پزشک کوهستان گفت:کوهنوردی ورزشی لذت بخشی است و طرفداران زیادی دارد اما در ارتفاعات بالا باید مراقب کوه گرفتگی باشید

حمید مساعدیان رئیس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبر نگاران جوان افزود:به غیر از افراد بومی که در مناطق با ارتفاع بالا زندگی می کنند بسیاری از افراد بخصوص در این فصل ،‌ جهت تفریح و یا دیگر فعالیتهای ورزشی ، علاقه به صعود به ارتفاعات دارند.در این قبیل کوه پیمایی ها باید مراقب بیماری حاد کوهستان و یا کوه گرفتگی باشید.

وی تصریح کرد: از هر سه نفری که از ارتفاع پایین به ارتفاع متوسط حدود ۷۰۰۰ پا ‌( ۳۰۰۰ متر )صعود می کنند ، یک نفر مبتلا به این بیماری می شود . علت آن دقیقا‌ً مشخص نیست اما آن را به کاهش میزان اکسیژن در ارتفاعات نسبت می دهند .

مساعدیان تاکید کرد: بیماری کوه گرفتگی طی ۴ الی ۷۲ ساعت اول صعود ایجاد می شود و شایعترین علامت آن سردرد است . بهترین درمان آن کاهش سریع ارتفاع است و بدترین اشتباه بی توجهی به گرفتن علائم خفیف اولیه است چرا که منجر به عوارض بسیار خطرناک از جمله افزایش فشار مغزی می شود .

وی  عنوان کرد:برای پیشگیری از این بیماری هنگام کوه پیمایی موارد زیر را حتماً رعایت کنید :
سرعت صعود شما حداکثر روزی ۳۰۰ متر باشد .
 اگر می خواهید تنها یک روز به این تفریح بپردازید بهتر است خیلی سریع صعود کرده و بلافاصله بعد از آن به ارتفاع پایین تر بیایید. این عمل باید در کمتر از ۲۴ ساعت انجام شود.
 اگر می خواهید مدتی را در ارتفاع بالا اقامت کنید قبل از رسیدن به ارتفاع اصلی چند روزی را در ارتفاع پایین تر برای تطابق بدن با ارتفاع ، بسر برید.

 مصرف مایعات را افزایش دهید و رژیم غذایی پر کربوهیدارت ( مواد قندی و نشاسته ) استفاده کنید.

 داروهایی نیز برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد که برای مصرف آنها حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

مساعدیان در پایان خاطر نشان کرد:رعایت مسائل ایمنی و توجه به هشدارها می تواند یک کوهنوردی لذت بخش را در هنگام صعود برای فرد رقم بزند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار