نیویورک تایمز: کودتای ترکیه، چکی سفید امضا در دست اردوغان برای کنار زدن مخالفان

به نوشته نیویورک تایمز، رئیس‌جمهور ترکیه از همبستگی ایجاد شده پس از کودتای نافرجام این کشور به نفع خود بهره خواهد برد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «رجب طیب اردوغان،» رئیس‌جمهور ترکیه، شنبه شب در حالی که پیروزمندانه پس از شکست کودتا بر فراز یک اتوبوس خارج از عمارت خود ایستاده بود در جمع طرفدارانش اعلام کرد: ما تنها در برابر خدا تعظیم می‌کنیم.

این اقدام نمادین او یادآور روزهایی بود که وی هنوز چندان شناخته‌شده نبود و از فراز اتوبوس‌ها برای مردم سخنرانی می‌کرد. او توانست تنها با جلب حمایت مردم خود را به این مقام برساند.

اردوغان در مراسم تدفین یکی از قربانیان کودتای نافرجام ترکیه در یکی از مساجد استانبول اعلام کرد: این هفته بسیار اهمیت دارد. ما میدان‌های بزرگ شهر را ترک نمی‌کنیم. 

نیویرک تایمز نوشت: اکنون که کودتا به شدت سرکوب شده است و حدود 6 هزار نیروی نظامی ترکیه در بازداشت به سر می‌برند، مردم این کشور در فکر پیامدهای طولانی‌مدت حادثه اخیر هستند. پرسشی که در این جا مطرح می‌شود این است که آیا اردوغانی به مراتب قدرتمندتر از پس از این کودتا ظاهر شده است؛ یا وی تا اندازه‌ای ضعیف شده است که باید از این پس با مخالفانش کنار بیاید؟

در ادامه این گزارش آمده است: این مسئله که حتی مخالفان وی مقابل کودتا ایستادند و آن را حرکتی رو به عقب و تخطی از دموکراسی دانستند، به اردوغان این فرصت را داده است تا شکاف‌های سیاسی موجود در این کشور را پوشش دهد و گروه‌های مختلف را به اتحاد برساند.

بنابر این گزارش، با نزدیک شدن به پایان هفته در این کشور مشخص شد این رخداد برای اردوغان و طرفدارانش پیروزی بزرگی بوده است. با وجود آن که سکولارها و لیبرال‌های ترکیه نیز با این کودتا مخالفت کردند، این طرفداران اردوغان بودند که در فرودگاه جمع شدند تا کودتاگران را از آن جا بیرون کنند.

نیویورک تایمز نوشت:« نقش مسجد در بسیج شهروندان ترکیه برای شکست کودتا بسیار پررنگ بود. گرچه این مسئله به مذاق بسیاری از سکولارهای این کشور خوش نیامد؛ زیرا آن‌ها مدعی هستند رخداد مذکور تخطی از اصول سکولاریزم است که دین را از سیاست جدا می‌داند.»

«نگار گوکسل،» یکی از تحلیلگران ارشد گروه بحران بین‌المللی، معتقد است امکان دارد اردوغان ترکیه را به سمت یکی از دو مسیر پیش‌رو سوق دهد. یکی از آن‌ها سوء استفاده از این حادثه برای تغییر ساختار قدرت به نفع خود و دیگری بهره‌برداری از همبستگی ایجاد شده برای جبران گذشته با سرمایه‌گذاری روی قانون و صدور مجوز به منظور ابراز مخالفت به اشکال مختلف است.

به ادعای نگارنده این گزارش، سابقه اردوغان ثابت می‌کند انجام اقدام دوم بعید است. هر زمان که قدرت او با چالشی مواجه شده، وی به سرعت دشمنانش را کنار زده و مستبدانه‌تر رفتار کرده است. 

بسیاری معتقدند کودتای اخیر نیز به مثابه چکی سفیدامضا در اختیار اوست که مجوز سرکوب نه تنها ارتش بلکه دستگاه قضایی این کشور را فراهم کرده است. بازداشت‌های اخیر به خوبی نمایانگر مسئله مذکور است.

گرچه در ابتدای کودتا و برای هرچند مدتی اندک تصور می‌شد امکان دارد دولت اردوغان سقوط کند، بازگشت سریع وی به کشور پس از شنیدن اخبار و سخنرانی قاطع روز شنبه او از فراز اتوبوس نشان داد که پای همه چیز ایستاده است. 

یکی از طرفداران رئیس‌جمهور ترکیه روز راه‌پیمایی در حمایت از وی به خبرنگاران گفت: به اطرافتان نگاه کنید. ما سربازان حقیقی این کشور هستیم و از یک نفر پیروی می‌کنیم.


انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار