حمیدرضا حافظی، کارگردان فیلمهای کودک در گفتگو با خبرنگار
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص رابطه سینما و ادبیات کودک با هم اظهار داشت: به نظر من سینما و ادبیات همیشه با هم پیوند داشته و وجه قصه گویی سینما وامدار ادبیات است و این تنها به ادبیات کودک هم محدود نمی شود بلکه این موضوع را در سینما و ادبیات بزرگسال هم شاهد هستیم، سینما و ادبیات یک رابطه دوسویه با هم دارند؛ برای مثال ادبیات گاهی اقتباس می شود و کسانی که کتاب را خوانده اند و فیلم برایشان یادآور آن کتاب است به سینما میروند مثل آلیس در سرزمین عجایب و یا رمان هایی شبیه به این.
بدون شک چون سینما هنری است که وجه تصویری و صوتی قوی دارد، پس ارتباط کودک با آن خوب است و اگر بتوانیم از کارهایی اقتباس کنیم که مورد توجه قرار نگرفته اند و در کودک کنجکاوی ایجاد کنیم که کودک پس از دیدن فیلم رفته و قصه را بخواند، اتفاق خوبی می افتد.
وی درباره ویژگی هایی که یک کار کودک باید دارا باشد، گفت: به نظر من موضوع فانتزی، یعنی خیال پردازی یکی از مهم ترین ویژگی های کار کودک است و اگر فانتزی را از ادبیات و سینما بگیریم، آن ها را تبدیل به کار خشکی می کنیم و کودک قادر نیست با ان ارتباط برقرار سازد.
مهم ترین ویژگی پس از فانتزی، که از ادبیات سرچشمه می گیرد، برای کودکان قصه شناسی است، که باعث می شود، ذهن کودک پر و بال بگیرد و این قصهشناسی هم در ادبیات شفاهی و هم در ادبیات مکتوب وجود دارد.
حافظی در رابطه با کار جدید خود اظهار داشت: یک فیلمنامه بلند انیمیشن به نام «دزد رویا ها» را به تصویب رساندم که فیلمنامه نویس و طراح آن خودم هستم و روانبخش صادقی کارگردان و تهیه کننده این اثر است و کار مرحله بازنویسی را پشت سر می گذارد.
انتهای پیام/