ایران در آستانه رکوردی دیگر/ کاروان ریو،لندن را تسخیر می کند

اهمیت المپیک ریو 2016 از حیث نفرات حاضر در کاروان در آستانه رکورد شکنی در طول ادوار حضور ایران در این رقابت هاست.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،ایران در تمامی ادوار گذشته المپیک موفقیت های زیادی را در المپیک بدست آورده است اما در این راه همیشه 4 بحث مورد نظر بوده است که در این گزارش به آن می پردازیم.

در بحث اول تعداد کاروان ایران در المپیک
بحث دوم فراوانی مدال 
بحث سوم تعداد رشته های حاضر در رقابت ها 
بحث چهارم حضور بانوان 

امروز شنبه 19 تیر ماه 95 است و حدود 25 روز دیگر تا شروع المپیک باقی مانده است و به زعم برخی ها  المپیک ریو برای ایران نقطه عطفی در این رویداد بزرگ خواهد بود چرا که ما توانایی شکستن رکورد در تعداد مدال را خواهیم داشت.
   
1)کاروان اعزامی از لحاظ کمی :
کاروان ایران در رقابت های المپیک ریو با 61 ورزشکار رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که در المپیک 2012 لندن ما با 53 ورزشکار نتایج قابل قبولی را کسب کردیم. امید است با افزایش 8 سهمیه در ریو بتوانیم تعداد مدال ها را نیز افزایش دهیم .  

2)فراوانی مدال ها 
المپیک لندن یکی از فوق العاده ترین المپیک ها برای ایران بود. ورزشکاران ایران در لندن گل کاشتند و در وضعیت آشفته ورزش آن سال ها، کمیته ملی المپیک را رو سفید کردند. 4طلا، 5نقره و 3 برنز روزهای رویایی را برای ایران در لندن رقم زد.

ایران در هیچ دوره ای از المپیک دست خالی به کشور برنگشته است. حتی در المپیک سئول1988 که در کشتی صاحب یک مدال نقره شدیم. با توجه به این که بسیاری از نمایندگان ایران مانند(شمشیربازان، والیبال، تکواندو، وزنه برداری) در ریو با پشت سر گذاشتن نمایندگان قدر جهانی سهمیه گرفته اند، انتظار می رود به مدال المپیک نزدیک باشند.

3) تعداد رشته های حاضر
کشتی ایران در ادوار مختلف پای ثابت المپیک بوده و در برخی موارد یک تنه جور تمام رشته ها را کشیده  و مدال آوری کرده است.
اگر  نگاهی به رشته هایی که به نمایندگی از کشورمان در المپیک های مختلف حضور داشته اند بیاندازید، نام چند رشته را خواهید دید که در هر دوره تکرار می شود.
کشتی، تکواندو، وزنه برداری، دو ومیدانی و دوچرخه سواری تقریبا در همه ادوار حضور داشته اند. نکته حائز اهمیت آن است که ورزش های گروهی از این نظر بسیار ناموفق بوده اند. به طوری که از المپیک 1988 تا کنون تیم بسکتبال کشورمان توانست به المپیک 2008 پکن راه یابد و بعد از آن نیز تیم ملی والیبال است که سال ها در حسرت حضور در این رقابت ها، بالاخره در چند ماه گذشته و بعد از 53 سال موفق شد رنگ المپیک را ببیند و این گونه ایران در یک ورزش گروهی در ریو نماینده دارد. تعداد رشته هایی که ایران در المپیک ریو نماینده دارد 14 رشته است که این عدد با عدد رشته های المپیک لندن برابری می کند با این تفاوت که در لندن در قایقرانی بخش کائوینگ و در ریو در والیبال نماینده داریم .

4)حضور بانوان 
حضور بانوان ایرانی در رقابت های المپیک کم رنگ بوده است. برای اولین بار در المپیک 1996 آتلانتا و بعد از انقلاب یک زن به المپیک پا گذاشت. لیدا فریمان تیرانداز کشورمان که در میان 49 تیرانداز 46 شد.
بعد از ان نیز در المپیک های سیدنی 2000و آتن 2004 یک ورزشکار خانم که هر دو در رشته تیراندازی فعالیت داشتندحضور یافتند. در پکن سه بانو در رشته ها تیراندازی با کمان، رویینگ و تکواندو حضور یافتند.
 المپیک لندن نیز اوج حضور بانوان ایرانی در المپیک به تعداد 8 نفر بود. تنها مقام قابل توجهی که بدست آمد جایگاه ششمی الهه احمدی بود. او در رقابت های فینال تفنگ ۱۰ متر بادی با امتیاز ۱/۴۹۹ و اختلاف امتیاز ناچیز تنها ۴/۱ امتیاز با تیرانداز چین که نفر سوم المپیک شد و باارزشترین عنوان تاریخ ورزش تیراندازی ایران در بخش بانوان در رقابت های المپیک را به نام خود ثبت کرد.
حالا کاروان اعزامی با 9 بانوی ورزشکار راهی ریو می شود که بالاترین تعداد در طول تاریخ المپیک هایی است که بعد از انقلاب برگزار می شود. در المپیک ریو برای اولین بار اعجوبه تیراندازی با کمان ایران، دختر مهربان تیراندازی ایران زهرا نعمتی هم در المپیک شرکت می کند و هم در پارالمپیک. به علاوه این که نعمتی پرچم دار کاروان المپیک نیز هست.
 
امید است نمایندگان کشورمان بتوانند نتایج و مدال های خوش رنگ تری کسب کنند. بحران و کمبود بودجه در تمامی دوره ها گریبان گیر ورزش ایران بوده است. اما گهگاهی نوابغی در ورزش این کشور با کسب مدال آبرو داری می کنند. البته بسیاری از المپین ها از امکانات موجود ناراضی هستند و شرایط را المپیکی نمی دانند. به همین خاطر ناکامی ها در المپیک پیشاپیش توجیه دارد. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار