گاردین در مطلبی به بیان تاثیر کودتای اخیر در ترکیه بر روند عضویت این کشور در اتحادیه اروپا پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت گاردین در مطلبی با اشاره به کودتای اخیر در ترکیه و تاثیرگذاری آن بر روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا نوشت: کودتای نافرجام جمعه شب در ترکیه که باعث مرگ دستکم 232 شهروند ترکیه‌ای شد، شکنندگی دموکراسی را در کشوری به تصویر کشید که گمان می‌کرد دوران کودتای نظامیان را پشت سر گذاشته است.

اما این کودتا در عین حال، فاصله زیاد ترکیه تا پیوستن به اتحادیه اروپا را نیز به همگان گوشزد کرد. رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه – پس از شکست کودتا با سرکوب گسترده مخالفان خود فاصله کشورش تا اتحادیه اروپا را که تصور می‌شد با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، چندان دور از دسترس نباشد، بیش از پیش افزایش داده است.

در واقع، روابط اتحادیه اروپا با این کشور از سال 2005 که ترکیه به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شناخته شد، هیچگاه تا این حد پرتنش نبوده است و اکنون پس از یک دهه مذاکره طولانی و خسته‌کننده به نظر می‌رسد که دو طرف در این مسیر طولانی با یک مانع بزرگ مواجه شده‌اند.

ترکیه در سال 2004 به عنوان بخشی از تلاشهای چندساله خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا مجازات اعدام را از قوانین کیفری حذف کرد. اما اردوغان اعلام کرده است درصورت خواست مردم، مجازات اعدام را مجدداً قانونی خواهد کرد.

این در حالیست که «فدریکا موگرینی» – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – صریحاً عنوان کرده است بازگردانده شدن مجازات اعدام به کتاب قانون ترکیه عملاً به امیدهای این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا پایان خواهد داد. 

«مارک پیرینی» - فرستاده سابق اتحادیه اروپا در ترکیه – معتقد است روابط ترکیه با اتحادیه اروپا اکنون در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته است. او می‌گوید اگرچه اردوغان در بازگرداندن دوباره مجازات اعدام به قانونی بودن این مجازات در آمریکا استناد می‌کند، اجرایی شدن مجدد این قانون در ترکیه، مذاکرات این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا را در بن بست قرار خواهد داد. 

افزون بر این، دولت ترکیه طی 48 ساعت بعد از کودتا هزاران کارمند، درجه‌دار نظامی و قاضی را به اتهام کودتا، بازداشت یا از محل کار اخراج کرد. اقدامی که به شدت باعث عصبانیت «یوهانس هان» – کمیسر توسعه اتحادیه اروپا – شده است. او معتقد است که فهرست دستگیرشدگان به نظر از قبل از کودتا مشخص بوده است. 

«المار براک» – رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا – نیز روز گذشته در نشست فوق‌العاده این پارلمان اظهار داشت اردوغان کودتای اخیر در ترکیه را به یک ضدکودتا تبدیل کرده است.

در این نشست، بسیاری از اعضای دیگر پارلمان اروپا نیز نسبت به آینده این کشور اظهار نگرانی کردند. به اعتقاد آنها، ترکیه پس از کودتا در مسیری قدم گذاشته است که آن را از تصور یک کشور اروپایی دور می‌کند. 

البته تنش در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا پدیده جدیدی نیست و به عنوان مثال، این کشور در ماه آوریل گذشته نیز به دلیل نقض دموکراسی و حاکمیت قانون، نقض قوانین مقابله با تروریسم و جلوگیری نکردن از سیل مهاجرت پناهجویان سوری به اروپا با اتحادیه اروپا دچار چالش شد. 

اما چالش جدیدی که در روابط این کشور با اتحادیه اروپا پس از کودتای جمعه شب بوجود آمده است، به وضوح نشان می‌دهد که آنکارا تا رسیدن به اتحادیه اروپا هنوز راه درازی در پیش دارد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار