یو اس اِی تودی: نفت را فراموش کنید، لیتیم بازار را تسخیر می‌کند

یک نشریه آمریکایی با اشاره به فراگیر شدن استفاده از خودروهای الکترونیکی نوشت: نفت در آینده دنیای حمل و نقل جایگاهی ندارد.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی یو اس ای تودی در گزارشی به قلم "جیمز استافورد" نوشت: تا چند سال پیش همه ما با تمسخر به ایده استفاده از خودروهای الکترونیکی نگاه می‌کردیم. کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی استفاده از باتری‌های دارای یُن لیتیم در ساخت خودروهای جدید حرف اول را بزند. امروز دیگر کسی به استفاده از خودروهای برقی نمی‌خندد و لیتیم به یکی از مواد معدنی با ارزش تبدیل شده که قرار است ما را وارد عصر جدیدی از فناوری کند.

در ادامه این گزارش آمده است: کمپانی خودروسازی "تسلا" در آمریکا برای توسعه فعالیت‌های خود در زمینه تولید خودروهای الکترونیکی، منطقه وسیعی را در نوادا خریداری کرده تا با تاسیس کمپانی‌های بزرگ، به سرعت در مسیر ساخت خودروهای برقی گام بردارد.
فروش چشمگیر خودروهای الکترونیکی تسلا، این نوید را به خودروسازان آمریکایی داد که نسل بعدی خودرو در بازارهای جهانی به مدل‌هایی بی‌نیاز از سوخت فسیلی و کاملا پاک تعلق دارد. 

مقامات آلمان وعده دادند تمام خودروهای تولید شده این کشور تا سال 203، اجبارا فاقد هرگونه آلایندگی خواهند بود و با محیط زیست سازگاری کامل دارند. دولت آلمان طرحی را با خودروسازان این کشور آغاز کرده است که به موجب آن 1.4 میلیارد دلار صرف توسعه فناوری الکترونیکی و فروش خودروهای برقی می‌شود.

خودروسازان آلمانی امیدوارند تا سال 2020 ، 500 هزار دستگاه خودروی الکترونیکی به فروس برسانند. به این ترتیب بازار جهانی خودرو به سمت استفاده از باتری‌های لیتیمی سوق داده می‌شود و خودروهای دیزل به حاشیه می‌روند. نروژ در این راه پیشگام شد و به دنبال تصویب طرحی است که در آن خرید و فروش هر نوع خودروی بنزین سوز در این کشور از سال 2025 ممنوع خواهد بود.

وال استریت ژورنال پیش بینی کرد در 2 دهه آینده، استقبال از خودروهای بنزین سوز 5 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. تا سال 2035، خودروهای الکترونیکی 35 درصد از سهم بازارهای جهانی را به خود اختصاص می‌دهند.

با انقلابی که در حوزه انرژی و سوخت بازار خودرو رخ می‌دهد، هزینه ساخت و نگهداری خودرو کاهش می‌یابد، حجم آلاینده‌های زیست محیطی کمتر شده و جامعه جهانی به آرزوی دیرینه خود مبنی بر متوقف کردن روند تغییرات آب می‌رسد.

کمپانی‌های خودروسازی تسلا موتورز، نیسان موتورز، هیوندای و فولکس واگن همگی وارد تولید خودروهای الکترونیکی شده‌اند. کمپانی فورد نیز با اختصاص بودجه 4.5 میلیارد دلاری برنامه طراحی و ساخت 12 مدل جدید خودروی الکترونیکی را تا 4 سال آینده دنبال می‌کند.

رونق گرفتن بازار خودروهای الکترونیکی موجب شده است بهای ماده معدنی لیتیم از 5 هزار دلار در هر تن که چند سال پیش به فروش می‌رفت به 15 هزار دلار در هر تن افزایش یابد. بهای لیتیم فقط در سال 2014، 20 درصد رشد یافت.

پیش بینی می‌شود استفاده از لیتیم تا سه برابر افزایش یابد بطوریکه مصرف 160 هزار تن آن به 470 هزار تن تا سال 2025 برسد. درصورتیکه سالانه 500 هزار خودروی الکترونیکی تولید شود، به تمام لیتیم معادن جهان برای تامین باتری این خودروها نیاز است. در آن زمان نفت مشتری چندانی ندارد؛ اما جنگ بعدی بر سر لیتیم خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار