وزیر اقتصاد کشورمان در گفتگو با یک شبکه آمریکایی درخصوص موضوعات مهمی از جمله نظام بانکی ایران و اوراق قرضه سخن گفت.

طیب‌نیا: شاهد تأثیرات مثبت رفع تحریم‌ها بر اقتصاد ایران هستیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی «بلومبرگ» متن گفتگوی «علی طیب‌نیا،» وزیر اقتصاد کشورمان، را با این شبکه تلویزیونی آمریکایی منتشر کرد. بانکداری، اوراق قرضه، نفت و تروریسم از جمله موضوعات مطرح‌شده در این گفتگو بودند. 

طیب‌نیا در پاسخ به پرسشی درخصوص پیش‌بینی وی از رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی ایران در سال جاری و همچنین سال آینده، اظهار داشت دو سال متوالی پس از اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران با رشد اقتصادی منفی مواجه شد. وی افزود بدلیل اتخاذ تمهیدات مناسب از سوی دولت «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان، علی‌رغم ادامه تحریم‌ها و سقوط شدید بهای جهانی نفت‌خام، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 1394 مثبت شد. طیب‌نیا با اشاره به افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی ایران، پیش‌بینی کرد ارشد اقتصادی کشورمان در سال جاری به 5 درصد افزایش یابد. 

طیب‌نیا همچنین افزود افزایش امیدها و فضای مثبت بوجود آمده در بخش اقتصادی زمینه مساعدی را برای جذب بیش از پیش سرمایه‌گذاری خارجی در بخش خصوصی فراهم کرده است. وی همچنین با اشاره به بهبود فضای کسب و کار و بهبود رتبه جهانی ایران در این زمینه، از عزم دولت برای انجام اصلاحات اقتصادی در نظام مالی کشور -از جمله نظام بانکی و بازارهای سرمایه‌گذاری- به منظور ادامه روند صعودی رشد اقتصاد خبر داد. 

طیب‌نیا در ادامه سخنانش اجرای «برنامه ششم توسعه اقتصادی» و تحقق رشد اقتصادی 8 درصد را در سال‌های آتی ممکن دانست. وی همچنین از عزم دولت برای اجرای اصلاحات ساختاری در مؤسسات اقتصادی کشور خبر داد. 

طیب‌نیا هدف اجرای اقتصاد مقاومتی را افزایش ظرفیت تولید در کشور، مقابله با مشکلات موجود و رفع موانع رشد اقتصادی عنوان کرد. 

وزیر اقتصاد کشورمان در پاسخ به پرسشی درخصوص تصمیم اخیر «گروه ویژه اقدام مالی» در تعلیق مجازات‌های ایران به مدت یک‌سال، نیز اظهار داشت: ایران در سال‌های گذشته، در زمینه مبارزه با پولشویی و تروریسم اقدامات مؤثری انجام داده است. وی از وضع قوانین ضدپولشویی، اتخاذ تمهیدات مناسب برای تضمین اجرای این قوانین در مؤسسات مالی و نظام بانکی کشور و استفاده از تجربیات دیگر کشورها و همچنین فناوری‌های گردآوری اطلاعات برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک به پولشویی را از جمله گام‌های مؤثر در این خصوص برشمرد.   

طیب‌نیا در پاسخ به پرسشی درخصوص توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، که یک سال از امضای آن می‌گذرد، اظهار داشت: شاهد تأثیرات مثبت لغو تحریم‌ها بر اقتصاد ایران هستیم. همانطور که اعمال تحریم‌ها در یک بازده زمانی و به تدریج صورت گرفت، لغو آن‌ها هم یک روند زمان‌بری است. در برخی بخش‌ها -از جمله تولید و صادرات نفت- با محدودیت‌های عملی مواجه نیستیم. اما در برخی بخش‌ها، تحریم‌ها هنوز به طور کامل لغو نشده است. وی با اشاره به اجرای کامل مفاد برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بوسیله ایران، از طرف‌های دیگر توافق بدلیل آنکه دست‌کم در عمل به تعهداتشان عمل نمی‌کنند، انتقاد کرد. 

طیب‌نیا همچنین با اشاره به موفقیت کشورمان در کاهش چشمگیر وابستگی به اقتصاد نفتی، اظهار داشت در حال حاضر بودجه‌ای که از طریق نفت تأمین می‌شود حدود 30 درصد کل بودجه کشور را تشکیل می‌دهد که قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.  

وزیر اقتصاد کشورمان همچنین به مشکلات و محدودیت‌های موجود بر سر راه مبادلات بانکی ایران با کشورهای دیگر -بخصوص بانک‌های بزرگ جهان- اشاره کرد و افزود بخشی از این مشکلات بدلیل عدم اجرای تعهدات شش قدرت جهانی در قبال برجام است. وی اظهار امیدواری کرد با ادامه گفتگوها عادی‌سازی روابط بانکی ایران و نهادهای مالی جهان هر چه زودتر تحقق یابد.

طیب‌نیا در ادامه از تلاش ایران برای بازگشت به بازارهای بین‌المللی اوراق قرضه خبر داد. وی همچنین تصریح کرد مقامات کره جنوبی که ماه گذشته به تهران سفر کرده بودند، از تمایل سئول برای عرضه اوراق قرضه ایران در کره جنوبی خبر دادند. 

وزیر اقتصاد کشورمان از مذاکره با چندین آژانس رتبه‌بندی برای بدست آوردن یک رتبه اعتباری و بازگشت به بازارهای بین‌المللی عرضه اوراق قرضه از سال 2002 (1381) است. 

طیب‌نیا همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص تلاش لابی‌های صهیونیستی در آمریکا برای لغو قرارداد 17.6 میلیارد دلاری میان «ایران ایر» و «بوئینگ»، اظهار داشت تهران درخصوص این معامله حساسیت چندانی ندارد و این قرارداد بیشتر برای واشینگتن حائز اهمیت است. وی افزود شرکت‌های دیگری در جهان هستند که می‌توانند نیازهای ما را در این خصوص تأمین کنند.   


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
یه خورده به امریکاییها دلداری داده که هنوز می تونید تحریم را بیشتر کنید ما هنز یک کمی رابطه با خارج داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
آفرین بر تو بخاطر این جمله...
"تهران درخصوص این معامله حساسیت چندانی ندارد و این قرارداد بیشتر برای واشینگتن حائز اهمیت است. وی افزود شرکت‌های دیگری در جهان هستند که می‌توانند نیازهای ما را در این خصوص تأمین کنند."
به اینا نباید گفت فدات شم... هرچند مطمئنا این معامله انجام میشه. لقمه گلوگیریه
آخرین اخبار