کوه نوردانی که در گروه‌هایی با تعداد افراد کمتر کوه نوردی می‌کنند کمتر در بهمن‌ها و حوادث طبیعی جان خود را از دست می‌دهند.

کوهنوردی‌ در گروه‌های پرجمعیت خطرناک‌تر استحمید مساعدیان رییس جستجو ونجات فدراسیون کوهنوردی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی با شگاه خبر نگاران جوان گفت:برای کوهنوردی در کوهستان تیم ها حداقل 3نفره وحداکثر باید 12 نفره  باشد اگر بیشتر ازاین باشد تخریب محیط زیست ،خطاها واختلاف سطح کوهنوردان بیشتر می شود.

وی خاطر نشان کرد:برای دوره های آموزشی  فدراسیون تا 12 نفر در نظر گرفته شده است ومربی راحتر با کوهنوردان کار می کند.
در مواجهه با مخاطرات کوهستان چه اقدامی انجام دهیم؟

به گزارش خبر نگار گروه ورزشی باشگاه خبر نگاران جوان ،ورزش کوهنوردی در کنار لذت های بسیار همواره همراه با خطر های زیادی می باشد. در طول سالیان دراز با تحقیقات فراوان و استفاده از تجربیات بسیار استاندارد های زیادی جهت ایمن شدن  از خطرات تعریف شده است. هر کدام از این موارد در حیطه های مربوطه در دوره ها، کتب و جزوات آموزشی به تفصیل شرح داده شده اند. در ادامه ی این مطلب 16 نکته که تحت عنوان قوانین 4 در 4 برای سلامتی کوهنوردان توسط اتحادیه جهانی کوهنوردی و UIAA منتشر شده است نوشته شده است.  به نظر می رسد که حتی عمل کردن به همین موارد مختصر هم دشوار است ولی مسلما بسیار مفید است و ما را در جهت انجام سالم تر ورزش کوهنوردی یاری می کند.
 
قبل از ترک خانه جهت برنامه

اهداف و سطح برنامه را با وضعیت واقعی میزان سلامت و آمادگی جسمانی فعلی خودتان تنظیم کنید. با خودتان روراست باشید.
هر گونه بیماری مزمن باید تا حد ایده ال درمان شود. به همراه داشتن داروی مصرفی به اندازه کل طول مدت برنامه را فراموش نکنید. حتما مقدار داروی ذخیره نیز به صورت جداگانه جهت استفاده در مواقع از دست رفتن منبع اصلی دارو به همراه داشته باشید.

اگر در مورد سلامتی خود مشکوک هستید با پزشک مشورت کنید.

لوازم پزشکی شخصی متناسب با خود را فراهم کنید و قبل از برنامه نحوه استفاده از آنها را فرا گیرید. استفاده از بیمه را فراموش نکنید.

 قبل از رفتن به کوه در محل برنامه

گزارش محلی وضعیت آب و هوا را بررسی کنید و از وضعیت راه ها و مسیر ها آگاهی کسب کنید و برنامه خود را بر اساس این موارد هماهنگ کنید.
در محلی مناسب یا نزد فردی مورد اعتماد برنامه خود را ثبت کنید. اطلاعاتی نظیر مسافت برنامه، مسیر مورد نظر، زمان تخمینی برگشت و …
لوازم اولیه و ضروری مانند خوارک و آب کافی، پوشاک اضافی، لوازم اورژانس، کیف کمک های اولیه، کیت بقا، عینک و کلاه و غیره را فراموش نکنید.
شماره تماس های های محلی خدمات امداد و نجات را یاد داشت کنید.

  در طول برنامه

30دقیقه ی اول مسیر را به آهستگی و آرامش حرکت کنید تا بدن شما به تدریج و به طور مناسب گرم و آماده شود.

حد اقل هر دو یا سه ساعت یک بار استراحت کنید و بخورید و بیاشامید! شما باید کم بخورید ولی به میزان زیاد بنوشید. رژیمی غنی از کربوهیدرات های پیچیده مانند بیسکوییت و غلات مصرف کنید. از مصرف الکل پرهیز کنید.

کودکان و افراد مسن ذخیره فیزیکی محدودتری دارند و نیاز بیشتری به خوردن، نوشیدن و استراحت دارند.

در ارتفاعات بالاتر از 2500 تا 3000 متر در صورت ممکن بودن شرایط ارتفاع محل خوابیدن را بیش از 300 تا 500 متر در هر 24 ساعت افزایش ندهید و بعد از گذشت هر 3 روز یک شب اضافه بدون افزایش ارتفاع سپری کنید. در صورت امکان از خوابیدن در بالا ترین نقطه ای که در طول روز به آن می رسید خودداری کنید و جهت خواب از ارتفاع کم کنید.

 در زمان بروز یک اتفاق

 در مواقع خراب شدن هوا از قله یا خط الراس پایین بیایید، در زمان طوفان از درختان بلند و ستون های برق دوری کنید. از پناه گرفتن در غارهای کوچک و زیر طاقچه ها خودداری کنید.

افراد آسیب دیده یا بیمار به هیچ عنوان نباید تنها گذاشته شوند. ( نکته : اختلاف زبان یک فاکتور خطر محسوب می شود! فردی که در کنار بیمار می ماند یابد با او هم زبان باشد) . درمان های لازم را انجام دهید و از سرد شدن فرد جلوگیری کنید و در صورت نیاز برای کمک تماس بگیرید.

اگر فردی در هر نقطه ای از مسیر احساس ناخوشی و بیماری کرد به سرعت به چگونگی برگشت فکر کنید. اگر شما در ارتفاع بیمار شدید بیماری شما به علت ارتفاع است تا زمانی که خلاف آن اثبات شود. از صعود بیشتر خودداری کنید و در صورت احساس بیماری شدید یا وخیم تر شدن حالتان به سرعت از ارتفاع خود کم کنید.

حواستان به دقت به موقعیتتان در منطقه بر اساس نقشه یا GPS باشد. آگاهی صحیح از محل دقیقتان به پیدا کردن شما توسط تیم امداد و نجات در موارد اورژانس کمک زیادی می کند.

توصیه های لازم در هنگام درخواست کمک از گروههای نجات در حوادث کوهستان:


در زمان وقوع حادثه ابتدا خونسردی خود راحفظ کنید احتمال خطا و اشتباه در زمان هیجان حادثه خیلی زیاد هست .

قبل از هرکاری از سطح حادثه تعداد نفراد درگیر حادثه تعداد مصدومین اطلاع کسب کنید که به گروه نجات اطلاع دهید.

تلفنی با گروه نجات 112 تماس برقرار کنید .

توجه داشته باشید مکالمه باید خیلی کوتاه باشد و ابتدا خود را معرفی کنید

اطلاعات حادثه را با صدای واضح و رسا به گروه نجات منتقل کنید.

 به سوالات اوپراتور خوب گوش کنید و درست جواب بدید .

 ادرس محل حادثه و راه دسترسی به محل را کامل به اوپراتور بگویید.

 اگه جی پی اس دارید علاوه بر راه دسترسی مختصات نقطه جی پی اس رو هم اطلاع دهید.

توجه داشته باشید در انتقال اطلاعات به گروه نجات نه کم بزارید و نه بزرگنمایی کنید گروه نجات بر مبنای اطلاعات شما عمل میکنند.

 بعد از تماس با گروه نجات باتری تلفن خود را مدیریت کنید ، اولویت تماسها را به گروه نجات بدهید .

سعی کنید در محلی قرار داشته باشید که امکان ارتباط تلفنی گروه نجات با شما وجود داشته باشد .

تا گروه نجات به محل حادثه میرسند وظیفه شما تثبیت وضعیت موجود میباشد یعنی نزارید اوضاع بدتر بشود.

مصدوم یا مصدومینی که عضو شکسته دارند رو اتل کنید که عضو شکسته حرکت نکند.

اگر مصدوم یا مصدومینی دچار خونریزی در اعضا بدن شده اند رو خونریزیشون رو با پارچه تمیز و فشار مستقیم بند بیارید.

 مصدوم یا مصدومین دچار سرما زدگی رو گرم کنید مایعات گرم بخورانید اگر لباسشون خیس شده باید لباس خشک بپوشانید.

حادثه دیدگان دچار گرمازدگی را به سایه ببرید و مایعات خنک بنوشانید.

 در حادثه دیدگانی که دچار ارتفاع زدگی شدند اولویت با کم کردن ارتفاع هست.

 سعی کنید به وسیله دود یا اتش یا تجمع چند پارچه رنگی مثل کاور کوله پشتی ها امکان دیده شدن از فاصله دور را ممکن کنید.

 به حادثه دیده گان و مصدومین قوت قلب و روحیه بدید ، آه و ناله و زاری کردن فقط اوضاع را بدتر میکند.

 در زمان رسیدن گروه نجات سعی کنید سکوت کنید و اجازه بدهید گروه کار خودشون رو انجام بدهند.

یقین داشته باشید گروه نجات یک تیم خیلی قوی اموزش دیده و متعصب هستند که در کار خود به هیچ وجه کوتاهی نمیکنند .

 اگه قصد کمک به گروه نجات را دارید فقط به دستورات انها عمل کنید و خودسرانه عمل نکنید.

    2016 سال خلوت کوهنوردی در اورست:

پس از دوسال همراه با حادثه در اورست و مرگ 35 کوهنورد و شرپا در مسیر جنوبی به نظر می‌رسد سال 2016 برای اورست سال خلوتی باشد.
د
ر بهار 2014 ریزش بهمن در آبشار یخی همراه بود با مرگ 14 شرپا و زلزله 2015 منجر به مرگ 19 خدمه کمپ اصلی، شرپا و کوهنوردان حاضر گردید. بدین شکل عدم اخذ تدابیر مناسب از سوی وزارت توریست نپال و هزینه های بی‌ثمر کوهنوردانی که در طی دوفصل دست خالی از منطقه بازگشتند ظاهرا منجر به شک و ابهام در تعداد نفرات بهار 2016 گردیده.

راسل برایس کوهنورد و سرپرست پرتجربه تیم هی مکس که طی دوسال گذشته در منطقه حضور داشت و در سال پیش رو نیز عازم اورست و لوتسه می باشد در گفتگو با سایت استفان نستلرعنوان داشت: به نظر میرسد باتوجه به حوادث دوسال گذشته امسال اورست سال خلوتی را پیش رو داشته باشد". وی می‌گوید: "به نسبت سال گذشته ثبت نامها بسیار محدود شده". این درحالی است که سالهای اخیر اورست به طور باور نکردنی شلوغ شده بود و تیمها برای روز صعود مجبور به تقسیم بندی زمان بودند تا در مسیر محدود صعود حادثه خاصی رخ ندهد.

برایس معتقد است: بسیاری از علاقمندان، منتظر دیدن شرایط صعودهای سال 2016 هستند تا تغییرات را به نسبت دو سال پرتلفات اورست مشاهده کنند. در آن صورت است که رغبت می کنند تا بار دیگر در این راه سرمایه گذاری نمایند". این امر گویای ناتوانی دولت نپال در جلب توجه گردشگران در وضع قوانین صعود به اورست می باشد و به رغم محدودیتهای وضع شده نظیر محدودیت سنی 18 سال و یا قید تجربه صعود بالای 6500 متر باز هم صعود به اورست نيازمند قوانيني تازه است. قوانيني كه بتواند علاوه برشرپاها، از گردشگران و كوهنوردان متضرر نيز دفاع نمايد

تشنگی با آدامس يا اشياء خارجی در دهان:

شاید مطلب ذیل را در بحث مباحث آموزشی کوهنوردی شنیده باشید و تا حدودی نیز علمی می باشد ولی توجه فرمایید بیان این موضوع به هیچ
وجه نمی تواند جایگزین اهمیت آب و تامین آب مورد نیاز بدن یک کوهنورد باشد. می دانید که عدم مصرف آب کافی و بی آبی مهمترین عامل در بروز ارتفاع زدگی، هاپیوترمی و هایپر ترمی(سرمازدگی و گرمازدگی) و اکثر مشکلات در ورزش کوهنوردی است - دکتر حمید مساعدیان

و حال بیان موضوع: بحثی که شاید کمی تا قسمتی به موضوع کوه نوردی و طبیعت گردی ارتباط داشته باشد ، جویدن آدامس در کوهستان است ، این جویدنی عجیب و غریب از جنس نوعی لاستیک است که خاصیت لهیده شدن زیاد دارد . اینکه خود آدامس شاید مستقیم در بهبود فعالیت نقشی نداشته باشد ولی آثار به جای مانده از آن حداقل در تجربه نشان داده است ک نقش فوق العاده خوبی دارد ، در ارتفاعات و در جایی که سرما عضلات صورت را به نحوی از کارانداخت جویدن آدامس می تواند تحرک عضلات و در نتیجه گرم مانده آنها را بدنبال داشته باشد . مطلب زیر در این راستا تقدیم حضورتان می گردد .

آدامس جويدن آدامس‌هايي با طعم نعنا و اكاليپتوس مي‌توانند ساعتها از تشنگي طبيعت گرد جلوگيري كند.

از زمان اختراع كالايي به نام آدامس، مهر تأييد يا رد استعمال آن از سوي افراد مختلف بر آن زده شده‌است، ولي آدامس جويدن فوايدي دارد كه نمي‌توان به راحتي از كنار آن گذشت.

در سفرهاي طبيعت‌گردي، آدامس يكي از ملزومات است و سعي كنيد حداقل يك بسته در كيف همراه‌تان داشته باشيد، جويدن آدامس سبب ترشح غدد بزاقي مي‌شود كه از عطش تا حد زيادي جلوگيري مي‌كند، عطش در اثر التهاب و تورم زبان پديد مي‌آيد كه در نهايت عامل خفگي مي‌شود ولي آدامس تا اندازه زيادي از التهاب و تورم زبان جلوگيري مي‌كند.

آدامس را هر چند دقيقه يك بار بين دندان‌ها بفشاريد تا سبب ترشح غدد بزاقي شود و تا دقايق بعدي آن را زير زبان نگهداريد، زيرا عمده غدد بزاقي زير زبان قرار دارند، بدين ترتيب هر عدد آدامس مي‌تواند تا يك ساعت از تشنگي و عطش طبيعت‌گرد جلوگيري كند.

هرچند مصرف آدامس‌هاي شيرين مي‌تواند اين زمان را كاهش دهد اما آدامس‌هايي با طعم نعنا و اكاليپتوس مي‌توانند اين زمان را افزايش دهند.


استفاده از يك سنگ ريزه يابرگه خشك ميوه وقرار دادن آن در دهان نيز مي‌تواند كمي به رفع تشنگي كمك كند.
به تجربه نگه داشتن ساقه یا برگ گیاه نیز این نقش را می تواند داشته باشد ، ولی در شرایط زمستانی شاید دسترسی به ساقه و برگ گیاهان میسر نباشد . گاهی لازم است تجربیاتی در این زمینه داشته باشید . نمی دانم در این خصوص مطلبی جای نوشته شده است یا نه ولی می طلبد برخی از دوستان متخصص در این زمینه اطلاعات خود را در اختیار کوهنوردان قرار دهد . نکات بسیار ریز ولی کاربردی هستند ...

روشهای ابتکاری دیگر 

راستی این روش ها تجربی است و امیدواریم که هیچوقت نیاز پیدا نکنید ، ولی خوب افزایش دانش و آگاهی می تواند در مواقعی به کمک بیاید .
رفع تشنگی بدون آب

آب مایه حیات است و اغلب جانداران توانایی چندانی در مقابله با بی آبی ندارند، این احساس در مناطق گرمسیری و کویری در انسان تشدید می‌شود، همانطور که می‌دانیم تنها راه متصور رفع عطش و تشنگی، نوشیدن آب است، اما این تنهاترین راه نیست چرا که گاه باید تشنگی را در طبیعت به نحوی دیگر کاهش داد هرچند که بدن نیازمند آب باشد، بهتر است این نکته را بخاطر بسپارید در مواقع بی آبی و تشنگی مفرط لباس یا تن پوش خود را در بیاورید و از قسمت سینه و شکم (نیم تنه بالا) روی سنگی که بیشتر ساعات روز در سایه بوده‌است و کمی سرد و نمناک است، دراز بکشید و در همان حالت تا20 دقیقه بمانید .

با این عمل احساس تشنگی فرو کش خواهد کرد و تا مدتی در حدود نصف روز (8-6 ساعت) احساس تشنگی نمی کنید، با وجود اینکه در خلال این زمان بدن به آب نیاز دارد، اما احساس شما نسبت به این احتیاج آزار دهنده نیست، این عمل در شب هنگام در کویر که یافتن آب مشکل است بسیار کارایی دارد.

یکی از بهترین روش های بردن آب برای کوه نوردی و صعود در ارتفاعات: در ورزش کوه نوردی این آب باید حاوی حدود 40 گرم قند (7-6 حبه قند) در هر لیتر باشد.

همچنین در صورتی که صعود مداوم بیش از 2 ساعت به طول می انجامد لازم است که حدود 6/0 گرم نمک به هر لیتر این آب اضافه شود. 

این ترکیب ضمن تامین مایعات مورد نیاز بدن و جبران آب از دست رفته، مانع خستگی کوهنورد می شود. توصیه می شود پس از پایان صعود و تصمیم برای کمپینگ مایع زیاد و شیرین تر نوشیده شود تا ضمن جبران کمبود آب، روند ترمیم ذخایر گلیکوژن عضلات شروع شده و کوهنورد را برای صعود بعدی در همان برنامه آماده سازد.

مصرف آب میوه های رقیق شده به نسبت 1 به 2 با آب نیز می تواند مایع مناسبی باشد. باید توجه داشت که مصرف مایعات خیلی شیرین ضمن کاهش جذب آب باعث ایجاد خستگی در کوهنورد نیز خواهد شد.

در نهایت باید تاکید نمود که از مهمترین مواد مغذی در ورزش کوهنوردی آب و مایعات است و با توجه به دشواری دسترسی و حمل آب در برنامه های کوهنوردی لازم است که کوهنوردان برنامه ریزی مناسبی جهت مصرف کافی آب در حین صعود و کمپینگ خود داشته باشند. به نظر می رسد برای کم کردن وزن کوله پشتی آخرین چیزی که باید از کوله پشتی خارج شود آب است چرا که آب مایه توان و موفقیت و در مواقعی نجات جان کوهنورد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار