کرمان؛

با مشاوره ژنتیک از معلولیت ها پیشگیری کنیم

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت:انجام انواع غربالگری و مشاوره های ژنتیم تنها راه پیشگیری از بروز معلولیت ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛عباس صادق زاده بااشاره به وضعیت معلولیت ها در استان ،افزود: آمار معلولین در جنوب و شرق استان به دلیل ازدواج های فامیلی بیشتر از سایر نقاط است.
وی انجام انواع غربالگری و مشاوره های ژنتیک را تنها راه پیشگیری از بروز معلولیتها ذکر نمود و گفت : در همین راستا استان کرمان ، بعنوان اولین استان در کشور سه تفاهم نامه در موضوع پیشگیری از معلولیتها منعقد نموده است .
صادق زاده با اشاره به اینکه تفاهمنامه غربالگری شنوایی برای نوزادان تازه متولد شده با اداره ثبت احوال متعقد شده افزود : هر شهروند کرمانی برای دریافت شناسنامه باید نتیجه غربالگری شنوایی را به اداره ثبت احوال تحویل نماید.
وی گفت : تفاهمنامه غربالگری بینایی برای کودکان 3 تا 6 سال یکی دیگر از تفاهمنامه های منعقده است.
صادق زاده اظهار داشت : تفاهمنامه غربالگری بینایی بین آموزش و پرورش ، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی با هدف پیشگیری از نابینایی و کم بینایی در سنین بالاتر منعقد شده است .
وی با اشاره به تفاهمنامه مشاوره ژنتیک برای زوجین جوان و زوجین دارای فرزند معلول، افزود : با انجام این مشاوره ها از معلولیت زایی پیشگیری می شود.
صادق زاده گفت : هیچ یک از تفاهمنامه های منعقد شده الزام قانونی ندارد ولی در سطح استان با مشارکت و همکاری دستگاههای متولی موفق به اجرایی نمودن این تفاهمنامه ها شده ایم
وی افزود : آزمایشگاه ژنتیک در کرمان دائر شده است و آموزش و بازآموزی پزشکان دراین زمینه انجام می شود اما امیدواریم با راه اندازی مرکز ژنتیک استان که بزرگترین مرکز ژنتیک جنوب شرق ایران خواهد شد از بروز معلولیتها جلوگیری نماییم.
انتهای پیام/ی
برچسب ها: مشاوره ، ژنتیک ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.