نیوزویک: اردوغان و پوتین در اولین ملاقات پس از سقوط هواپیمای روسی چه حرفهایی برای گفتن دارند؟

نیوزویک در مطلبی به گمانه‌زنی درباره محتوای نشست آتی روسای جمهور روسیه و ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت نیوزویک در گزارشی نوشت: رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – ماه آینده با همتای روس خود دیدار خواهد کرد. این دیدار که قرار است در مسکو انجام شود، اولین دیدار این دو پس از تیره شدن روابط دو کشور در نوامبر 2015 است. 

اردوغان ماه گذشته بالاخره از ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – بابت ساقط کردن یک هواپیمای نظامی روسی در خاک ترکیه عذرخواهی کرد و به دنبال آن، کرملین اعلام کرد که روسای دو کشور در نیمه اول ماه اوت در روسیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

از آخرین باری که پوتین و اردوغان با یکدیگر ملاقات کردند، اتفاقات زیادی رخ داده است که مهمترین آنها، کودتای نظامی نافرجام در ترکیه است. در این مدت، پوتین نیز موفق شده است بخش اعظمی از سوریه را مجدداً تحت کنترل بشار اسد – رئیس جمهور این کشور – قرار دهد. 

ملاقات روسای جمهور روسیه و ترکیه همچنین در شرایطی صورت می‌گیرد که ناتو تحرکات دفاعی خود را در نزدیکی مرزهای روسیه افزایش داده است. اما این دو مطمئناً حرفهای زیادی برای گفتن دارند: 

آزادی عمل در سوریه
پوتین در ماه مارس پس از تقویت توان دفاعی بشار اسد در برابر تروریست‌ها آنهم بدون هماهنگی با آمریکا و همپیمانانش، ماموریت خود در سوریه را "تمام‌شده" خواند. روسیه در این مدت با استفاده از پایگاه‌های هوایی سوریه، از یک مزیت رقابتی مهم نسبت به دیگر کشورها برخوردار شد و به آمریکا نشان داد که بدون کمک کرملین نمی تواند به اهداف خود در سوریه دست یابد. 

اکنون ترکیه نیز برای مقابله با داعش و نیروهای کُرد در شمال سوریه، نیازمند حضور بیشتر در سوریه است و با توجه به این، پوتین می‌تواند از نیاز اردوغان به گسترش حضور ترکیه در سوریه به عنوان یک برگ برنده برای دریافت امتیازات دیگری از او بویژه در مباحث مربوط به ناتو که ترکیه عضوی از آن است، استفاده کند. 

کودتای ترکیه
روسیه اغلب با تغییر حکومت‌ها مخالف بوده است و بر همین اساس، پوتین، جزو اولین افرادی بود که پس از کودتای اخیر در ترکیه، با اردوغان تماس گرفت و از حکومت قانون در این کشور حمایت کرد. 

در روسیه نیز مانند ترکیه، زمینه برای یک خیزش عمومی هم در میان نخبگان امنیتی و هم در میان نخبگان اقتصادی فراهم است و از زمان بروز بحران اقتصادی در این کشور، منازعات قدرت شکل واضح‌تری به خود گرفته است. بنابراین، در دیدار پوتین و اردوغان، به نظر می‌رسد آسیب‌شناسی کودتای ترکیه با هدف مقابله با تلاش‌های براندازانه در این دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

آموزه‌های امنیتی
روسیه و ترکیه هر دو دارای ارتش‌های قدرتمندی هستند؛ اما کودتای اخیر در ترکیه نشان داد که روابط اردوغان با ژنرال‌های ارتش چندان دوستانه نیست.

ارتش ترکیه از دهه 1960 میلادی 4 بار علیه تشکیلات سیاسی این کشور کودتا کرده است و بسیاری از نظامیان ترکیه‌ای هنوز احساس می‌کنند که سزاوار جایگاه بالاتری در هرم قدرت هستند. اردوغان می‌تواند در نشست خود با پوتین، از او برای بهبود روابط با سران ارتش مشورت بگیرد؛ چراکه او همواره به پوتین به چشم فردی نگاه کرده است که در حوزه امنیت داخلی نکات زیادی برای آموختن به دیگران دارد.

بازگشت گردشگران روسی
صنعت گردشگری ترکیه سال کابوس‌واری را به دلیل حملات متعدد کردها و گروه‌ تروریستی داعش تجربه کرد و روسیه نیز پس از سقوط هواپیمای خود در این کشور، مانع از مسافرت شهروندانش به ترکیه شد. اما اکنون با عذرخواهی اردوغان، این تحریم از جانب پوتین برداشته شده است.

ترکیه یکی از مقاصد گردشگری مورد علاقه روس‌هاست. طبق آمار، در 9 ماه نخست سال 2014 حدود 3 میلیون شهروند روس از شهرهای مختلف ترکیه دیدن کردند. اما طبق نظرسنجی‌های انجام شده، هنوز مردم روسیه به دلیل ساقط شدن هواپیمای نظامی کشورشان به دست دولت ترکیه، تمایلی به مسافرت به این کشور ندارند.

اردوغان می‌تواند در دیدار خود با پوتین از او بخواهد تمهیدات بهتری را برای راغب کردن روس‌ها به منظور سفر به ترکیه بیندیشد.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
اردوغان دیکتاتور
آخرین اخبار