باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

کودتای ارتش یا کودتای اردوغان/ چرا کودتاچیان به هواپیمای اردوغان شلیک نکردند؟!

شکست کودتای جمعه شب در ترکیه شائبه "ساختگی بودن" آن را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف مطرح کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ترکیه در نیم قرن گذشته 4 بار شاهد کودتای نظامیان سکولار علیه دولت‌های منتخب بوده که هر 4 مورد نیز با موفقیت همراه بوده‌ است. به همین دلیل، در کشوری که ارتش هیچگاه به دولت وفادار نبوده و 4 کودتای موفق را برنامه‌ریزی کرده است، شکست کودتای روز جمعه گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره احتمال ساختگی بودن آن مطرح کرده است.

طی روزهای اخیر بسیاری از کارشناسان، وحدت‌نظر احزاب و جناح‌های سیاسی ترکیه در مخالفت با کودتا و تقویت عنصر دمکراسی‌خواهی در میان مردم این کشور طی دهه اخیر را از عوامل اصلی شکست کودتای جمعه شب ارتش برشمرده‌اند.

اما در مقابل، گروهی از فعالان رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی نیز عملکرد ناشیانه کودتاچیان در کودتای اخیر و رعایت نکردن بدیهیات یک کودتا از سوی ارتشی که تجربه چندین کودتای موفق در کارنامه آن مشاهده می‌شود را دلیلی بر نمایشی بودن آن عنوان کرده‌اند. 

این در حالیست که مخالفان ساختگی بودن این کودتا معتقدند کودتا امری پرهزینه برای مردم و اقتصاد یک کشور است و به همین دلیل، هیچ سیاستمداری حاضر نمی‌شود به این قیمت به سرکوب مخالفان خود بپردازند. ضمن اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که کودتا از مسیر برنامه‌ریزی شده خود خارج نشود.

با این حال، اولین تشکیک جدی در اصالت این کودتا یک روز پس از آن از سوی دوست دیرین و دشمن کنونی رجب طیب اردوغان – رئیس‌جمهور ترکیه - مطرح شد. «فتح‌الله گولن» که در ساعات اولیه کودتا، اردوغان مدعی شد کودتا از خانه او در آمریکا مدیریت شده است، پس از طرح این اتهام مدعی جعلی بودن و دست داشتن رئیس‌جمهور ترکیه در این کودتا شد و آن را طرحی از پیش برنامه‌ریزی شده برای سرکوب مخالفان دولت عنوان کرد.

به نوشته دیلی میل، وی بلافاصله پس از متهم شدن مدعی شد اگر فردی از بالا به این کودتا نگاه کند، به وضوح نشانه‌هایی از نمایشی بودن آن را مشاهده می‌کند. 

گولن که به عنوان یک معترض مدنی از سال 2000 در تبعیدی خودخواسته در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد، متهم نشدن هیچ یک از رهبران سیاسی ترکیه در این کودتا و بمباران ساختمان‌های خالی از سوی جنگنده‌های کودتاچیان را شاهدی بر مدیریت آن از سوی اردوغان عنوان کرد. 

علاوه بر اظهارات گولن، گمانه‌زنی‌های بسیار دیگری نیز در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف مطرح شده است که احتمال نمایشی بودن پنجمین کودتا در تاریخ ترکیه را تقویت می‌کنند.

مهمترین دلیلی که در این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از سوی حامیان تئوری توطئه مطرح شده است، هدف قرار نگرفتن هواپیمای حامل اردوغان در آسمان استانبول است. آنها معتقدند اگر کودتاچیان به راستی در پی ساقط کردن دولت بودند، جنگنده‌های تحت اختیار آنها به راحتی می‌توانستند هواپیمای حامل رئیس‌جمهور ترکیه را در آسمان استانبول هدف قرار دهند. 

آنها مدعی‌اند هواپیمای اردوغان در آسمان استانبول زمانیکه به دنبال محلی برای فرود بود، کاملاً در تیررس جنگنده‌های اف-16 کودتاچیان قرار داشت؛ اما هیچ شلیکی به سمت آن صورت نگرفت. به اعتقاد آنها، اگر اردوغان خطری را از جانب کودتاچیان احساس می‌کرد هرگز با هواپیما به استانبول نمی‌آمد.

اینکه هیچ نهاد امنیتی داخلی و خارجی این کودتا را از قبل پیش‌بینی نکرده است نیز در رسانه‌های مختلفی چون المانیتور به عنوان دلیل دیگری بر ساختگی بودن آن ذکر شده است. ضمن اینکه این کودتا از نظر گروهی که مدعی ساختگی بودن آن است، بسیار ناشیانه انجام شده است.

آنها معتقدند اگر این کودتا، واقعی و خواست کودتاچیان براندازی دولت اردوغان بود، باید به جای بستن پل و یا حضور نظامی در خیابان‌ها به سمت اشغال مراکز حساس و دستگیری مقامات ارشد دولت پیش می‌رفتند.

قطع نشدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ترکیه نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل اثبات‌کننده ساختگی بودن این کودتا ذکر شده است. برخی مدعی‌اند اگر کودتای جمعه شب یک کودتای واقعی بود، دولت باید در اولین گام استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی و موبایلی را برای کنترل کودتا محدود می‌کرد؛ اما اردوغان در عوض، در همان ساعات اولیه کودتا، سخنرانی‌های خود را نیز از طریق شبکه موبایلی "فیس تایم" (متعلق به شرکت اپل) به اطلاع مردم می‌رساند. 

اینکه چرا پلیس در این کودتا به طور کامل به دولت وفادار مانده و در مقابل، تنها بخشی از بدنه ارتش درگیر کودتا شده است، پرسش دیگری است که به نوشته المانیتور، این روزها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی زیاد شنیده می‌شود. 

موافقان تئوری توطئه همچنین می‌پرسند چرا کودتاچیان استانبول را برای انجام کودتا انتخاب کردند؛ در حالیکه با توجه به اینکه استانبول، اسلامی‌تر از سایر شهرهای ترکیه و یکی از پایگاه‌های اصلی اردوغان به شمار می‌رود، این کودتای محدود از ابتدا محکوم به شکست بوده است.

فقدان "نقش رهبری" در این کودتا نیز از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان یک دلیل دیگر برای اثبات جعلی بودن آن عنوان شده است. آنها مدعی‌اند تمامی کودتاها برای موفقیت نیازمند یک رهبر هستند و نقش برخی از ژنرال‌های 4 ستاره ارتش در هدایت این کودتا تنها در حد یک گمانه‌زنی است.

به اعتقاد آنها، اگر طبق گفته اردوغان، رهبری این کودتا برعهده فتح‌الله گولن بوده است، چرا او در ساعات اولیه کودتا، رهبری آن را تکذیب کرد؛ در حالیکه این اقدام او می‌توانست روحیه کودتاچیان را تضعیف کند.

در مقابل، گروهی که کودتای جمعه شب ترکیه را یک کودتای واقعی می‌دانند، معتقدند اردوغان با همراهی حزب عدالت و توسعه در طول سالهای اخیر تا حدودی با شناسایی و محاکمه قضایی فرماندهان نظامی ناراضی، ارتش را تا حد زیادی تحت کنترل در آورده و راه را به روی کودتا بسته‌است؛ مسئله‌ای که از سوی واشینگتن پست نیز یکی از دلایل اصلی شکست کودتا خوانده شد.

این روزنامه در توضیح دلایل شکست کودتا نوشت: ترکیه از زمانی که کودتا یک امر مرسوم در سیاست این کشور بود، تغییرات زیادی را تجربه کرده و ارتش قدرت سرکوب‌کنندگی همیشگی خود را از دست داده است. واشینگتن پست همچنین فقدان شرایط لازم در جامعه برای پذیرش کودتا و مقبولیت عمومی اردوغان در میان اقشار مذهبی ترکیه را از دلایل دیگر نافرجام ماندن کودتای روز جمعه برشمرد. 

با این وجود، مجموع این دلایل و گمانه‌زنی‌ها باعث شده است که موافقان تئوری توطئه، کودتای جمعه شب را نه یک کودتای واقعی از سوی ارتش برای براندازی دولت، بلکه کودتایی از جانب اردوغان برای تسویه حساب سیاسی با مخالفانش عنوان کنند. آنها با توجه به موج بازداشت‌های اخیر در ترکیه معتقدند فهرست افراد بازداشت‌شده از قبل مشخص بوده و اردوغان تنها به دنبال بهانه‌ای برای بهره‌برداری سیاسی از آن بوده است.

روزنامه ایندیپندنت نیز روز گذشته با مقایسه کودتای جمعه شب ترکیه با حریق عمدی سال 1933 در پارلمان آلمان نازی که بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان هیتلر شد، این کودتا را طرحی برای بهره‌برداری سیاسی اردوغان عنوان کرد. همانگونه که به نوشته این روزنامه، خود اردوغان نیز پس از شکست کودتاچیان، از کودتای جمعه شب با عنوان "هدیه‌ای از جانب خداوند به ملت ترکیه" یاد کرد.

در هر حال، شکست کودتایی که به نوشته المانیتور تا این لحظه پاسخ‌های موجه کمی را در برابر پرسش‌های جدی بسیار در اختیار دارد، راه را برای افزایش اختیارات ریاست جمهوری اردوغان و رویای تبدیل نظام پارلمانی ترکیه به نظام ریاستی هموار کرده و انتظار می‌رود اردوغان فارغ از واقعی یا ساختگی بودن این کودتا، به خوبی از آن در جهت پاکسازی ارتش و پیشبرد اهداف سیاسی خود در ترکیه استفاده کند.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
اسمش رو باید گذاشت توافقات با ابلیس
با اسرائیل دست دوستی داد بعد از سقرش به فلسطین وقتی همه چی رو آماده یک برنامه ریزی بلند مدت کرد یک کودتا ساختگی کرد
که البته برای پیشبرد اهدافش و همراهی مردم چند نفری رو هم به کشتن داد که اسمش میشه خسارات جانبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
کودتای ترکیه یه بازی بود سربازاشم وافعی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۳۰ تير ۱۳۹۵
وقتی مردم بیان تو خیابون ارتش که نمیتونه با تانک از روی مردم رد بشه نتیجه این میشه که شکست میخوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۳۰ تير ۱۳۹۵
کودتا واقعی بود یا غیر واقعی، به نظر من فتنه ها روز به روز دارد غلیظ تر می شود و حکومت ها بی ثبات تر. اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۳۰ تير ۱۳۹۵
خخخخخ٬الان کارگردانای فیلم ساز ترکیه با این کودتای ساختگی یک ونیم ساعته ٬سریال هزار قسمتی میسازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۳۰ تير ۱۳۹۵
تاحالا ندیده بودم پلیس بیاد جلو ارتش بگیره.طرف تانک نفر بر هلیکوپتر جت دستشه بعد پلیس بیاد کودتا رو با کلت کمری باتون جمع کنه
-
ناشناس
۰۹:۵۰ ۳۰ تير ۱۳۹۵
کودتایی که ریسش معلوم نیست میتونه کار کی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
قبل از شروع كودتاي ساختگي، اردغان ليست مخالفين را آماده مي كنه سپس با عوامل خودش فيلم ساعت دو نصف شب شروع ميشه و در ابتدا رسانه هاي عمومي قطع ميشه ولي فضاي مجازي را آزاد ميذارن خوب اردوغان با هماهنگي پيام تلگرامي ميفرسته ولي مردم خوابند حالا نوبت جنگنده هاست كه مردم بيدار كنند در اين زمان چند ساختمان خالي بمباران ميشه و مردم با صداي انفحار بيدار ميشن و پيام اردوغان مي بينند ، به خيابانها مي ريزند و كودتاي ارتش قدرتمند ناتو در مقابل پليس و مردم شكست مي خوره مرحله دوم فيلم شروع ميشه طبق ليستي كه از قبل آماده شده همه مخالفان از ساعت 5 صبح تا 12 ظهر بازداشت ميشند و حالا براي اينكه وحشت در ميان مردم باقي بمونه هر از چند گاهي انفجاري در سطح شهر ايجاد مي كنند كه مردم فرصت فكر كردن به ماجراي كودتا نداشته باشند با تشكر نويسنده و كار گردان داش رجب و دوستان مضحكش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۳۰ تير ۱۳۹۵
به مردم کشورم امید وار شدم همه کارشناس خوبی هستن .خوب رو از بد تشخیص میدن. تا مردم کشورم عاقلا هیچ کسی نمیتونه توی مسائل کشورمون دخالت کنه .عاشق مردم کشورمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۳۰ تير ۱۳۹۵
به نظر شما اينهايي كه اعدام ميشن حاظرند بخاطر اين بچه بازي جون خودشون رو فدا كنن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
اردوغان کودک کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۳۰ تير ۱۳۹۵
اردوغان مایه ننگ ترکها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
بر شیطان و شیطان صفت و منافق کافر لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
سلام ای مردم مسلمان کشوردوست وبرادرترکیه.چراسربازتان راسربریدیداین عمل زشت قاتل دل هرمسلمانی رابدرد آوردمابچه های ایرونی وقتی به اردوغان اعتراض میکردیم شایدبعضی ازشما ناراحت می شدیدچون ما میدانستیم اجازه دادن ورودتروریست وهابی به کشورتان اینگونه سربریدن انسانهای بیگناه رابه جوانان ومردمان شما آموزش میدهندمگراون سربازی که سرش رابریدی چی گناهی داشت یااون خلبان دستگیرشده چی گناهی دارد بخدای بزرگ اینها تقصیرندارن اینهازیردست بودند میبایست گوش بفرمان فرمانده مافوق خودباشنداگرگوش بفرمان فرمانده ارشدنمیدان تیرباران میشدند.مگراین سربازوسایرسربازان وخلبانان غیورترکیه فرزندان شماامت نیستند مگردرکشورشماقطع الرجا شده ودیگرسیاستمدارجلادی مثل اردغان نداریدمگرجان اوچقدرارزش داردکه بخاطرش هزاران فرزندخودرادرارتش اینگونه قتل عام وشکنجه میکنیدازعاقبت کاروخداوپیامبرش بترسیدماایرانیان همان ساعت اول کودتاه فهمیدیم کودتاطرح اردوغان برای پاکسازی کشورازطرفداران گولن ومخالفین سیاسی خودبوده.اوباقتل عام کردها حالا به سراغ مخالفین داخلی آمده قصدراه اندازی اپراتوری عثمانی رادارد.برای رسیدن به اپراتوری عثمانی نیازبه این جنایات واین طرحها بود.ماجوانان ایرانی تحت هیچ شرایطی قبول نمیکنیم کوتاه ضعیف بدون هماهنگی اردوغان بوده چون برای حذف کردن مخلفان خودفقط همین راه وجودداشته راه دیگری نبودوحالا تمام احزاب سیاسی ترکیه حساب کارخودراکرداندوازترس وحشت کرداندبنظرم بعضی هاهم مقداری شلوارخودراخیس کرداندبرای قدرت نمایی اردوغان همین قدرهم کافی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اوه اوه چه حوصله ای داشتی این همه نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۳۰ تير ۱۳۹۵
گفتم چرا صفحه پر شده نگو ماله تو تومار بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
زیر سر اسراعیل است که اگه دستشونو به اب دریا بزنند دریا نجس میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
شواهد و مدارک نشان می دهد که این کودتا یک کودتای مصنوعی و طراحی شده توسط سازمانهای اطلاعاتی غربی با اطلاع اردوغان بوده و هدف از آن هم بیرون کشیدن ترکیه از باتلاقی بوده که در منطقه فرورفته و باعث شده که با همسایگانش و با روسیه درگیر بشه. به بهونه این کودتا مجددا روابطش رو با روسیه و سایر همسایگان بهبود می بخشه و مخالفین داخلیش رو هم قلع و قمع می کنه. به این میگن یک تیر با چند نشون.
البته تا چند ماه دیگه با یک نقشه خائنانه دیگه دوباره میان جلو و جنایت رو در منطقه ما شروع می کنند باید کاملا هوشیار باشیم.
Germany
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
جالب این بود 8 امین ارتش قدرتمند دنیا و دومین ارتش قدرتمند ناتو از پلیس خود اون کشور شکست بخوره و سربازا تسلیم بشن و کودتا یکروز دوام نیاورد و اردوغان عامل اسراییل اشک تمساح برای همه بریزه
Germany
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
هشتک کودتا نبود تئاتر بود پربیننده ترین در یوتیوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
وقتی این کودتا رو دیدم یاد صحنه نجات یه نفر که میخاست رو پل خودکشی کنه افتادم که یهو اردوغان از راه میرسه و نجاتش میده خخخ
Germany
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
وقتی سفارت امریکا و فرانسه 24 ساعت قبل بسته میشه یعنی اقایان خبر داشتن ..
فقط با یه کمی تاخیر .. محکوم کردن .. زنرال سی سی هم که طرفدار کودتاست چون از جنس خودشه ..
در اینده نزدیک دست خیلی ها رو میشه ..منتظر باشین ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
رجب عجب فیلمی بازی کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
تجربه نشان داده بیشتر مشکلاتی که در دنیا بوجود می آید بدون اطلاع آمریکا ، اسرائیل و ...(حتی در بعضی مواقع عربستان ) اتفاق نمی افتد . مگر می شود در کشوری مثل ترکیه -که در سالهای اخیر خدمات زیادی در راستای سیاست های آمریکا داشته - کودتا بشود و آمریکا و بقیه با خبر نباشند و البته بی تفاوت هم بمانند . نکته جالب و طنز اینکه حتی اردوغان برای مشکوک نشدن مردم دنیا به ساختگی بودن کودتا ، آمریکا را متهم به کارشکنی در استرداد مخالف سیاسی خندان حزب خود (گولن) می کند و عربستان هم خود را نسبت به موضوع بی تفاوت نشان می دهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
رجب داره با اسراییل رابطه بر قرار می کنه پس آمریکا همه کاری برای حفظش می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
همان روز اول هم گفتیم این کودتا جعلی است ، سازمانهای موساد و سیا اگر قرار بود کودتایی شود زودتر به اردوغان نوکرشان خبر می دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
گروگانگيري دو،سه نفر در ارمنستان چند روزه تمام نشد،درگيري توي كشمير بعد از چند روز هنوز ادامه دارد.كوجكترين حركت اينطوري حداقل خاموش كردنش چند روز طول ميكشه.ولي اردوغان كودتاي ارتش دوم ناتو را در دوساعت قلع وقمع كرد وبعد درعرض دوروز٣٠٠٠قاضي،١٠٠٠٠نظامي وچند هزار كارمند بلند بايه خائن را كشف و دستكير كرد و همه چيز به خوبي تمام شد.همه ما هم باور كرديم و از امدادهاي غيبي براي اردوغان دلسوز و مردم دوست متحير شديم.!!@
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
مرگ بر اردوعان بازیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
گزارش خوبی بود ممنون
منم معتقدم دست خود اردوغان توی کار بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
من نمی فهمم اردوغان و کودتا چه دخلی به ما دارد که اینهمه حساسیت نشان بدهیم فکه کنم مشکل ما چیز دیگه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
من نمی فهمم اردوغان و کودتا چه دخلی به ما دارد که اینهمه حساسیت نشان بدهیم فکه کنم مشکل ما چیز دیگه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
سلام . اینا همش فیلمو سیاست اردوغان داغونه .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
عجب فیلمی کارگردانی کردن اردوغان واقعا کارگردان قابلیه ایول,اسکار میگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
عجب فیلمی کارگردانی کردن اردوغان واقعا کارگردان قابلیه ایول,اسکار میگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
سلام.بدون در نظر گرفتن اینکه این کودتا کار کی بوده باید گفت این نتیجه به نفع ایران هستش چون با پیروزی فرضی کودتا با توجه به تمایلات ضد ایرانی گولن منطقه به یکحالت بی ثبات کشیده میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
صدامو یادتون میاد ک چه بلاهایی به سر ملت عراق و ایران آورد و آخر سر با چ وضع فلاکت باری دستگیرش کردن
عاقبت همه دبکتاتورها اینجوریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
اردوغان دیکتاتور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۹ تير ۱۳۹۵
چند تا سوال:
1- این کودتا رو نظامی ها انجام دادن، چرا چند هزار تا قاضی دستگیر شدن؟
2- تعداد نظامی های تو خیابون کم بود، چرا چند هزار تا نظامی دستگیر شدن؟
3- در یک کودتای نظامی قاعدتا باید تعداد عوامل پشت پرده کم و تعداد عوامل تو میدون زیاد باشه، چرا اینجا برعکس بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
سوال دیگه نداری!؟؟؟؟؟؟
Australia
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
سوالات به جاست.
این سوالات تنها یکی از دلایل علکی بودن کودتاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
خب معلومه کودتا رو خودشون راه انداختن
Kazakhstan
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
جالب این جاهست هیچ توریستی اسیب ندیده همش ازکشورخودشون اسیب دیدن این جوری غیرممکنه
Iran (Islamic Republic of)
pit
۲۲:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
بنظر جنابعالی وقتی ارتش بخاطر مردم کودتا میکنه ایا مغز خر خوردن که به مردم موشک یا گلوله بزنن؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
مرگ بر اردوغان کودتا گر
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
ما که گفتیم همون جمعه شب که این کودتای واقعی نبود . این چه کودتای بود که یک روز هم دوام نداشت . و ب دست نظامیان صورت گرفت که همه انها ارتشی و اموزش دیده برای جنگ و درگیری بودنند. هیچ برنامه مشخص ی نداشت. کودتا جای انجام شد که پایگاه طرفداران اردوغان بود مگه میشه هیچ کسی با اطلاع از این موضوع در ان شهر کودتا نمیکنه. بعد بیشتر نطامیان خودشان تسلیم و گروهگان ها در همان ساعات اولیه تسلیم و ازاد شدننذ. مردم در همان ساعات اول پیروز شدن. امدن تانک و خوابیدن مردم واقعا این صحنه کاملا از قبل برنامه ریزی شده بود. هواپیما ها و بالگردها به‌جای موشک زدن که خالی بود و کسی درآنجا نبود. کسی که برای پیروزی در انتخابات و ترساندن مردم ی دو روز قبل با بمب گذاری نظر مردم را عوض بکنه دیگه بعید نیست برنامه کودتای نریزه. این کودتا کاملا یاخته گی و برنامه ریزی شده بود برای قلم و قم کردن مخالفان اردغان. افراد آماتور هم و عادی و بدون هیچ آموزش نظامی اگر کودتا بکنند حداقل ی چندین روز طول میکشه ولی این کودتا ی روز هم دوام نداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
