ترکیه با در تنگنا قرار دادن آمریکا، این کشور را مجبور کرد تا به خواسته آنکارا برای حمایت مستقیم از عملیات نظامی در شمال سوریه تن دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشکاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت اینترنتی النشره، ترکیه از "برگ برنده" فتح الله گولن به خوبی استفاده کرد و آمریکا را در تنگنا قرار داد. ترکیه آمریکا را وادار کرد تا به درخواستش برای مداخله مستقیم در عملیات آزادی جرابلس از چنگ داعش و آزادسازی دیگر مناطق غرب رود فرات برای ممانعت از تشکیل اقلیم خودگردان کُرد در شمال سوریه تن دهد. شاید سفر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ترکیه در به دست آمدن تفاهم‌هایی که در وقت تلف شده در پایان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت، نقش زیادی داشته است.

سفر بایدن به آنکارا در زمانی صورت گرفت که تنش‌هایی میان دو طرف به ویژه پس از کودتای نافرجام اخیر به وجود آمد. آمریکا نگران بیش از هفتاد کلاهک هسته ای است که در پایگاه اینجرلیک ترکیه قرار دارند و تعدادی از آن‌ها به پایگاه آمریکایی در رومانی منتقل شده است. مسئله دیگر ناخرسندی آمریکا از نزدیک شدن ترکیه و روسیه است به ویژه اینکه آمریکا به وعده‌هایی که به ترکیه درباره خروج کردها از مناطق مرزی شمال سوریه داده بود، عمل نکرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اخیرا گفت: دوستان آمریکایی ما باید به وعده خود عمل کرده و نیروهای کرد را مجبور به عقب‌نشینی از منبج کنند.

برای همین آمریکا ناچار بود یک مسئول دیپلمات عالی‌رتبه را برای ترتیب دادن و منظم کردن این پرونده‌ها به آنکارا بفرستد چرا که هنوز جوهر تحقیقات و بازجویی از کودتاچیان در ترکیه خشک نشده است. مسئله قابل توجهی که در سفر بایدن دیده می‌شود پاسخی است که وی به سؤالی درباره تحویل فتح الله گولن داد. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جواب سؤالی درباره امکان استرداد گولن به تدابیر قانونی اشاره کرد که باید برای تحویل یک نفر در آمریکا به آن عمل شود. بایدن از قدرت بی نظیر مردم ترکیه در مقابله با تانک‌های کودتاچیان تعریف کرد و گفت که تصمیم تحویل فتح الله گولن به دادگاه برمی‌گردد نه رئیس‌جمهور. این جوابی بود که برخی در ترکیه آن را بیشتر به یک توجیه و سخنی شبیه دانستند که از روی ضعف گفته شده است. روزنامه حریت ترکیه گزارش داد که اعلام حمایت وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از عملیات نظامی ترکیه در جرابلس سوریه همزمان با سفر بایدن به آنکارا صورت گرفت و همین مسئله نشان داد که تفاهم‌های سیاسی میان ترکیه و آمریکا صورت گرفته است.

به نظر می‌رسد ترکیه در پرونده غرب رود فرات موفق شده است چرا که از عملیات تروریستی در مراسم عروسی کردها در شهر غازی انتپ که عامل آن یک کودک 12 تا 14 ساله بود و ترکیه داعش را به انجام این حمله متهم کرد، بهره‌برداری رسانه‌ای کرد. علاوه بر این اظهارات مسئولان ارشد ترکیه به ویژه تأکید آن‌ها بر لزوم حضور نظام سوریه در مذاکرات برای حل سیاسی بحران موجب خرسندی هم‌پیمانان سوریه و از سویی نیز موجب رضایت خاطر آمریکایی شد که دیگر خواهان سرنگونی نظام سوریه و فروپاشی حکومت در این کشور نیست. تمامی این مسائل باعث شد ترکیه نظر خود را در منطقه غرب فرات تحمیل کند.

شاید هنوز دستاوردهایی که ترکیه از سفر بایدن و عملیات نظامی در جرابلس به دست خواهد آورد، به صورت واضح آشکار نشده است اما کاملا واضح است که ترکیه به هدف خود رسید و به جهان نشان داد که مهم‌ترین بازیگر در شمال سوریه است و ارتش ترکیه همچنان به رغم کودتای نافرجام قدرتمند است. ترکیه این عملیات را طی چند ساعت به پایان رساند اما این عملیات می‌توانست برای دیگران چند ماه یا چند روز طول بکشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار