در چهلمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو سه قنات از استان کرمان در پرونده قنات ایرانی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ محمود وفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه کمیته ثبت میراث جهانی یونسکو، پرونده قنات گوهر ریز جوپار و قنات های اکبرآباد و قاسم آباد بروات بم را مورد بررسی قرار داد افزود: این قنات ها با کسب رای مناسب به ثبت جهانی رسید.
وی خاطر نشان کرد: در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه 11 قنات ایرانی در میراث تاریخی ، فرهنگی یونسکو ثبت شد سه قنات از استان کرمان بود که به ثبت جهانی رسید.
وفایی با بیان اینکه قنات گوهر ریز جوپار یکی از فعال ترین قنات های بخش جوپار استان کرمان است ، تصریح کرد: این قنات با قدمتی ۷۵۰ ساله از دوران صفویه دارد و در مجموع با سه هزار و ۵۵۶ متر طول با ۱۲۹ حلقه چاه و در شش رشته با دبی آب ۶۰ لیتر در ثانیه حدود ۳۳۰ هکتار اراضی باغ شهر جوپار را آبیاری می کند و یکی از مزیت های این قنات تأمین آب آن از گسل است.
وی یادآور شد: قنات های اکبرآباد و قاسم آباد بروات در شرق کرمان نیز از پرآب ترین قنوات این منطقه به شمار می روند.
استان کرمان با 23 شهرستان و بیش از 7 هزار اثر تاریخی، 700 اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی شامل ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، روستای صخره ای میمند و قنوات از قطب های گردشگری کشور به شمار می رود.
انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار