آینده مبهم خودروهای بدون راننده تسلا درپی بروز چند تصادف

شرکت خودروسازی تسلا برای ادامه تولید مدل‌های مجهز به سامانه راننده خودکار با مشکلات جدی مواجه شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ اولین مورد از تصادف و کشته شدن سرنشین یکی از مدل‌های خودروی مجهز به سامانه راننده خودکار تسلا، 7 مه (18 اردیبهشت) گزارش شد، پس از آن یکی دیگر از مالکان خودروهای تسلا، سامانه اتوپایلوت (خودران) خودروهای این شرکت را مقصر تصادف اخیرش دانست. این تصادف تلفات جانی در پی نداشت؛ اما نگرانی زیادی را درباره کارآمد و موفق بودن صنعت خودروهای مجهز به سامانه راننده خودکار بوجود آورده است.

در تصادف 7 مه، یکی از خودروهای تسلا در فلوریدا تصادف سختی کرد و یک نفر کشته شد. مقامات فدرال آمریکا بررسی‌های لازم را انجام داده و مشخص شد دوربین این ماشین مدل S تسلا در تشخیص تریلر تراکتوری که در حال عبور از جاده بود، ناکام مانده، در نتیجه ترمز‌های خودکار این خودرو فعال نشده و تصادف سنگینی رخ می‌دهد. در آن گزارش عنوان می‌شود که ممکن است راننده از سامانه "خودران" تسلا استفاده نکرده باشد. 

"ایلان ماسک،" مهندس، مخترع و فردی سرشناس در صنایع پیشرفته آمریکایی،  تحت فشار زیاد افکار عمومی روز گذشته در توئیتر خود اعلام کرد طرح جامع سری تسلا در راه است.

اما تصادف دیگری نیز رخ داد، هرچند در این تصادف کسی جان خود را از دست نداد؛ اما سامانه خودران تسلا مقصر شناخته شد. روز یکشنبه در مونتانا یک خودروی مدل ایکس تسلا تصادف سختی کرد. راننده مدعی شد سامانه راننده خودکار ماشین خود را روشن کرده بود؛ اما خودرو به گاردریل‌ها برخورد شدیدی کرده و از جاده خارج شد. تصاویر حادثه نشان داد قسمت سرنشین جلو به‌کلی جمع شده، و شدت تصادف قابل تامل است.

هر دو سرنشین خودرو از این تصادف جان سالم به در بردند و آسیبی ندیدند. دوست این راننده در تالار گفتگوی کلوب تسلا موتورز نوشت خودرو بر روی سامانه خودران با سرعتی در حدود 55 تا 60 مایل بر ساعت (حدودا 88 تا 96 کیلومتر بر ساعت) در حال رانندگی بود که بنا به دلایلی از جاده خارج شده و به‌شدت با گاردریل‌های بغل برخورد کرد. آنها هنوز هم نمی‌دانند که چگونه ممکن است سامانه راننده خودکار تسلا ماشین را به خارج از جاده هدایت کند و قطعا نه ‌تنها آنها که همه مردم دوست دارند بدانند، این حادثه چگونه اتفاق افتاده است.

اتوپایلوت سامانه رانندگی نیمه خودرانی است که می‌تواند تمام وظایف راننده از جمله هدایت فرمان و ترمز را بر عهده بگیرد. البته تسلا اعلام کرد رانندگان نباید در حالت اتوپایلوت فرمان را به حال خود رها کرده و همیشه باید مراقب باشند.

بروز برخی تردیدها درباره آینده بازار خودرهای بی‌نیاز از راننده، نگرانی جدی در میان کارشناسان، فعالان بازار و سرمایه‌گذاران این حوزه بوجود آورده است. گلدمن ساکس پیش بینی کرد کاربرد خودروهای مجهز به سامانه خودران به سرعت گسترش می‌یابد و ارزش تجارت در این حوزه از 3 میلیارد دلار کنونی به 96 میلیارد دلار در سال 2025 افزایش می‌یابد. این رقم تا سال 2035 به 290 میلیارد دلار افزایش می‌یابد که بیش از نیمی از آن در 20 سال آینده سود خالص خواهد بود.

"دَن گالوز،" معاون رئیس در بخش ایمنی بصری شرکت موبیلِی" در این باره گفت: نواقص خودروهای فاقد راننده را باید با نصب سنسورهای بیشتر در آنها به حداقل رساند.

کمپانی‌های خودروسازی بزرگی مانند جنرال موتورز، فولکس واگن و آئودی به اندازه تسلا موتورز عجول نبودند و قصد دارند در سال 2017-2018 نخستین خودروی مجهز به سامانه "خودران" را به بازار عرضه کنند. کمپانی تویوتا هم بیش از یک میلیارد دلار بر روی تحقیقات و دستیابی به فناوری این سامانه سرمایه‌گذاری کرده است؛ اما قصد ندارد تا سال 2020 و همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک توکیو، مدلی را راهی بازار کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار