تلگراف: تکرار داستان دروغ های انگلیس/ اعتراف این کشور به حمایت از جنایات سعودی‌ها در یمن

وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای اعتراف کرد اظهارات پیشین این کشور مبنی بر نبود موارد نقض حقوق بشر در حملات عربستان به یمن، دروغین بوده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت نشریه تلگراف با اشاره به اظهارات مقامات وزارت خارجه انگلیس مبنی بر این‎که «ائتلاف تحت امر عربستان احتمالاً حقوق بشردوستانه بین‌المللی را در یمن نقض کرده‌‎ است»، تغییر موضع آشکار دولت انگلیس را شرم‌آور دانست.

وزارت امور خارجه انگلیس در گزارشی  اعلام کرد: این ادعا که هیچ مدرکی دال بر نقض حقوق بین الملل از جانب ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن پیدا نکرده است، درست نیست.

براساس این گزارش، وزارت امور خارجه انگلیس بیانیه های سه وزیر مختلف خود را که گفته بودند بر اساس ارزیابی های انگلیس، عربستان سعودی حقوق بشردوستانه بین المللی را در یمن نقض نکرده است، تغییر داد.

انگلیس در طول جنگ یمن، که عربستان آن را از فروردین ماه سال 1394 آغاز کرد، از حامیان پادشاهی سعودی بود و سازمان‌های بین‌المللی بارها از کمک‌های ملی و تسلیحاتی این کشور به ائتلاف سعودی پرده برداشته‌ بودند؛ اما پس از آن‌که سازمان ملل متحد، ماه گذشته گزارشی منتشر و به صورت رسمی اعلام کرد عربستان و متحدانش در یمن بیش از 500 کودک را کشته‌اند، انگلیس سعی کرد به نحوی موضع خود را تغییر دهد.

وزارت خارجه انگلیس روز پنج‌شنبه 6 اصلاحیه بر اظهارات مقامات این کشور در پارلمان، که اوایل سال جاری میلادی اعلام کرده بودند ائتلاف سعودی حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نقض نکرده است، وارد کرد. 

توبیاس الوود، از مقامات وزیر خارجه انگلیس، به نمایندگان پارلمان اعلام کرد در ماه فوریه (بهمن 1394) اعلام شده بود که طبق بررسی‌های صورت گرفته، ائتلاف سعودی، حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نقض نکرده است. وی افزود: «این درحالی است که باید این‌گونه بیان می‎شد که ما متوجه نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی از سوی ائتلاف نشده ایم.»
به گفته الوود این تغییر موضع پس از بررسی مجدد موضوع از سوی مقامات وزارت خارجه صورت گرفته است.

فیلیپ هموند، وزیر خارجه سابق انگلیس اوایل سال جاری میلادی به نمایندگان پارلمان گفته بود: «من به طور منظم این وضعیت (جنگ در یمن) را با مشاوران خود مورد بررسی قرار داده و در موارد متعدد با همتای سعودی خود در این باره تبادل‌نظر می‌کنم.»
وی افزوده بود: «قضاوت ما این است که هیچ مدرکی دال بر نقض حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی وجود ندارد، اما همچنان به طور منظم به بررسی وضعیت خواهیم پرداخت.»

اما اکنون مقامات وزارت خارجه، که بوریس جانسون از ماه جاری تصدی آن را برعهده گرفته است، اعلام کرده اند هاموند باید می‎گفت: «با توجه به اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دارد، ما متوجه نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سوی ائتلاف تحت امر سعودی نبوده‎ایم. وضعیت کماکان تحت بررسی دقیق و مستمر است.»

بر اساس آمار رسمی کمپین مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش بیش از 6 میلیارد و700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.
علاوه بر کمیته توسعه بین‌المللی در مجلس عوام انگلیس، پارلمان اروپا و سازمان دیده‎بان حقوق بشر نیز خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان شده‌اند. با این حال دولت انگلیس همچنان به ریاض سلاح می‌فروشد.

ائتلاف سعودی حملات مرگبار خود به کشور فقیر یمن را از فروردین ماه سال 1394 و با هدف بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور آغاز کرد و تاکنون با بهره‌گیری از تسلیحات پیشرفته و بعضاً ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌‎ای، باعث مرگ بیش از 9 هزار و 600 نفر شده است.

در این حملات علاوه بر مرگ هزاران نفر، بسیاری از زیرساخت‌های یمن از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و کارخانه‌ها تخریب و زمینۀ گسترش گروه‌های تروریستی از جمله القاعده در این کشور فراهم شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
غرب و آمریکا یی ها با در اختیار داشتن ماشین رسانه و تبلیغات و کنترل و سانسور اخبار مانع از انتشار واقیعت های حوادث و اتفاق های که در جهان صورت میگیره میشن و اخبار. را انجوری که دوست دارند انتشار میدهند. و با کسانی و شبکه و رسانه های که حقیقت را انتشار میدهند مقابله و با تهمت زدن پخش آنهارا قطع و تعطیل می کنند.
آخرین اخبار