ادبیات کوک و نوجوان تنها یک کلمه نیست که تعدادی واژه زا با خود به یدک بکشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ادبیات کودک و نوجوان تنها یک کلمه نیست که تعدادی واژه را با خود یدک بکشد بلکه یک مفهوم است. مفهومی که به عرصه ادبیات معصوم ترین افراد جامعه می پردازد، یعنی کودکان و نوجوانان. اما اهالی ادبیات کودک و نوجوان نیز دغدغه های متفاوتی دارند. از ترجمه هایی که در رقابتی نابرابر با آثار تولیدی این عرصه قرار گرفته اند تا آموزش هایی که چندان تخصصی نیست و تنها به این افراد پایه های نگارش داستان و سرایش شعر را می آموزند و تکنیک های خاص قلم زدن در عرصه ادبیات کودک و نوجوان را باید براساس تجربه یادبگیرند و محافل آموزشی این قشر ادبی چندان زیاد نیست و از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند
 
این تنها مشکل شاعران و نویسندگان عرصه ادبیات کودکان و نوجوانان نیست و همه چیز، همین جا و به همین راحتی به خط پایان نمی رسد. نبود انتشارات تخصصی زیاد در عرصه ادبیات کودک و نوجوان هم مسئله ای است که برای اهالی قلم این عرصه مشکلاتی را ایجاد کرده است. این افراد با انتشاراتی های غیرتخصصی روبرو می شوند که در کنار کتاب های دیگر، آثار ادبیات کودک و نوجوان را نیز چاپ می کنند. این افراد دغدغه هایشان به وسعت افرادی است که مخاطبان اصلی این نوع ادبی هستند، یعنی به وسعت تمام کودکان و نوجوانان سرزمینمان.
 
نویسندگان و شاعران عرصه کودک و نوجوان با وجود تمام مسائلی که دارند، قلم می زنند و به خلق اثر می پردازند. هنگامی که اهالی قلم در حیطه کودک و نوجوان را بررسی می کنی، در میان آنها اسامی کسانی چون مصطفی رحماندوست دیده می شود که بخش اعظمی از خاطرات دوران کودکی افراد جامعه را شکل داده اند. نام افسانه شعبان نژاد نیز به عنوان شاعر عرصه کودک و نوجوان در این میان به چشم می خورد اینان کسانی هستند که عمر خود را در راه ادبیات کودک و نوجوان صرف کرده اند.
 
همراه کردن کودکان و نوجوانان سرزمینمان با مطالعه کتاب می تواند فرهنگ را در آنها نهادینه کند. فرهنگی که با کتاب شروع می شود و انس آنها با این یارمهربان می تواند آنها را فردی کتابخوان بار بیاورد. این افراد دنیای جدیدی را برای جامعه خود ایجاد می کنند و سرنوشت دیگرگون برای کشور رقم می زنند. اما کیفیت این آثار چگونه است؟ به راحتی می توان گفت آثار کسانی که به طور مستمر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان قلم می زنند و آثار ارزنده ای است. قرار گرفتن این دسته از آثار ادبی در کنار آثار متوسط می تواند به راحتی مخاطب را به سمت کتاب های خوب سوق دهد.
 
ادبیات کودک و نوجوان افراد مختلفی را در خود جای داده است. تصویرگران، شاعران و نویسندگان از جمله آنها هستند. تصویرگران می توانند سبب جذب اثری خوب یا متوسط در بین مخاطبان شوند.آنچه در وهله اول مخاطب کودک و نوجوان را جذب می کند، همین تصویرگری ها است. اما نگارش اثر برای کودک و نوجوان با فرد بزرگسال فرق می کند. نگارش یک اثر تنها و تنها به داشتن زبان کودکانه نیاز ندارد بلکه باید متناسب با سن آنها نیز باشد. بخش اعظمی از این آثار در این زمینه کمیتشان لنگ می زند و دست به عصا راه می روند.
 
تنها ناشر اثر را برای گروه سنی خاصی می داند وقتی بالواقع اثر را برسی می کنیم تناسبی میان نیازهای روانی کودک و نوجوان و اثر دیده نمی شود. اهالی قلم در عرصه کودک و نوجوان تنها دست به قلم نیستند بلکه جامعه شناس و روانشناس نیز هستند و باید با نوجه به شرایط جامعه و نیازهای روانی فرزندان این جامعه دست به قلم ببرند و به نوعی پدران و مادران فرزندان این سرزمین محسوب شوند. برای نگارش بهترین اثر در این زمینه باید پدرانه و مادرانه به خلق اثر بپردازند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار