اویل‌پرایس: چرا بهای نفت تا سال 2019 افزایش نمی‌یابد؟

وب‌سایت اویل‌پرایس در گزارشی دلایل بالا نرفتن بهای نفت تا سال 2019 را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اویل‌پرایس، سرمایه‌گذاران به شدت از پیش‌بینی‌های ضد و نقیض درباره بهای نفت و گاز خسته شده‌اند. برخی معتقدند به دلیل اشباع شدن بازار بهای طلای سیاه به 20 دلار باز می‌گردد. برخی نیز ادعا می‌کنند مازاد عرضه نفت بیش از مقدار واقعی آن تخمین زده شده است و نفت تا پایان سال به 80 دلار می‌رسد. در حال حاضر بهای نفت بین این دو عدد است.

به گفته مشاوران موسسه انرژی «داگلاس- وست وود» بهای نفت تا سال 2019 و زمانی که تولید نفت فراساحلی (نفتی که از بستر دریا استخراج می‌شود) به اوج برسد، در همین مقدار کنونی باقی می‌ماند.

تحلیلگران این شرکت از سه طرح فراساحلی انتقاد می‌کنند. این سه طرح شامل میدان پارس جنوبی ایران،  طرح «لولا» برزیل در حوزه «سانتوس» و طرح «Tsimin-Xux» مکزیک می‌شوند.  این سه میدان به شکلی طراحی شده‌اند که روزانه 1.617 میلیون بشکه در سال 2017 تولید کنند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد مصرف جهانی نفت خام در سال آینده 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و به 96.78 میلیون بشکه در روز می‌رسد. این در حالیست که تولید کلی 96.79 میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است.

تولید گاز نیز به دلیل طرح‌هایی مانند «گورگون» و «ویتستون» خارج از ساحل استرالیا و گسترش عرضه در خاورمیانه بویژه در ایران و قطر و تعداد زیادی پروژه ال‌ان‌جی –گاز طبیعی مایع- در آمریکا رو به رشد می‌رود. ال‌ان‌جی موجب رکود طولانی مدت در بهای کالا می‌شود.

البته تحلیلگران داگلاس- وست‌وود از لغو شدن برخی از این طرح‌ها خبر دادند. موضوع این است که تأثیر لغو شدن این طرح‌ها بر تولید کلی تا قبل از سال 2019 محسوس نخواهد بود. پس از آن نیز شرکت‌های تولید و استخراج با مشکل جدیدی روبرو خواهند بود: افزایش تولید، مدیریت 350 هزار شغل حذف شده و سرمایه‌گذاری‌های لغو شده. علاوه بر تمام اینها تجهیزاتی که به دلیل کاهش تولید در طولانی مدت آسیب دیده‌اند صنعت تولید نفت و گاز را با بحران جدیدی روبرو می‌کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار