از برداشت یولاف زراعی در سطح هفت هکتار از اراضی استان کرمانشاه برای اولین بار خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از کرمانشاه، خسرو شهبازی  افزود: در بسیاری از کشورهای جهان سال‎هاست که یولاف را به صورت تجاری کشت می ‏کنند، در برخی از کشورها میزان تولید سالانه دانه یولاف زراعی  بالای یک میلیون تن است .
 
وی با بیان اینکه در سال 1386 توسط دکتر صحبت بهرامی‎نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تحقیقات همه جانبه‌ای با 100 رقم و ژنوتیپ یولاف زراعی در اغلب نقاط استان کرمانشاه و حتی ایلام شروع شد افزود: در سال 1392 و با دست یافتن به هفت رقم سازگار شده با شرایط اقلیمی منطقه، کار تکثیر یولاف زراعی در استان آغازشد.
 
شهبازی ادامه داد: در سال زارعی جاری نیز به منظور تولید بذر مناسب و کافی جهت تولید در مزارع کشاورزان، برای اولین بار در سطح هفت هکتار کشت شد که این میزان سطح زیر کشت در ایران کم سابقه و یا بی ‎سابقه است.
 
وی با اشاره به نهایی شدن مراحل ثبت دو رقم از ارقام مذکور توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت:یولاف گیاهی است زراعی از خانواده غلات که علاوه ‎بر غنی بودن از نظر پروتئین، دارای مواد معدنی سودمند، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‎ها و فیبر محلولی به‎نام بتاگلوکان است.
 
 بتاگلوکان  به‎عنوان ضامن سلامتی قلب، کاهنده کلسترول خون و ابتلاء به دیابت یاد می‏ شود همچنین یولاف دارای خاصیت آنتی‎اکسیدانتی و ضدسرطانی بوده و در کنترل چاقی و بیماری سلیاک نیز بسیار مفید است.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.