پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی به بررسی احتمال تأخیر در عادی‌سازی روابط تل‌آویو و آنکارا پس از کودتای شکست‌خورده ترکیه پرداخت.

آیا کودتای شکست‌خورده عادی‌سازی روابط آنکارا-تل آویو را به تأخیر می‌اندازد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی به بررسی احتمال تأخیر در عادی‌سازی روابط تل‌آویو و آنکارا پس از کودتای شکست‌خورده ترکیه پرداخت. در مطلبی به بررسی علل تأخیر عادی‌سازی روابط تل‌آویو و آنکارا پس از کودتا پرداخت و نوشت: وقوع کودتا در ترکیه باعث شد تل‌آویو با نگرانی بیشتری این رخداد را رصد کند. شورش و بی‌ثباتی ناشی از کودتا در کشوری همچون ترکیه می‌تواند تلاطم اساسی در پیکربندی رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

آنچه موجب نگرانی تل‌آویو از تحولات داخلی ترکیه می‌شود، ادامه روند عادی‌سازی روابط تل‌آویو و آنکارا است. سازش آنکارا با این رژیم مهم‌ترین شکاف در سیاست خارجی ترکیه و رژیم صهیونیستی که وابستگی به غرب است را پر می‌کند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای در شهر شبات اعلام کرد اسرائیل به روند دموکراتیک در ترکیه احترام می‌گذارد و به ادامه جریان عادی‌سازی روابط با ترکیه پایبند است.

بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به طور خلاصه موضع تل‌آویو را در برابر آنکارا تعیین می‌کند. به عبارت دیگر کودتای ترکیه مسئله‌ای داخلی بود و ادامه روابط آن‌ها بدون شک به نفع هر دو طرف است.

با این حال، بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این زمینه کمی عجولانه به نظر می‌رسد. عادی‌سازی روابط تل‌آویو و آنکارا در صورتی ممکن است که رجب طیب اردوغان همچنان بر مسند قدرت باقی بماند و شرایط برای برقراری روابط تحت کنترل باشد. در شرایط فعلی، حکومت اردوغان در بی‌ثباتی به سر می‌برد و ادامه مذاکرات دو طرف دور از ذهن است. ایجاد ثبات در سیاست داخلی ترکیه نیازمند زمان است و هرگونه اقدامی در زمینهٔ عادی‌سازی روابط با آنکارا ممکن است به زیان تل‌آویو تمام شود.

بر اساس توافق آشتی آنکارا و تل‌آویو، کابینه امنیتی هر دو طرف مفاد توافق را تأیید می‌کنند و یک کپی از توافق امضا شده به طرف مقابل ارسال می‌شود. سپس پارلمان ترکیه توافق را تصویب کرده و با اعزام سفیر عادی‌سازی روابط آغاز می‌شود. بنابر برنامه‌ریزی‌های پارلمان ترکیه، قرار بود در هفته جاری لایحه این توافق بررسی شود؛ با این وجود، پرسشی که باقی می‌ماند این است که آیا این جلسه طبق برنامه پیش می‌رود؟

علی‌رغم وقوع کودتا، تمایل ترکیه به ایجاد روابط حسنه با اسرائیل تغییر نکرده است. چراکه آنکارا به دنبال بهبود موقعیت دیپلماتیک خود در منطقه است و همکاری با رژیم صهیونیستی در مسائل امنیتی و اطلاعاتی را نخستین گام برای ارتقای موقعیت خود در منطقه قلمداد کرده است. از سوی دیگر، موضوع توسعه همکاری‌های راهبردی ترکیه و رژیم صهیونیستی مانند انتقال گاز از طریق ترکیه، احداث شهرک صنعتی در غزه و پایان دادن به تلاش‌های ترکیه برای خنثی کردن تاخت‌وتاز اسرائیل در مجامع بین‌المللی مانند ناتو از مهم‌ترین علل برای عادی‌سازی روابط دو طرف تلقی می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار