به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بیزنسلاین، کریدور حمل ونقل بینالمللی شمال – جنوب که به امضای سه کشور ایران، روسیه و هند رسیده است، در بخشهای دیپلماسی و تجارت بسیار مهم خواهد بود.
آغاز عملیات ساخت کریدور مذکور که بندرعباسِ ایران را به «سنپترزبورگِ» روسیه وصل میکند برای هند از اهمیت بالایی برخوردار است. این پروژه نه تنها دسترسی هند را به سطح جغرافیایی وسیعی فراهم میکند، موفقیت آن میتواند فشاری غیر مستقیم بر اسلامآباد وارد کند که به نفع هند است. پاکستان اجازه نمیدهد هند هیچ گونه ترانزیتی به افغانستان انجام دهد. کریدور مورد نظر با دور زدن پاکستان از اروپا شمالی و قفقاز تا آسیای مرکزی کشیده میشود.
محمولههای کانتینری هند به مقصد سنپترزبورگ، احتمالاً از ماه اوت، دیگر مجبور به طی سفرهای 40 روزه در سراسر جهان و استفاده از کانال شلوغ و گران قیمت «سوئز» نیستند. بازرگانان میتوانند مسیری کوتاهتر را تا بندرعباس طی کنند، سپس محمولهها از آنجا و از طریق جاده نزدیک به 1800 کیلومتر را تا آستارا در آذربایجان میپیمایند و پس از آن مسیری را تا باکو در خزر و بندر «علیا» در دلتای «ولگا» طی میکنند.
این پروژه به شکلی طراحی شده است که سفر به کشورهای عضو اتحاد سابق جماهیر شوروی در اروپا و آسیای مرکزی را ممکن میسازد. قزاقستان و ازبکستان از جمله این کشورها هستند و هند در حال حاضر کمترین روابط تجاری را با آنها دارد.
گزارشها حاکی از این است که روسیه قصد دارد تا سال 2017 تمام این 5 هزار کیلومتر را ریلکشی کند. این برنامه بوسیله روسیه آغاز شد و ریل بین ایران و هند در سال 2002 تا آذربایجان کشیده شد. بخش ایرانی پروژه به دلیل اعمال تحریمهای بینالمللی که به تازگی لغو شدهاند، به تعویق افتاد. گزارشهای اخیر از پیشرفت سریع عملیات حکایت دارد.
آزمایشها نشان میدهد فاصله بین سنپترزبورگ و «جیاِنپیتی بمبئی» به نصف، یعنی 20 روز کاهش خواهد یافت. این در حالیست که اگر ریلهای درون قارهای نیز ساخته شوند مدت زمان 40 روزه به 14 روز کاهش مییابد.
هزینه حمل و نقل برای یک کانتینر 40 فوتی 3 هزار دلار تخمین زده شده است. البته بهای واقعی زمان بهرهبرداری از کریدور و با توافق ملتهایی که در آن مشارکت میکنند، مشخص میشود.
انتهای پیام/