ایندیپندنت: اردوغان پس از کودتا قوی‌تر خواهد شد؛ اما ترکیه ممکن است بازنده شود

ایندیپندنت در مطلبی به بررسی پیامدهای منفی کودتای نافرجام اخیر برای جامعه ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایندیپندنت در مطلبی نوشت: کودتای نافرجام اخیر در ترکیه برای این کشور یک فاجعه است اما موفقیت آن می‌توانست فاجعه بزرگتری را رقم بزند. چنانچه کوتاچیان، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – را کشته یا دستگیر کرده بودند، آنگاه ممکن بود بخش‌های دیگر ارتش نیز به آنها بپیوندند؛ اما در این صورت، ترکیه مطمئناً به صحنه یک جنگ داخلی تمام‌عیار میان ارتش و طرفداران اردوغان تبدیل می‌شد.

اما اکنون فاجعه تنها از این بابت است که شهروندان ترکیه‌ای با توجه به شکست کودتا راه دشوارتری را برای مقابله با سیاست‌های اقتدارگرایانه اردوغان پیش رو دارند. اردوغان به عنوان رئیس یک دولت منتخب، با مقاومت در برابر کودتا مشروعیت خود را در میان شهروندان ترکیه‌ای افزایش داد و اکنون با برچسب "حمایت از کودتا" می‌تواند تمام مخالفان خود را سرکوب کند.

یکی از منتقدان اردوغان که تمایلی به افشای هویت خود ندارد، می‌گوید: وضع دموکراسی و حقوق بشر در ترکیه پیش از کودتا در شرایط بدی قرار داشت و اکنون شرایط، بدتر از گذشته خواهد شد. وی معتقد است او و سایر منتقدان از این پس به راحتی نمی‌توانند از سیاست‌های اردوغان انتقاد کنند؛ چراکه به سرعت از سوی وی با اتهام حمایت از کودتا مواجه خواهند شد. 

این منتقد ترکیه‌ای برخلاف اعترافات کودتاچیان تردیدی ندارد که فتح‌الله گولن (منتقد اردوغان که از سال 2000 در آمریکا به سر می‌برد) در پشت این کودتا قرار داشته است؛ زیرا تنها او می‌توانسته است چنین شورشی را در رده‌های مختلف ارتش رقم بزند. او می‌گوید گولن با این کودتا نه تنها کمکی به آنها نکرد؛ بلکه آنها را بیش از پیش در محاصره اردوغان قرار داد.

صحبت‌های منتقد اردوغان تا این لحظه کاملاً درست است. اردوغان پس از شکست خوردن کودتا موج عظیمی از دستگیری‌ها را آغاز کرده است. جامعه کودتازده ترکیه که اکنون بین موافقان و مخالفان اردوغان تقسیم شده است، در کودتای اخیر به این جمع‌بندی رسید که "بدترین سیاستمدار بهتر از بهترین ژنرال است" و اکنون اردوغان با اتکا به حمایت مردم ترکیه از خود به بهانه خوبی برای حذف مخالفان دست یافته است.

دستگیری حدود 60 هزار پرسنل نظامی، قاضی، کارمند و معلم شاهد خوبی بر این مدعاست. اما شاید موج دستگیر‌ی‌ها فراتر از این تعداد باشد.

رصد وقایع هفته‌های پیش رو به خوبی نشان خواهد داد که آیا اردوغان قصد سرکوب تعداد بیشتری از مخالفان خود را دارد یا در عوض، اتحاد دوباره جامعه ترکیه را هدف قرار خواهد داد.

در صورت تداوم این روند، مطمئنا شکاف موجود در جامعه دوقطبی ترکیه عریض‌تر از گذشته خواهد شد. ضمن آنکه داعش نیز از فضای بهتری برای انجام اقدامات تروریستی دیگر در این کشور برخوردار خواهد شد؛ چراکه در حال حاضر، توجه نیروهای امنیتی ترکیه عمدتاً معطوف به شناسایی محل اختفا و دستگیری عناصر مرتبط با کودتاست و فعلاً تهدیدی متوجه هسته‌های داعشی فعال در این کشور نیست.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
ذاعش از ان ازدوغان است چون اگه نبود در زمان کودتا داعش فرصتهای زیادی برای انواع املیات را داشت
آخرین اخبار