بنازم به ایران و ایرانی،امن ترین کشور منطقه وسط یه کوه اتشفشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
زنده باد ایران اسلامی
Germany
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
این کودتای ساختگی نقشه بود برای حمله غافل گیر کننده به ایران.وقتی دیدند ایران فکرشون رو خونده و اماده باش هس کودتاشون تموم شد خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۷ ۳۰ تير ۱۳۹۵
کودتای از پیش نعیین شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
کلا ماجرا دو جنبه داشت
اگر کودتا واقعی بوده باشه پس ضعف و ناتوانی بیش از حد ارتش ترکیه رو میرسونه چرا که با اون همه سلاح حریف پلیس معمولی شهر و عده ای از مردم نشدن
دوم اگر کودتا ساختگی باشه باید منتظر فتنه ی جدید غربی ها باشیم چرا که ایجاد نا امنی در خاور میانه همیشه حضور اونها رو به دنبال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
بابا کارشناسسسسسسسسسسسسسسس!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
سلام این حقیر تا به حال هر چی نظر دادم متاسفانه نذاشتید روز دوم کودتا این حقیر ساختگی بودن کودتا را برایتان نوشتم ولی شما به آن اهمیت ندادید شما اگر به فیلم های گرفته شده از کودتا و به حمایت بسیار کم رنگ مردم از اردوغان نگاهی بیندازید ساختگی بودن کودتا برایتان مشخص می شود اما اینکه اردوغان برای تثبیت قدرت خود یا انتقام از مخالفان خود این کار را کرده باشد بعید به نظر می رسد این حقیر معتقدم رویکرد غرب به پیاده کردن دموکراسی در کشور های جهان سوم به برگشتن به تمرکز قدرت در یک فرد دست نشانده ی خاص تغییر کرده است لذا تمرکز قدرت در اردوغان با وجاهت به ظاهر مردمی است و احتمال دوم نفوذ دادن ترکیه در اعتلاف مقاومت علیه داعش به صورت ظاهری و حمایت مخفیانه نظامی و بین المللی از داعش و بازی دادن جبهه مقاومت چون حمایت های پشت پرده از اردوغان از یک طرف و دست داشتن غیر مستقیم از طرف دیگر نشان دهنده ی این است که غربی ها همراه با اردوغان در طراحی یک کوداتی ناقص برنامه ریزی کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
همه برای ما تحلیلگر شدن!!!!!!!!!!!
Germany
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اصلا یه بار این ادم فیلم ساخت و یه نفر از پل نجات داد
بعد معلوم شد مامور اطلاعات هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
این اردوغو باید ببری هالیوود بازیگر فیلمای اکشن بشه خیلی آرتیسته لامصب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اردوغان دقیقاً کاری رو کرد که مختار در کوفه کرد.مخالفان را از بدنه ارتش بیرون کشید و دستگیر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۵
کدام کودتا. کودتایی که۶ساعت هم نبود خب معلومه ساختگی است. یک کودتای ساختگی بود برای بهانه داشتن برای از بین بردن مخالفان خدشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۵
این کودتا نبود فک کنم چهارشنبه سوری بود خواستن مردم یکم سرگرم بشن البته چهارشنبه سوری هم بیشتر از این کودتا طول میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
العجب از این رجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
این اردوغان یگ دیکتاتور کثیف وحامایانش همان حامیان دایش هستنند این از ال سعود بدتراست جتی از امریکا نابود باد حزب اخوان ضد مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
احتمال اینکه کودتا ساختگی باشه80%است چون کودتا خیلی ابلهانه انجام شده شاید چون رهبری نداشتند ولی کودتاچیان خیلی لفتش دادند و اهداف غیر مهم رو تسخیر کردند اصلا انگار بازی سیاسی است چون اردوغان بدون سلاح خواسته جلوی ارتش کودتاچی رو بگیره یعنی مردم رو به بازی گرفت و مردم هم جانشان را فدای اردوغان کردند یا شاید برای کشورشان مرگ را خریدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
ببخشید که قبلا از شما اجازه نگرفتند.
Australia
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اردوغانِ اسرائیلی صهیونیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
کشورهای منطقه به گوش باشند انهای که به مردمشون ظلم میکنند کودتا نزدیک است
Germany
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
یاشاسین اردوخان
Australia
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
برو بینیم بابا توهم.
یاشاسین یاشاسین.

