درس ملی گفت: این برنامه در سال 91 به تصویب رسید به گونه ای که در بخش سیزدهم برنامه درس ملی مبحث هدایت تحصیلی در پایه نهم مورد تاکید قرار گرفته است و از سوی آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

وی با اشاره به این که دانش آموزان از پایه نهم باید به حرف، مشاغل و زمینه های هنری آشنا شوند افزود: دانش آموزان باید بتوانند پروسه انتخاب رشته خود را به خوبی سپری کنند.

زرافشان با بیان این که همه دانش آموزان استان های کشور باید بتوانند به راحتی کار ثبت نام خود را افزود: اگر مشکل خاصی وجود داشته باشند والدین می توانند به اداره مشاوره منطقه مراجعه کنند این در حالی است که در برخی اوقات در مرحله مربوط به امتیاز عملکرد تحصیلی دانش آموز ممکن است خطا رخ داده باشد.

 معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که 12 اولویت به دانش آموز داده می شود گفت: اولویت ها بر مبنای توسعه متوازن است.

سحرخیز با اشاره به رونمایی از نظام جدید هدایت تحصیلی گفت: مشاورانمان در دوره متوسطه دوم متمرکز شده اند.

وی با اشاره به این که مشاوران و معلمان باید دانش آموزان را از همان بدو ورود به مدرسه باید با آینده شغلی آشنا کنند گفت: مردم از هنرستان استقبال نمی کنند و حتی در روستا 53 درصد از دانش آموزان به رشته علوم انسانی گرایش پیدا می کنند.

با هدایت تحصیلی باید بحث کنکور حل شود

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که با هدایت تحصیلی باید بحث کنکور حل شود گفت: باید در دوره ابتدایی بحث شناسایی استعداد خاص مدیریت شود.

سحرخیز با اشاره به این که 12 هزار نفر هنرآموز استخدام شده اند ادامه داد: هنرستان ها نیازمند تجهیزات لازم هستند.

وی با اشاره به این که مدارس غیردولتی در دولت تدبیر و امید از هفت دولت آزاد هستند گفت: متاسفانه این مدارس نظارت پذیر نیستند.

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید بر توانمندسازی مشاورین و ایجاد انگیزه برای ورود به هنرستان تلاش کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار