وب سایت دبکا در تحلیلی به بررسی دلایل رفتارها و سیاست های متناقض رئیس جمهور ترکیه طی ماه های گذشته پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از وب سایت اسرائیلی دبکا، ترکیه در نتیجه نشست 9 آگوست اردوغان با پوتین، از در آشتی جویی با اسرائیل درآمده است. روز شنبه 20 آگوست، پارلمان ترکیه توافق آشتی ترکیه با اسرائیل را تصویب کرد و بن علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد به زودی تبادل سفیر بین دو کشور انجام می شود. حتی بحث هایی مطرح شده است که اردوغان در ماه سپتامبر به اسرائیل سفر کند.

پس از اتهام زنی های شدید ترکیه و رژیم صهیونیستی به یکدیگر در پی اقدام ارتش صهیونیستی در روزهای یکشنبه و دوشنبه علیه حماس در نوار غزه، دو کشور اختلافات را رفته رفته کنار می گذارند.

رژیم صهیونیستی بابت محکوم کردن حمله صهیونیست ها، به شدت از ترکیه انتقاد کرد و آن کشور را حامی تروریسم خواند. اما اردوغان در پاسخ، سکوت اختیار کرد.

در بحبوحه رویدادهای امروز خاورمیانه، جایی که هر چند ساعت یک بار، بلوایی به پا می شود، گویا قرار است دشمنان دیروز، دوستان امروز ، دشمنان فردا باشند. طی دو هفته گذشته، رئیس جمهور ترکیه، چند اقدام بی سابقه انجام داده است:

نخست او خود را از دردسر محل انباشت سلاح های اتمی آمریکایی در پایگاه اینجیرلیک در جنوب ترکیه رها کرد و در عین حال که پایگاه را برای حمله هوایی علیه سوریه در اختیار آمریکایی ها گذاشته است، قصد دارد به روسیه نیز اجازه استفاده از پایگاه را بدهد.

علامه بر این ترکیه به ایران و روسیه پیوست تا اتحاد جدیدی را شکل بدهد.

یک خط ارتباطی مستقیم نیز بین آنکارا و بشار اسد برقرار شد. «هاکان فیدان،» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه نیز به دمشق سفر کرد. بنابراین همکاری با رژیم صهیونیستی، مانع هم پیمانی هم زمان ترکیه با سوریه نشد.

اردوغان بنا دارد به همان ترتیب دیدارش با پوتین، به تهران نیز سفری انجام دهد تا مراتب دوستی بین دو کشور را نشان دهد.

در این حال نشستی که در پایان تصمیم گرفت به کردهای سوریه و عراق، استقلال اعطا نشود، به ترکیه امکان داد علیه یگان های ارتش مدافع خلق کرد سوریه در شمال سوریه، وارد عمل شود.

در روز چهارشنبه 24 آگوست، ارتش ترکیه از مرزهای خود عبور کرد تا به استحکامات داعش در شهر مرزی جرابلس حمله کند و به این ترتیب، در کشمکش های سوریه مداخله کرد تا مانع از حمله کردها به تروریست ها شود.

آنکارا همچنین در مسائل سیاسی مصر و عربستان سعودی، وارد عمل شده است.

رهبر ترکیه چگونه این همه سیاست متناقض را به کار می گیرد؟ او از یک سو با صهیونیست ها طرح آشتی می ریزد و از سوی دیگر با دشمنان صهیونیست ها در تهران، دمشق و غزه، هم پیمان می شود. صهیونیست ها اقدامات خصمانه ترکیه علیه دوستان و هم پیمانان خود از جمله مصر، عربستان سعودی و آمریکا را چگونه ارزیابی می کنند؟

گویا این اردوغان رند گمان می کند می تواند از دوستی خود با صهیونیست ها به عنوان سرپوش استفاده کند تا هرگاه آمریکا و کشورهای دیگر بابت اقدامات منفی از او انتقاد می کنند، بتواند ادعا کند که حتی صهیونیست ها هم با سیاست های او کنار می آیند. گویا این سیاستمدار، برخی چیزها را از اوباما آموخته است.

اوباما با وجود اقدامات پرخاشگرانه و خیانت بار اردوغان، سعی می کند کاری کند که ترکیه را از ناتو کنار نگذارند. او برای تکمیل اقدامش، حتی «جو بایدن» معاون خود را در روز چهارشنبه 24 آگوست به ترکیه فرستاد.

آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی می تواند اردوغان را نادیده بگیرد. اما رژیم صهیونیستی نمی تواند خود را بازیچه دست اردوغان ببیند زیرا در این صورت، روابط ارزشمند خود با آمریکا را از دست می دهد. صهیونیست ها نمی توانند با ترکیه روابط بیشتری داشته باشند و به روابط خود با کشورهای دنیا ضربه نزنند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
بابا روشنه همش فیلمه. ترکیه همون ترکیس. یک کودتای ساختگی راه انداختن تا ترکیه بشه عامل نفوذی بین اتحاد ایران و روسیه.با فرض اینکه کودتا ساختگی نبوده اردوغان از یک اختلاف داخلی به نفع احسنت استفاده کرده تا محبوبیت خودشو بدست بیاره. سیاستشون همونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
نمیتونم تحلیل کنم
آخرین اخبار