این آدم پاش بی افته تو و امثال تو رو هم نمیشناسه . به مردم کشورش هم رحم نکرد تو و ترکهای ایران که سهله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
من یه آذری هستم ولی این دلیل نمیشه از آدم پست و حقیری چون اردوغان حمایت کنم بصیرت بصیرت دوست عزیز اگه یک نفر نظر داده دلیل نمیشه همه آذری ها و ترکهارو زیر سئوال ببریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
درود بر اردوغان
به کوری چشم بعضیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
مشخصه كه : مثال جابي همون شب اول زده شد:
ژله رو ١٢ شب بگذاري تو يخچال تا چهار صبح نميبنده ؛ تركبه كودتا كرد و تموم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
هر کسی که به اندازه یه دانش آموز ابتدایی از سیاست سر در بیاره کاملا مطمئنه که کودتا ساختگی بود واسه تسویه حساب . دهها دلیل کاملا منطقی واسه این ادعا هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
جالبه ایرانیها انقد سیاست میدونن ولی بقیه مردم دنیا اندازه یه کودک ابتدایی هم از سیاست سر در نمیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۵
طراح اين كودتاي ساختگي رژيم صهيونيستي است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
نصف شب وقتی هلیکوپترها ساختمان پارلمان را گلوله باران میکنن شبکه وابسته به دولت سی ان ان ترک در حال گزارش با اعضای پارلمان که در داخل ساختمان بودند بود که اونها با خونسردی تمام در حالیکه صدای گلوله و بمب شنیده میشد داشتن گزارش علیه کودتا چیان و تبلیغ دولت میدادند که اینهم یکی از دلایل ساختگی بودن کودتا بود ، در ضمن در آن ساعت شب و در روز تعطیلی چگونه اعضای پارلمان توانستند علی رغم بسته بودن خیابانها خود را سریعن به داخل ساختمان پارلمان برسانند خودش جای سوال بزرگیست ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
درست همبن است غیر واقعی وبرای تسویه حساب با مخالفین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
شما ناراحتین به هواپیمای اردوغان شلیک نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
ازین ناراحتیم که ساده باورانی مثل تو این کودتای ساختگی رو باور کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۳۰ تير ۱۳۹۵
خدا رو شکر که شلیک نکردن چون خواهان کشتن کسی نیستیم
ولی ازاعتقادات مدافعه گرایانه از سیاستهای کودک کش اردوغان توسط بعضی از دوستان ناراحتیم که این خطرناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
از این رجب هر چی بگی بر میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
ادمی که ادمیت نداشته باشد نوکری امریکا روبکند همین میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
شما باور کردید که کودتا بوده گمان دارم خیالی بیش نیست
مگر می شود هزاران نفر باهم برنامه ریزی کنند و اطلاعات ترکیه نفهمد و هیچ اقدامی نکند و به اصطلاح کودتاگران اردوغان را نکشند مگر مغز حمار خورده اند کار نا تمام انجام بدهند و خودشان را هم ازبین ببرند هم آنها را فریب دادند و هم مردم را اردوغان می خواست اعتبار از دست رفته خود را با کشتن چندین نفر دیگر کسب کند که موفق شد ولی اطمنیان دارم موقت است کاری که خدای متعال در آن نباشد فنا شدنی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
از اول هم مشخص بود کودتا ساخته اردوغان بود تا مخالانشو سرکوب کنه. بن.یسید کودتای ترکیه بخوانید کودتای 28 مرداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
باعث شدید با عربستان قطع رابطه بشه الانم کمر همت بستید با ترکیه قطع رابطه بشه.... دشمنی با ایران و ایرانی بالاتر از این نمیشه.
Australia
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
یه ایرانی شیر مرد، اگه قراره دوستاشون حکام کثیفی مثل ترکیه و عربستان باشه بمیریم بهتره از زندگی با خاری و خفت و دوستی با این جنایت کارهاست!!!!!

یکم فکر کن ایرانی با غیرت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
شما نمونه هایی از کشور های دوست رو نام ببر ؟
نکنه چین رو بگی که اصلا تا حالا پشت ما رو کلا تو هر مسئله ای خالی کرده یعنی همشون خالی کردن.
ما به لطف خدا و رهبری به تنهایی با همه خواهیم جنگید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
ببند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
خفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
چه عجب یه نفر حرف حق زد
Seychelles
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
من روز اول گفتم ناراضیان واقعی در فیلمی بازی میکنن که اردوغان کارگردان اونه. وبا پای خود بدون فکر وارد دام اردوغان شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
فیلم اردوغان است این کودتا با توسط اردوغان و عوامل موساد برای استحکام پایه دولت اردوغان برنامه ریزی شد آخه به نظر شما کی بهتر از اردوغان می تونه اهداف آمریکا واسرایل را برآورده کنه پس عقل سلیم میگه اینها همش فیلمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اشکالش چیه. دست اردوغان درد نکنه که مقدمات کودتای واقعی رو در آینده نزدیک با این تسویه حسابها فراهم کرده.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
چی میگی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
مث اینکه بیشتر بعضی ها تو ایران موافق کودتا بودن و ناراحتن که کودتا ناموفق بوده لطفا کمی منطقی باشین . وجود ثبات در کشوری که اختلاف نظر سیاسی با ما دارد بهتر است از یک کشور بی ثبات و دارای هرج و مرج که چسبیده به مرزهای ماست و بعلاوه تبعات نامطلوب که تحمیل بر تجارات ما با ترکیه خواهد شد . آیا میدانید چند هزار نفر در مرز بازرگان مشغول کار هستند؟ کمی سنجیده فکر کنید و نظر بدین همش روی موج خبر ها اینور و اونور نروید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اردوغان یک میهن پرست واقعی ست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
خاک بر سر مدافعین اردوغان با اون جنایاتی که تو سوریه میکنه
آخرین اخبار