دره نوردی رشته ای جذاب ، هیجانی و البته تخصصی است که باید با آموزش مناسب به آن بپردازند.

بدون آموزش دره نوردی نکنید / نجات کوهنورد تهرانی در منطقه دارآبادحمید مساعدیان رئیس کمیته جستجو ونجات فدراسیون کوهنوردی وصعود های ورزشی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:دره نوردی یکی از ورزشهای کوهنوردی است که طرفداران خاص خود را در کشور دارد و رشته ای جذاب و البته تخصصی که باید با آموزش مناسب و همراهی با کاربلد ها به آن پرداخت.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد بدون داشتن آموزش کافی و پیشگیری اقدام به دره نوردی می کنند که این کار با خطراتی همراه است و طی دو هفته گذشته فوتی هم در این خصوص به ما گزارش شده است بر همین اساس فدراسیون از هیئت های استانها خواسته که به این مقوله بیشتر توجه شود.

*نجات جان کوهنورد تهرانی در ارتفاعات دارآباد

بانوی کوهنورد آماتور،پس از 9ساعت عملیات جستجو و نجات در ارتفاعات منطقه دارآباد نجات یافت.

به گزارش خبرنگار  گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بانوی کوهنورد آماتوری که از صبح  روز چهارشنبه مورخ 16تیرماه 1395 به تنهایی اقدام به کوهنوردی در ارتفاعات دارآباد تهران کرده بود، ولی پس از مدتی به علت ناآشنایی به مسیر و دور شدن از مسیر اصلی، راه خود را گم کرده و به دلیل ابتلای وی به بیماری دیابت، دچار مشکلات بسیاری شده بود که در پی آن از تیم های امدادی هلال احمر استان تهران درخواست کمک می کند.

پس از کسب خبر در ساعت 13، سریعا نزدیک ترین پایگاه امداد و نجات را که در ارتفاعات شیرپلا در شهرستان شمیرانات تهران استقرار دارند را به محل اعزام و عملیات جستجو را آغاز می نمایند.

امدادگران تخصصی هلال احمر شهرستان شمیرانات، همزمان با آغاز جستجو نسبت به مکان یابی فرد گم شده از طریق سیم کارت پیگیری نمودند که خوشبختانه پس از 9 ساعت عملیات جستجو، فرد گم شده پیدا و به پایگاه شیرپلا منتقل گردید.

در پایان این عملیات نیز پس از انجام اقدامات اولیه و درمان سرپایی برای بانوی کوهنورد آسیب دیده که دچار ضعف عمومی بدن شده بود، در ساعت 23 به مرکز درمانی جهت انجام اقدامات پیشرفته بیمارستانی منتقل گردید.



*صدمات آذرخش برکوهنورد

 مساعدیان افزود:صاعقه یا آذرخش بیشتر در فصل بهار رخ می دهد واز ارتفاع 3000 متر به بالا این حادثه به دلیل تغیرات جوی کوهستانها اتقاق می افتد.
وی عنوان کرد: برخورد مستقیم صاعقه با شخص، خطرناک ترین حالت ممکن است. خطر وقتی بیشتر می شود که صاعقه از نزدیکی قلب یا از سر وارد بدن شود.

* با اصابت  صاعقه به شخص، ممکن است صدمات زیر در بدن وی ایجاد شود:

ضربه مغزی:
کمتر پیش می آید که آذرخش باعث ضربه مغزی شود. معمولا این اتفاق زمانی می افتد که این بلای طبیعی به سر مصدوم برخورد کند و این نوع برخورد، به ندرت روی می دهد اما در چنین حالتی احتمال مرگ بسیار زیاد است و احتمالا مصدوم در همان ساعات اولیه خواهد مرد. البته در مواردی هم شدت عارضه کمتر بوده و به صدمات مغزی خفیف تری می انجامد، هرچند این صدمات نیز می توانند بسیار جدی باشند و منجر به عواقبی چون فلج دائم و… شوند.

ایست قلبی:
این اتفاقی است که برای بیشتر صاعقه زده ها رخ می دهد. صاعقه می تواند با عبور دادن جریان برق از قلب یا با وارد کردن ضربه و شوک قوی به آن، باعث توقف تپش قلب شود.

سوختگی:
 تقریبا در تمام برخورد های مستقیم، درصدی از سوختگی دیده می شود. سوختگی ناشی از برخورد مستقیم صاعقه می تواند بسیار شدید و عمیق باشد یا بسیار خفیف و سطحی؛ و این از عجایب آذرخش است.
گاه پیش می آید که برخوردصاعقه، شخص را به تکه ای گوشت سوخته و سیاه رنگ تبدیل می کند و او را در دم می کشد اما درصد کمی از آذرخش زده ها دچار چنین سرنوشتی می شوند. در بیشتر موارد صاعقه از قسمتی از بدن وارد و از قسمتی دیگر خارج می شود و در طول مسیر عبور خود تمام بافت ها را از درون می سوزاند، در این میان هرچه اعضای سوخته شده مهمتر باشند خطر بیشتر است. اما مواردی هم پیش می اید که آذرخش به دلیل سرعت زیادش تنها از سطح بدن عبور می کند و جز یک سوختگی سطحی، اثر دیگری از خود بر جای نمی گذارد!

 خونریزی داخلی:
 عبور جریان قوی برق از بافتهای درونی بدن، علت اصلی خونریزی داخلی ناشی از صاعقه است و می توان گفت شمار زیادی از آذرخش زده ها دچار این جراحت می شوند.

شوک:
 تمامی کسانی که صاعقه با آنها برخورد کرده دچار برق گرفتگی می شوند. کمترین اثر برق گرفتگی با چنین ولتاژی یک شوک شدید است که در صورت معالجه نشدن منجر به بی هوشی، کما و حتی مرگ می شود.

آسیب به دستگاه عصبی:
 ز دیگر عوارض برق گرفتگی با ولتاژ بالا، صدمه دیدن دستگاه عصبی است. اگر این آسیب در نخاع باشد می تواند منجر به فلج کامل یا فلج اندام تحتانی شود و اگر اعصاب سایر نقاط بدن لطمه ببیند عوارض مختلفی منجمله بی حسی در اندامها را به دنبال خواهد داشت.

مشکلات تنفسی:
 آسیب دیدن بصل النخاع که کنترل دستگاه تنفسی را بر عهده دارد، ضایعه ای است که باعث برهم خوردن نظم تنفس و حتی خفگی می شود. همچنین صدمه دیدن ریه می تواند باعث عفونت یا سایر مشکلات ریوی در اینده شود.

ضایعات در چشم و گوش:
حرارت و ضربه ناشی از آذرخش می تواند باعث پاره شدن پرده صماخ گوش و لطمه خوردن مویرگ ها و مردمک چشم شود که اثر آن کری و کوری موقت یا دائم خواهد بود.

 صدمات ناشی از ولتاژ گام:
 صدمات ولتاژ گام به صدمات ناشی از برق گرفتگی شدید محدود می شود. بیشتر عوارض فوق را می توان در لیست صدمات ولتاژ گام قرار داد اما ولتاژ گام قدرت کمتری دارد و دارای عوارضی چون نور و موج انفجار هم نیست بنابراین جراحات خفیف تری ایجاد می کند؛ مثلا سوختگی های ناشی از ولتاژ گام با وجود عمقی و خطرناک بودن، به سطح نمی رسد و ضربه مغزی نیز در زمره صدمات ولتاژ گام قرار نمی گیرد. افت فشار و کرختی و بی حسی شدید دست و پا از دیگر عوارض ولتاژ گام است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار